"Gress" i karet, hvordan vedlikeholde?
Jeg har fryktelig lyst på slikt heldekkende "gress" som enkelte har i karet sitt (husker ikke plantenavn, men dere har sikkert sett det dere også). Noen spørsmål før jeg prøver:
- Hvordan holder dere bunnen ren? Regner med slamsuging blir problematisk...
- Hvordan liker fiskene gressbunn?
- Er det lett at plantene rykkes opp av fisk/evt ved vannbytte der vannet kan ruske litt opp i bunnen ved påfyll?
Håper på svar!
Knut B.
- Hvordan holder dere bunnen ren? Regner med slamsuging blir problematisk...
- Hvordan liker fiskene gressbunn?
- Er det lett at plantene rykkes opp av fisk/evt ved vannbytte der vannet kan ruske litt opp i bunnen ved påfyll?
Håper på svar!
Knut B.
Postet 08.09.06 kl 13:17
Postet 08.09.06 kl 13:22
er det e. tenellus du mener?
Postet 08.09.06 kl 14:31
Jeg har gress av denne typen.
Slamsuging er ingen problem, gresset er så mykt at slamklokka kommer uten problemer ned og får opp den største dritten. Er ikke så veldig nøye med å få med meg alt, da gresset og de andre plantene trenger litt dritt.
Fiskene jeg har er ottoer, ap. agassizii, pleco og scalarer. Disse ser ut til å stortrives i gresset, spesielt ottoene. De ligger i gresset hele dagen omtrent.
Ingen av fiskene jeg har røsker og gresset, og er heller ingen problemer ved vannpåfylling. Selv bruker jeg Biltemasand, ser ut som gresset holder den godt på plass.
Ca hver tredje uke må jeg nedi å klippe gresset, noen må snart finne opp en undervannsklipper for akvarium
Slamsuging er ingen problem, gresset er så mykt at slamklokka kommer uten problemer ned og får opp den største dritten. Er ikke så veldig nøye med å få med meg alt, da gresset og de andre plantene trenger litt dritt.
Fiskene jeg har er ottoer, ap. agassizii, pleco og scalarer. Disse ser ut til å stortrives i gresset, spesielt ottoene. De ligger i gresset hele dagen omtrent.
Ingen av fiskene jeg har røsker og gresset, og er heller ingen problemer ved vannpåfylling. Selv bruker jeg Biltemasand, ser ut som gresset holder den godt på plass.
Ca hver tredje uke må jeg nedi å klippe gresset, noen må snart finne opp en undervannsklipper for akvarium
Postet 08.09.06 kl 18:01
Postet 08.09.06 kl 18:07
Postet 08.09.06 kl 18:09
Endret: 08.09.06 kl 18:10
Gress type Eleocharis er ganske vedlikeholdsfritt. Det vokser ikke over seg selv som glosso gjør. Slamsuging trengs ikke på den ganske grove grusen jeg bruker. Hvis jeg vil suge ut rusk så bruker jeg bare en slange og holder den litt over. Maller som ancistrus kan røske opp litt gress, særlig hvis det havner noe spiselig blant gresset. Når jeg forer med tabletter i kar med helplantet forgrunn, så bruker jeg et rør som tablettene faller ned gjennom slik at de havner der jeg vil under de større plantene bakerst. Ulempen er at jeg ikke ser fiskene spise.
Postet 09.09.06 kl 09:11