Generelt hjelp til valg..

Jeg lurer egentlig bare på om dere har noen gode tips om planter som vokser fort og er lette å ha?
og jeg ønsker meg fælt slike som vokser utover hele bunnen, er veldig fascinert av de..hva heter de for noe rart?og det er kanskje flere av dem?
setter STOOOR pris på alle svar..
Sharky
og jeg ønsker meg fælt slike som vokser utover hele bunnen, er veldig fascinert av de

Sånn som denne?
Det finnes flere sorter som ser ut som "gress" og sprer seg over bunnen. Men det kan være vanskelig å få til en slik "plen" uten skikkelig lys og gjerne også Co2 tilsetning. Lyset må uansett være sterkt nok til at det trenger ned til bunnen også, "der gresset gror".
Det er en hårfin balanse man må finne. Lys og gjødning nok, men ikke så mye at algene får overtaket istedet.

Echinodorus tenellus er en slik.
Jeg kjøpte noen slike hos f.eks. Webzoo, som nå har planter i sin nettbutikk. Men jeg sjekket der nettopp nå, og av en eller annen grunn var det knapt noen planter igjen i sortimentet...?
nja..mer sånn som er veldig lav og er lysgrønn med masse små blader...så det i et akvarie en gang,og det var så utrolig fint.. hehe..
Kan du mene denne, Glossostigma elatinoides

Eller denne. Hemianthus callitrichoides "Cuba"

Begge disse krever litt mer enn standard akvarie. De vil gjerne ha mer lys og co2. De regnes som vanskelige. Den første har jeg fått til å gro med 0.5w pr liter og DIY co2 på 3-5 mm rådegrus. Den sitter overraskende godt fast når den har festet seg. Jeg tror ikke den er så vanskelig som ryktet sier, men i et vanlig selskapskar blir det nok vanskelig. Den andre går for å være mindre krevende, men jeg har mislykkes med den gjentatte ganger dr den først har vokst. Den har veldig små røtter og er vrien å få til å sitte fast, spesielt med fisker som herjer rundt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap