Diskus og mark (side 2)

Godt at det er noen lyspunkt i en trasig situasjon
Idag er det andre dagen med PraziPro(Praziquantel) behandling i diskuskarret mitt, og det ser ut til at den fungerer bra.
Idag har det kommet store mengder tapeworm(bendelorm) som ser ut til å være døde.
Så nå skal behandlingen vare i 5-7 dager, så en rekur etter 3-5 dager.
PraziPro inneholder vist et stoff som "spiser" opp oksygenet i vannet, så jeg har satt inn en luftpumpe med uttak til 2 luftesteiner, og det ser faktisk ut som fiskene ikke blir særlig stresset av medisinen.

I kveld har også de første diskus ynglene i lekskarret "festet" seg til foreldrene-kult, ser endelig ut til at parret skjønner at det ikke er egenprodusert mat de lager

Det høres bra ut , Ken

Man blir skikkelig stresset når discusen begynner å sture. Nå har du ca 7 dager på deg til å få opp artemiaproduksjonen.

Mine har gått til streik så jeg må finne på noe for å få de igang igjen.
Det er sant det Geir, at man blir rimelig stresset når diskusene begyner å sture.
Ser ut til at marke kuren fungerer bra, de første 2-3 dagene kom det store mengder tapeworm ut av diskusene. Så ut til at de var døde, og da fungerer jo kuren.
Idag har jeg ikke sett at det har kommet mark ut av noen av dem, er 4 dagen siden jeg begynte praziquantel kuren.

Og ikke mistet noen fisk enda-så jeg håper dette går til seier.

Og i lekskarret svirrer det masse diskus yngler rundt foreldra, men det ser ut til at de ar blitt færre enn igår.
Så en av dagene starter jeg artemia klekking. Vis yngla overlever noen dager til så-artemian jeg har klekket før klekker jo på under 48 timer.
Idag har diskus yngelen min vært fritt svømmende i ca 6 dager log de vokser og vokser.
Er mellom 20-30 stk igjen, har begynt med artemia mating idag, men kan ikke se at yngelen bryr seg om de.
Er det nor "triks" når jeg mater med nyklekket artemia??

Har også behandlet 660 L med PraziPro, mot Tapeworm, kuren har vart i 6 dager idag. Og det ser ut til at fiskene blir bra, siste kur dag imorgen, så skal jeg ha en ny kur etter 3-5 dager. Ifølge bruksanvisningen til produsenten.
Tror ikke du skal være så redd for at de ikke får atremian i seg..Artemian sprer seg ganske godt når du slenger det oppi..Jeg vet noen har brukt ei stor sprøyte med en slange på for å spraye artemian nermere yngelen..Vet ikke om det kansje hadde vert en ide Godt du har noen lyspunter etter alt det fæle som har skjedd med discusene dine
Igår kveld og idag har jeg sett at diskus yngelen får brun/rød mage en stund etter jeg har hatt oppi artemia. Så da har jeg hørt at det er et super godt tegn på at de spiser maten/artemian.
Idag er de fritt svømmende på dag nr. 8, og de vokser rimelig fort.

Når bør jeg begynne med fin hakket oksehjerte?
Så flott..Da spiser de å har det godt..Morsomt at noen får dette til
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap