Artemiaklekking

Bruker en oppskrift jeg fant her på nettet til å klekke artemia. Den med 2 x 1,5L flasker "oppi" hverandre, tror den er ganske kjent. Det jeg lurer på er ; Etter artemian er nyklekt, kan jeg da bruke artemia fra den samme ladningen senere også, og evt.hvor lenge? Blir jo ganske mye klekking når jeg skal mate yngeln med dette i... ja søren vet hvor lenge. Og hva gjør jeg for at denne artemian skal leve lengst mulig? La lufta gå og holde temperaturen, eller kan jeg slå av "anlegget"?
Nyklekket artemia har mest næring, og bil i løpet av få timer begynne å tære på sine energiresserver (plommesekk). Så etter ett døgns tid er det mest vomfyll, og lite næring å finne i artemia.

Imidlertid er det mulig å fore opp artemia slik at dem er proppet med næring når en mater med disse.
Gjær er noe enkelte bruker til å fore opp artemia, andre bruker planctonfor, av ulike slag.
Dersom du har mulighet for å holde artemiaen kjølig ved 5 grader, stopper metabolismen, og næringsinnholdet i dem beholdes. Du bør fôre ut artemiaen i løpet av et døgn.

Har du en beholder du får isolert (med lokk), kan du bruke isbiter for å få ned tempen/holde tempen stabil rundt 5 grader. Du må ha luftestein nedi. (Vask og sil artemiaen før du setter den til kjøling.)


Fôrer du artemia, vil de etter hvert gjennomgå flere skallskifter, og vokse, noe som ikke alltid er ønskelig om det er små yngel som skal fôres.
For all del ikke slå av "anlegget" Og husk å vaske det i varmt vann en gang i blant, før du lager ny blanding og setter til klekking.

Artemia er et bittelite krepsdyr som klekkes med en saftig og næringsrik plommesekk. Det er denne "matpakken" vi er så interesserte i at fiskeyngelen vår skal få jafse i seg. Masse næring!

Men... artemiaen bruker jo denne reserven selv. I løpet av ett døgn etter klekking har faktisk næringsverdien sunket betraktelig i artemiaen. Derfor bør man satse på å lage ikke altfor store porsjoner, men passe til at man greier å bruke det opp i løpet av et døgn.

Hvis ikke, bør man egentlig kaste det. Mange dager gammel artemia har ingen næringsverdi å snakke om.

Noen velger å anrike artemiaen før den gis til yngelen. Det vil si, man drypper spesielle vitamindråper på den, lar det stå noen minutter, og så fôrer man fiskeyngelen med det.
I blant har jeg brukt flytende vitamindråper på dem selv, og har da valgt denne; eSHa Minaroll.
Jeg ville ikke ha fôret et døgn gammel artemia som verken har vært anriket (ved normal temp) eller lagret kjølig. Dette pga at det da kun er "matpapiret" igjen...

Er dessuten viktig å få skylt/silt vekk mest mulig cysteskall etter de er ferdig klekt, da dette er grobunn for bakterier (særlig hvis de skal lagres uten kjøling).

Og så må du for all del sette en passe porsjon til klekking hver dag (ca samme tidspkt), slik at du har kontinuitet i produksjonen, som Mona sier.
Oki.
Javel, takk for gode svar alle sammen. Skal passe på å ha ferske råvarer til bebisene mine hver dag Skalareyngelen ble frittsvømmende idag men artemian er ikke ferdigklekka før i kveld. (hvis jeg går utifra at det tar 24t.) Den Artemia-satsen lukter! Tror ikke det blir så jeg fortsetter så mye med artemiaklekking etter at dette kullet er i boks....Har imidlertid kjøpt no som heter "First bites", produsenten heter Kyorin og på pakken er det bilde av en skalare med masse yngel rundt seg. Dette ser ut til å være suksess, yngeln spiser det iallefall. Men de skal få nyklekt artemia i tillegg straks den er ferdig.
Stygg lukt.
Noen som har noen gode tips for å bli kvitt noe av den lukta som artemiaklekkinga avgir. Saltluktveggen gir meg en strak høyre hver jeg går inn døra hjemme.
Skjønner ikke helt at du mener det lukter jeg... det er vann, salt, litt bakepulver og artemiaegg? (+ varme og sirkulasjon da)
Skal ikke lukte det? Har i alle fall ikke merket lukt her når vi har klekket artemia. Artemia som har stått i beholderen mer enn halvannnet døgn har luktet, men ikke i løpet av en vanlig vanlig klekkeperiode. (Vi vasket beholderen mellom hver klekking)

Så da har jeg vel ingen tips til deg
Liz H
Skjønner ikke helt at du mener det lukter jeg... det er vann, salt, litt bakepulver og artemiaegg?


Her skal det nok stå natron, ikke bakepulver!
Hvor lenge har du latt den stå? Og passer du på at den ikke står altfor varmt? Koker du eggene istedet for å klekke dem?
Gammel artemia (flere dager) lukter død og fordervelse etter min mening. Jeg hiver den etter et til to døgn og vasker og skyller klekkebeholderen godt i glohett vann, før jeg setter en ny ladning til klekking. Det er viktig med renhold. Har hørt om tilfeller der oppdrettere har mistet hele kull med yngel, pga bakterieutvikling i artemiaklekkeriet.

Men en døgn gammel artemia skal ikke lukte slik etter kort tid. Hva har du hatt oppi klekkeblandingen?
Håpar eg kan hive inn eit spørsmål her. Eg har kjøpt ein svart rund artemiaklekker (fekk ikkje til flaskeoppsettet...). Den må gå omlag 2 døgn, og det eg gjer er å ikkje ha i sila, men suge opp artemiaen som kjem i midten med pipette (og sile og skylle etterpå). No har det komt fleire og fleire artemia etterkvart. Faktiskt har eg brukt artemia fra ein "sats" i 3 dagar. Eg har tenkt at ikkje alle klekker på samme tid.

Det er kanskje ikkje riktig det ?? Klekker alt på omlag samme tid ? - Eg suger midten ganske tom for artemia for kvar gong, etter nokre timar er der mange i midten igjen, men det er vel enkelt og greit p.g.a plassmangel ?

Jeg har aldri brukt/sett en slik, og vet heller ikke hvordan den fungerer, så denne skal jeg ikke uttale meg om.

Har den en varmekolbe/-element med termostat? I så fall bør klekkevannet holde en temp på 28 grader. Artemiaen skal da klekke i løpet av ca et døgn. De klekker relativt synkront, med noen timer +/- i forhold til hovedmengden. Må ha kraftig bobling under klekking.

Art. lever på plommemassen ei stund etter klekking, før de er istand til å filtrere fôr fra vannet (tror det er ca 6 timer). Etter denne tid, tærer de på kroppsreservene, og er i løpet av få timer uten næringsinnhold. Bakterier gror også fôrt i kulturen om den står uvasket. Derfor bør ikke gammel artemia fôres.

Er det kun i midten av klekkeren det kommer til lys? I så fall er det fordi art. er fototaktiske at de svømmer dit. Det sikkert flere klekte under, men kun en begrensa mengde av art. får plass i lyset (hullet).
Denne har verken varmekolbe eller lufttilførsel....Veit ikkje om det er p.g.a. større overflate at den ikkje treng luft og p.g.a. kaldare vatn den klekker seinare.
Har ikkje kjendt nokon vond lukt og vaskar den etter kvar gong. Har laga til for tredje gong, så eg har ikkje noko særleg erfaring med den heller, men har vert fornøgd så langt....
Men då skal eg slutte å bruke den så lenge, kun 1 døgn ! lage mindre porsjonar....
Skal teste ut flaskene fleire gonger, men eg fekk så mange uklekte egg saman med artemiaen, men det kan vere at eg ikkje fekk klekt dei skikkeleg.
Klart hvis du syns den fungerer greit, så skal ikke jeg råde deg til ikke å bruke den. Det du kan gjøre, er en gang i blant å løfte på lokket (om mulig), bare for å sjekke hvor mye/når de klekker. Etter at hovedmengden har klekt, bør du fôre ut dette i løpet av f.eks. 12 timer (flere små porsjoner til fiskene).

Etter hvert finner du ut når du bør sette art. til klekking, slik at den klekker f.eks. til du kommer hjem fra jobb, og du har mulighet til å fôre ut fersk artemia.
Takk for gode råd Munda!
Liz H: Jeg syns det lukter... det er foresten ikkeno tvil, det LUKTER. Lukta er skikkelig salt, ikke egentlig råttent men salt. Har ikke brukt no bakepulver jeg da. Og laer ny sats hver dag og vasker mellom hver sats. Nå har jeg flytta oppsettet inni akvarieskapet istedenfor kjøkkenbenken, får håpe det hjelper.

Cathrin: Bruker verken bakepulver eller natron jeg.

Mona: Jeg har latt den stå 24t. Har oppi varmekolbe for å holde tempen korrekt. Skal stikke og kjøpe nytt termometer etterpå (det forrige gikk fløyten) for å sjekke om varmekolben har gått bananas. Og joda, Jeg vasker den imellom hver sats jeg oxo. Det jeg har oppi er: 1/2 L vann 3 tsk. havsalt (grovt som jeg knuser) lar det stå og gå ca. 1/2 time før jeg har oppi en tsk artemia egg. Webzoo sine foresten. Som sagt tidligere, så har jeg nettopp satt satsen inni akvarieskapet isteden. Håper det hjelper. Regner med det ikke spiller noen rolle at satsen har det mørkt under produksjonen så lenge varmekolben holder tempen (?)
Artemiaen er avhengi av lys for å klekke, så det er ikke noe lurt å stenge klekkeren inne i ett mørkt skap
Er den det ja??? *setter på en lampe i skapet* Nå har satsen putret og gått i 6-7 timer, bør jeg regne 24 timer fra jeg satte den i gang eller ifra jeg satte på lyset da?
De fleste artemiaarter krever minst 2000lux lys ved overflaten, så jeg vil tro at du bør regne med 24 timer fra lyset ble montert (om det er skarpt nok), til klekkingen starter.

Selv brukte jeg en 40W osram dagslyspære, som sto rett ned i klekkeren. Denne sørget for tilstrekkelig lys og varme, så her slo jeg to fluer i ett smekk
Men å sette 40W glødelampe inne i ett skap, tror jeg vil gi allvorlig mye varme, fort kokt artemia
Neida.tempen er helt fin den. Har ganske bra lufting inne i skapet....
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap