Mine vannverdier

Er gh på 8 dh greit? Er det gh eller kh som man må måle i forhold til plantene?
Gh på 8 er grei for svært mange fisk. Enkelte vil "sutre" over at den er for lav, andre vil sutre over at den er for høy.
Så det hele kommer ann på hvilke arter det er snakk om.

Når det gjelder plantene, er det generelt sett hverken Gh eller Kh dem bryr seg særlig om
Eneste er at det bør være litt magnesium i vannet, noe som løfter Gh litt. Men behøvelig mengde magnesium betyr lite for Gh generelt
Nå har jeg kjøpt inn tester!
Jeg har kjøpt inn tester for testing av ph, gh og kh. Men nå klør jeg meg litt i hue... Det ser ut som om ph i karene mine ligger på 6, gh mellom 2 og 3. Dette er bra for de fleste fiskene mine... Med unntak av platy som vel ønsker seg en gh på 10...

Men så målte jeg kh, og den er på 1... Ikke rart at plantene mine vokser sakte... Leste et sted at plantene liker kh mellom 4 og 6... Er det mulig å øke kh uten å øke ph veldig mye?? Eller må jeg leve med veeldig saktevoksende planter hvis jeg ønsker fisker som trives i ph under 7?
Nesten grønn
Er det mulig å øke kh uten å øke ph veldig mye?

Nei, ikke med mindre du kjøper deg et Co2-gassanlegg. Det koster en god del penger. Men med Co2-gass kan du øke kh, men bruke gassen til å "presse ned" ph likevel.

Men uten gass vil økt kh automatisk følges av økt ph.
Med en ph på 6, kan du kanskje øke kh littegrann, f.eks så du kommer opp i ph 6.8 eller noe slikt.

Kjøp litt natron i dagligvarebutikken, mål opp en bestemt mengde f.eks. en teskje, og rør det ut i en vanlig bøtte vann. Så tømmer du oppi litt og litt av dette vannet i akvariet, og måler kh/ph en gang i halvtimen eller så. Ikke ta for mye i slengen, og mål en stund etter at du har tatt oppi mer "kh-vann". Da ser du sakte men sikkert at du nærmer deg målet, og kan "stoppe i tide"

Husk mengden som trengtes, og husk også at du må passe på å justere kh hver gang du bytter vann også. FØR du tømmer vannet i akvariet helst. Da slipper fiskene ph som svinger først ned, så opp.

Fiskene tåler godt økning av ph. Det pleier ikke være noe problem. Det er senkning av ph de sliter med og får dem til å puste fortere. I verste fall kan brå senkning av ph medføre sjokk så fisken dør.
Nesten grønn
Men så målte jeg kh, og den er på 1... Ikke rart at plantene mine vokser sakte... Leste et sted at plantene liker kh mellom 4 og 6... Er det mulig å øke kh uten å øke ph veldig mye?? Eller må jeg leve med veeldig saktevoksende planter hvis jeg ønsker fisker som trives i ph under 7?

Vet ikke helt hvor denne myten kommer fra, at plantene skal ha såpass høy Kh for å trives. Eneste måten å holde Kh såpass høy, uten at Ph fyker rett til værs, er som Mona sier, med Co2-tilsetting.
Faktisk, om vannverdiene dine stemmer, med Ph på 6,0 og Kh på 1,0, tilsier dette hele 30mg\L Co2 i vannet (noe du ikke greier uten tilsetting).
Så det er mye som tyder på at Kh er vesenlig lavere enn 1,0. Forsøk å teste igjen, men med dobbel mengde vann. Om testen ennå gir utslag etter en dråpe, er nok Ph noe høyere.
Vær også obs på at Ph fort kan droppe ennå lavere enn 6,0, med så lav Kh. Men på den annen side; om du øker Kh til 2, med normale mengder Co2 i vannet, ender fort Ph på godt over 7. Ved ekstremt lave mengder Co2, kan faktisk Ph stige mot 8 med såpass lav Kh som 2.

Som du sikkert forstår nå, er det vanskelig, uten å spy ut masse penger, å få Kh på 5-6 uten at Ph ligger rett under taklista

Nå er ph annerledes...
Testet både ph og kh en gang til. Denne gangen med 10 ml vann. Kh er fortsatt 1, men ph er laaangt under 6... Den ble fin og orange... En klar 5`er... Ups!! Dette var bare i det ene karet mitt. Det med eldst vann. De andre karene har jeg skiftet vann på idag så de må jeg vente med å måle... Sikkert ikke farlig å heve kh litt da? For jeg trenger jo ikke en så lav ph akkurat!
Siden Ph er såpass lav, er det tydelig at det er en hel del syreforbindelser i vannet. Ett vannbytte vil normalt rette opp dette.

Om du øker Kh noe, bør du gjøre dette gradvis, og med svært stor forsiktighet. Skal ikke rare mengden bikarbonat\ natron til for at Ph stiger merkbart.
Er jo ikke noe gøy om Ph skyter i været heller
Har jeg skjønt det rett, vil ph øke hvis jeg skifter vann? Betyr det at jeg bør ideelt sett skifte vann oftere enn en gang i uka dersom det ser ut som om ph blir 5 etter en uke? Har pumpene mine noe å si med ph og kh? Tenker og tenker...
Nesten grønn
Har jeg skjønt det rett, vil ph øke hvis jeg skifter vann? Betyr det at jeg bør ideelt sett skifte vann oftere enn en gang i uka dersom det ser ut som om ph blir 5 etter en uke? Har pumpene mine noe å si med ph og kh? Tenker og tenker...

Jeg er i samme situasjon som deg. Driver å måler vann, og forsøker å få balanse i systemet.

Jeg har derimot for mye nitrit i karet mitt. En helt annen greie.

Forstår derimot saken og leser mye på nett ( bl.a. her ), til øyet er stort og vått, og er innom flere forskjellig dyresjapper for råd.

Mener jeg begynner å skjønne sammenhengen her.

Min erfaring:

1 : Mål kranvannet dit, hva viser det? Bruk eventuelt tilsetning for å justere inngangsverdien.
2 : Fjern kølfilter.
3 : Bytt nitrit filter, eller bytt til bakterie varianten, avhengig av system. ( fra grønn til blå i juwel systemer )
4 : Bytt "hvit filt"
5 : Helst ingen tilsetninger, juster med planter og fisk.
6 : Bruk torv for å justere PH i filteret.
7 : Tillsett kun salt om høyest nødvendig.

Selv "grønn" og klar for andre råd

Har snust litt på co2-anlegg på nettet. Aqua Karolin selger noe som heter co2 energy classic fra Ferplast. Noen som vet noe om denne? Den var ganske billig...
Setter fra Aqua karolin basserer seg på egenproduksjon av Co2, slik som man får med vanlig sats-oppsett. Prisen er egentlig grei, siden du får mer enn bare en flaske med.
Er litt usikker på hvor godt denne fungerer, men den funker sikkert like godt som vanlig sats.
Ulempen med slike systemer, er at det er fort at det varierer en del hvor mye Co2 som tilsettes. Endringer i mengde Co2 vil gi ustabil Ph.

Skal man ha det beste av det beste, og dermed så en uhyre stabil Ph, må man ha høtrykksutstyr i form av en trykkflaske, reaktor og Ph-controller. Da ruller tusenlappene farlig fort

Når det gjelder vannbytte, ville jeg testet vannet før du foretar noen større endringer i rutinene dine. For alt vi vet, er Ph drittlav i kranvannet også. Da hjelper det jo fint lite om man bytter aldri så mye...
La gjerne vannet stå å lufte, helst med sirkulasjon fra ett powerhead, eller en luftepumpe, over natta før du tester.
Om det tilsettes Co2 i vannet deres, er det fort gjort at testresultatet blir helt annerledes enn hva reel verdi på vannet er
Har sjekket vannverdier ut av krana
Nå har jeg sjekket ph og dh fra et glass vann som har stått siden igår kveld. Ph er 7 og dh er 2. Hvordan får jeg da min laave ph i karene?? Når jeg måler 5 dager gammelt vann i karene så får jeg en ph på 5-6. Det er spesielt denne 5`ern jeg tenker på.. Karene er på 54 og 48 liter, vanlig akvariegrus, sverdplanter, javamose og en rot i hver...48-literen har en lavastein i tillegg. Er det nok at kh er nesten ikke-eksisterende??
At Ph synker i karene er helt normalt. I etthvert akvarie er det en del syreforbindelser, som senker Ph.

Har selv Ph på ca 8 i springen, og i diskuskaret ligger Ph på ca 6,2. Ikke en eneste tilsetting, utover plantenæring, er i vannet der
Har forøvrig Kh på 2 i vannet, slik at ikke Ph dropper helt i kjelleren
Til nesten grønn
Du skriver at Kh er på 1, dette er for lavt, og kan gi farlige, brå pH fall i karet ditt, så du bør nok øke den noe, helst til 2-3 uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap