Blitt litt dårlig miljø i akvariet mitt - halenapping

Jeg har helt siden jeg startet opp akvariet mitt hatt en gjeng fredlige fisker som har gått veldig bra overens (idyllen var kun avbrutt av noen urokråker av noen kobbertetraer som jeg ikke har lenger). Men de siste dagene så har det blitt så dårlig stemning oppi der virker det som. Mye jaging og fisker som er flate i finnene, 3 av fiskene mangler nesten hele halen plutselig. Det ser ut til at det er guppyyngelen min som har vokst opp og begynner å bli store som er verst... Black molly og de største guppyene får skikkelig gjennomgå. Noen tips til hvordan få tilbake idyllen...?
Det lureste er vel egentlig å fjærne de som lager det dårlige miljøet fra karet..Du kan i verste fall ende opp med bare urokråkene, fordi de andre er jaget til døde..Pass på å ha oppi noe soppmiddel..Soppen kommer lett på fisk som er blitt nappet på.

Lykke til
nila-84
..Pass på å ha oppi noe soppmiddel..Soppen kommer lett på fisk som er blitt nappet på. Lykke til

Ville venta med soppmiddel.
Tatt hyppige vannbytter, om så daglig i starten for å unngå infeksjoner og sett det litt an.

Kanskje du slipper medisinering.

Tynn ut i fiskebestanden, enten ved å selge eller kjøpe et akvarie du kan flytte over noen til.
Når fisk går for trangt eller blir for mange, er det ikke uvanlig at de kan begynne å hakke på hverandre.

Og for alle del; ikke begynn å dytte masse medisiner i vannet sånn uten videre! Bytt heller vann daglig i tiden fremover. Ingenting virker mer forebyggende mot sopp i skader enn rent vann!
Evt kan du ha de verst rammede over i et nakent kar og gi dem litt salt i vannet der. Husk å bytte vann der også, så finnene kan gro uten soppangrep.
jeg putta de som ble mobba oppi yngelkaret mitt jeg. Mollyen har ikke hale igjen stakkars. Yngelkaret er ca 10 liter, hvor mye salt skal jeg ha oppi?

Jeg satt og fulgte med i sta, og det ser ut til at alle hann-guppyene stimer sammen og tar hunnene!! Alle hunnene, bortsett fra keisertetraene. Feige, slemminger... I akvariet mitt er det nesten litt tynt med fisk nå, så det er ikke akkurat trangt. men tydeligvis for mange hannguppyer da. Huff, jeg klarer ikke å se på sånn mobbing
ang guppy bør du ha 2-3 hunner på hver hann, ellers begynner hannene å slåss om damene
Høyer'n
ang guppy bør du ha 2-3 hunner på hver hann, ellers begynner hannene å slåss om damene

Ja, jeg vet, men dette er et helt kull med yngel som har vokst opp... Fikk gitt bort en hann i går... men uansett så er det jo ikke det som er problemet, de sloss ikke med hverandre, de plager hunnene.... og de plager mollyhunnene også!!
Overskudd av Guppyhanner
Det eneste du kan gjøre er å kjøpe deg flere hunner, eller avlive de hannene du er minst fornøyd med. Anbefaler å kjøpe et større akvarium like godt først som sist også, og skaff deg en avtale med en Zoo-butikk om å få levere yngel/ungfisk der, hvis du som meg ikke har hjerte til å avlive frisk fisk.
Lilleulv
jeg putta de som ble mobba oppi yngelkaret mitt jeg. Mollyen har ikke hale igjen stakkars. Yngelkaret er ca 10 liter, hvor mye salt skal jeg ha oppi?

Ser ingen grunn til at du skal ha salt i dette karet i det hele tatt, med mindre sykdom bryter ut.
Akvariedilla
Anbefaler å kjøpe et større akvarium like godt først som sist også

Er du seriøs?? Jeg tror ikke jeg har plass til et større akvarie her jeg bor nå... Men jeg har da ikke for mye fisk i forhold til størrelsen jeg?
Lilleulv
Men jeg har da ikke for mye fisk i forhold til størrelsen jeg?

Hva er det du skriver om i første innleggene dine da? Det er jo beviset og svaret du trenger.

Det er problemer blant fiskene dine, fordi du har for mange av denne arten nå i karet ditt.

Ikke se deg blind på "antall fisk i forhold til størrelsen". Som du nå merker blant dine egne fisk, så har det ingenting å si.
Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig K. Strand
Reklame for plussmedlemskap