Ph og Torv

Har torv en nedre grense for hvor mye den senker Ph? Eller er det avhengig av mengde torv til mengde vann? Hvor mye kan torven senke Ph? Og hvor lang tid tar det? Jeg har Ph på 6,5 Kh 0 Gh 10 Nitrit 0 og Nitrat 0.1-0.3mg i 765 liter vann. Hvor mye kan jeg forvente at Ph synker ved bruk av en pakke torv fra Eheim?
Det må du nesten prøve deg frem med. Det er vanskelig å si, da det varierer fra akvarie til akvarie.

Jeg vil bare nevne at jeg har prøvd flere ulike typer torv og fra ulike produsenter. Av de typene jeg har testet, er Eheim sin den "sterkeste". Den er skikkelig "sur"! Den senket ph veldig mye, synes jeg, selv med en liten dose torv. (det er denne hvite pakken).

Så prøv deg frem, det er nok det beste rådet. Start med en tredjedel av pakken (det var et stort akvarium du hadde), sjekk ph, og øk på med mer torv om det er nødvendig etter et par dager, sjekk ph igjen, øk på med mer torv o.s.v.

Hvor langt ned hadde du tenkt deg ph? Den var jo ikke høy i utgangspunktet, med 6.5 ?
Du har en del torv som kan få vannet skikkelig surt, har hørt at det kan bli nedi ph 4. Du kan prøve og feile med eheims grisedyre varianter, eller du kan være økonomisk og dra på plantasjen (eller et hvilket som helst hagesenter) og kjøpe torv i sekk til 1/50 - 1/100 del av prisen. Pass på at den ikke er tilsatt noe.
mona o
Hvor langt ned hadde du tenkt deg ph? Den var jo ikke høy i utgangspunktet, med 6.5 ?

Jeg vill ikke så mye lavere, ned til 6.0-6.3 tenkert jeg. De VF Scalarene jeg har kommer fra vann som har en PH et sted mellom 6-6,5, så for å prøve å få de i lek må jeg ennda litt lavere.

Men jeg er også ute etter å få vannet brunere. Har prøvd en type Sortvannsekstrakt, men synes ikke at de ble store forskjellen. Typen jeg brukte er fra Serra og heter Morena, har prøvd å få bestilt HS Negrocell i butikken men de hadde ingen levrandører som hadde denne.

P.S

Hyggelig med tilbakemeldinger på karet, jeg er ganske fornøyd selv også. Det er bare noen små ting til, så er jeg ferdig med innrednig/besettning.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap