Casco glassilikon

Mannen min skulle handle akvariumsilikon i dag, og kom hjem med Casco glassilikon.
Det står at det kan brukes til akvarium, men jeg må bare dobbeltsjekke. På nettet tolket jeg det som at det var sterkt etsende?? Hvordan forholder jeg meg til det når jeg skal lage isoporbakgrunn (bruker fingrene).

Inneholder:
Eddiksyre
Etyltriacetoxysilan
Metyltriacetoxysilan
Polysiloxan
De fleste silikoner inneholder eddikksyre som i og for seg er giftig (etsende), men når silikonet er herdet vil eddikksyren kapsles inn og være ufarlig. "Akvariesilikon" er ofte bare noe det blir kalt for å kunne ta mere penger for silikonet. Jeg har alltid brukt vanlig rhodorsil transperant silikon i mine akvarier uten noe slags "giftproblemer". Uansett brukes det mye forskjellige stoffer i forskjellige typer silikon så det kan være greit å lese på tuben at det kan brukes til liming av akvarium.
Men det kan altså brukes?
Jeg brukte en annen type før, og brukte fingrene til å smøre utover. Er det greit å gjøre det med denne også? - Er fornøyd med de fingeravtrykkene jeg har
Jepp den kan du bruke vettu. Bare pass på at den får herdet skikkelig før du pøser på med vann. Et tips for å få fugene pene; bruk spytt eller såpevann på fingern når du drar dem utover. Da slipper du at den kleber og lager fingermerker, men får en glatt og fin fuge.
Hey`di Uniflex
Kan hey`di uniflex fliselim brukes på isoporbakgrunn i akvarie. Har tenkt å male på denne med akrylmaling etterpå.
Anne Lene Olsen
Kan hey`di uniflex fliselim brukes på isoporbakgrunn i akvarie. Har tenkt å male på denne med akrylmaling etterpå.
Det kan jeg ikke tenke meg. Bruk godkjent silicon, der det står på pakken at den kan brukes i akvariesammenheng.
Akrylmaling er vannløselig, så dette kan du ikke bruke inni akvariet.
Mulig noen bruker dette med godkjent epoxy utenpå, men det skal da bare et lite hull i epoxyen før det begynner å lekke gifter ut i karet ditt.
Hva skal jeg da gjøre når jeg har skjært til isoporen. ville hatt farge på den, ikke hvit
Les i artikkelsamlinga så får du nok noen idèer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap