Steiner fra fjæra

Var akkurat nede i fjæra en tur og fant noen fine steiner som jeg tenkte kunne bli fine i akvariet. Steinene er helt svarte og glatte (ganske massive)

Hva bør jeg gjøre med disse steinene før jeg legger dem i akvariet og hvordan kan jeg være sikker på at de ikke avgir noen lumske stoffer til vannet?
Jeg henter mye stein langs sjøen og skrubber dem godt først.
Dersom de ikke er altfor store gir jeg dem gjerne et oppkok
Har gått greit uten koking også men det svarer seg nok og skrubbe godt.
Sindre Dybvik
Var akkurat nede i fjæra en tur og fant noen fine steiner som jeg tenkte kunne bli fine i akvariet. Steinene er helt svarte og glatte (ganske massive) Hva bør jeg gjøre med disse steinene før jeg legger dem i akvariet og hvordan kan jeg være sikker på at de ikke avgir noen lumske stoffer til vannet?


Bare spyl av dem støv og løs dritt. Hvis steinen inneholder noe som kan påvirke vannet, så er det ingen hansikt i verken og skrubbe eller koke, da må du eventuelt skrubbe/koke bort hele steien
Tanken var lixom heller hvordan jeg kunne vite om steinen var trygg å ha i akvariet.. Ikke hvordan jeg evt. skulle få vekk de farlige stoffene fra steinen.

Men da skrubber jeg litt godt å satser på at det går bra, takker for svar.
I denne tråden forklarer Frank Angell hvordan man tester steiner for diverse uhumskheter.
Takk skal du ha Steinene laget effektivt riper i glass så da går det nok bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap