Et par spørsmål ang plantekar (Ny tråd,nye spørsmål)
Hei igjen ja. Har et par nye spørsmål angående plantekar osv.
Har nå kjøpt meg bunnlag, i form av finkornet grus med størrelse 2-4mm, men jeg spurte om det var bytterett i tilfelle dette ikke passer. Lurer på hva som vil bli best for plantene, grus på 2-4mm eller den fine sanda man kjøper på biltema?
Lurer også litt på en annen ting, Ang lyset. Jeg har 4x24w lys fordelt på 60l. Dette blir ca 100w på 60l. Blir det litt mye? Har muligheten til å ta ut ett rør, inkl feste. Noen som ville anbefalt å gjøre det? Skal kjøre co2 forresten. Hvem lysrør ville dere tatt ut hvis dere måtte:
=========== Lys 1 <--- bakerst i karet
=========== Lys 2
=========== Lys 3
=========== Lys 4 <--- Forerst
Lurer også på bunngjødning, er dette nødvendig? Vil kjøre PMDD og TMG.
Hvis dette er nødvendig/kjekt å ha, vil dette duge: http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=2352&Navn=03.%20planten%E6ring%20jern.&HKatID=3
Har nå kjøpt meg bunnlag, i form av finkornet grus med størrelse 2-4mm, men jeg spurte om det var bytterett i tilfelle dette ikke passer. Lurer på hva som vil bli best for plantene, grus på 2-4mm eller den fine sanda man kjøper på biltema?
Lurer også litt på en annen ting, Ang lyset. Jeg har 4x24w lys fordelt på 60l. Dette blir ca 100w på 60l. Blir det litt mye? Har muligheten til å ta ut ett rør, inkl feste. Noen som ville anbefalt å gjøre det? Skal kjøre co2 forresten. Hvem lysrør ville dere tatt ut hvis dere måtte:
=========== Lys 1 <--- bakerst i karet
=========== Lys 2
=========== Lys 3
=========== Lys 4 <--- Forerst
Lurer også på bunngjødning, er dette nødvendig? Vil kjøre PMDD og TMG.
Hvis dette er nødvendig/kjekt å ha, vil dette duge: http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=2352&Navn=03.%20planten%E6ring%20jern.&HKatID=3
Postet 20.09.06 kl 21:12
Endret: 20.09.06 kl 21:14
Postet 20.09.06 kl 21:50
nila-84Det jeg vet om grusen, er at jo tettere den er, jo vanskeligere kan det være for plantene å vokse skikkelig..Har alltid holdt meg til den vanlige grusen, som også er den billigste..Fungerer veldig godt hos meg ialefall..
billigst er jo biltema sanden da. hørt at røttene kan ha problemer med å feste seg ordentlig med grov grus. fungerer kjempe med biltemasanden til meg...
Postet 20.09.06 kl 21:57
FS[QUOTE=nila-84]Det jeg vet om grusen, er at jo tettere den er, jo vanskeligere kan det være for plantene å vokse skikkelig..Har alltid holdt meg til den vanlige grusen, som også er den billigste..Fungerer veldig godt hos meg ialefall..
billigst er jo biltema sanden da. hørt at røttene kan ha problemer med å feste seg ordentlig med grov grus. fungerer kjempe med biltemasanden til meg...
Ja ok. Denne grusen er veeldig fin da. Ikke langt unna sand. For å si det sånn, 50 år på en strand, og den hadde vært sand
NB, trenger veldig å vite ang bunnsubstrat, da jeg bestiller i kveld
Postet 20.09.06 kl 22:04
Postet 20.09.06 kl 22:27
Endret: 20.09.06 kl 22:28
Postet 20.09.06 kl 23:26
Postet 21.09.06 kl 07:38
Både biltemasanden og grus i den størrelsen du her etterspør er velegnet til planter. Noen planter trives bedre i den ene, noen i den andre.
Bunnlagnæring er ett must, om du skal ha litt feit plantevekst (noe jeg mistenker på grunn av mye lys, Co2 og PMDD). Ville også spandert varmekabler på karet.
Ville hatt ett tynt lag med latterittgranulat ca midt i bunnlaget, samt en hel del latterittkuler (JBL sine kuler er det samme som latteritt)
Når det gjelder lys, blir det fort for mye med alt det lyset du her har. Normalt leveres 60L kar med 15W lys....
Start med to av rørene, og øk heller på lysmengen etterhvert om du får behov for mere lys. 48W fra to rør skulle drive selv kravstore planter rett til tops (karet på 60L, får du neppe mer en 45-50L vann i).
Eller gjør som enhver akvadiot ville tenkt; hmm, har jo ett ekstra sett med lys. Må bare kjøpe ett slikt kar til, da. Kan jo ikke ha masse lys liggende ubrukt :p
Bunnlagnæring er ett must, om du skal ha litt feit plantevekst (noe jeg mistenker på grunn av mye lys, Co2 og PMDD). Ville også spandert varmekabler på karet.
Ville hatt ett tynt lag med latterittgranulat ca midt i bunnlaget, samt en hel del latterittkuler (JBL sine kuler er det samme som latteritt)
Når det gjelder lys, blir det fort for mye med alt det lyset du her har. Normalt leveres 60L kar med 15W lys....
Start med to av rørene, og øk heller på lysmengen etterhvert om du får behov for mere lys. 48W fra to rør skulle drive selv kravstore planter rett til tops (karet på 60L, får du neppe mer en 45-50L vann i).
Eller gjør som enhver akvadiot ville tenkt; hmm, har jo ett ekstra sett med lys. Må bare kjøpe ett slikt kar til, da. Kan jo ikke ha masse lys liggende ubrukt :p
Postet 21.09.06 kl 10:16
Postet 21.09.06 kl 20:54
Bruk grusen. Tviler på at bunnlagsnæring er nødvendig. I en 60l blir nesten alle typiske "rotplanter" for store for karet uansett. Pass bare på at gruslaget ikke blir for tynt for at planter får feste foran. Varmekabel ville jeg også droppet. Hvis du leser ute på de store planteforunene så er det nesten ingen som anbefaler varmekabler lenger. Du får jo også et par faktorer mindre å beregne riktig og penger spart. Jeg tror også 2x24 T-5 holder. Jeg har 45w T-8 i et tilsvarende kar og det gror det meste. Hvis du skal ha en aktiv reaktor pluss pumpe i en 60l så blir det ganske mye oppi der. Hvis du får tak i en liten glassdiffusor så gjør den jobben i en 60l uten å ta plass.
Postet 21.09.06 kl 21:46
Postet 21.09.06 kl 21:53
Postet 21.09.06 kl 22:03
Endret: 21.09.06 kl 22:09
Postet 21.09.06 kl 22:04
Kjører du diffuseren i det store kartet i filteret eller sprer du boblene i karet?. Hvor mange bobler pr sek trenger du i såfall. Jeg har den lille bioplastdiffuseren i lillekaret mitt, den ser lik ut men mangler spiralen. Det er det mest stabile og vedlikeholdsfrie co2 oppsettet jeg har Behøver aldri justering. Jeg har lyst til å prøve noe liknende i det største, men det bruker allerede nær 2 kg gass i måneden med reaktor.
Postet 21.09.06 kl 22:08
Postet 21.09.06 kl 22:17
Endret: 21.09.06 kl 22:29
I 375'n kjører jeg ca. 1 boble i sekundet. En 5kg CO2-flaske varer i godt over 12 måneder.
Diffusoren er plassert bak bakgrunnen, i nærheten av powerhead'n, langt nede på bakveggen i karet. Da har de små CO2-boblene et stykke opp til vannflaten. Ingen av disse boblene fanges opp av powerhead'n men stiger sakte og uhindret opp til overflaten.
Jeg har ikke så voldsomt med planter i karet i dag som jeg hadde første året, men det gror fremdeles godt. Mer detaljer om karet finnes via profilen min.
Diffusoren er plassert bak bakgrunnen, i nærheten av powerhead'n, langt nede på bakveggen i karet. Da har de små CO2-boblene et stykke opp til vannflaten. Ingen av disse boblene fanges opp av powerhead'n men stiger sakte og uhindret opp til overflaten.
Jeg har ikke så voldsomt med planter i karet i dag som jeg hadde første året, men det gror fremdeles godt. Mer detaljer om karet finnes via profilen min.
Postet 21.09.06 kl 22:19
En i sekundet, det var mindre enn jeg ville tippet. Hvilke vannverdier får du med det?. Jeg har jo alt sett at resultatet blir bra Til sammelikning så bruker jeg mellom en halv og en pr sek i 54l , ca 3 pr sek i 240 og 5 eller mer i 530, så fort at det er vrien å telle der. Dette gir ca 30 ppm ifølge mine testsett og tabeller. Her er de diffusorene jeg har. Den første er Bioplast, de to andre er noen rimelige varianter fra østen, muligens fra aquaticmagic.
Postet 21.09.06 kl 22:43
Kan nok være litt vriene å finne i norske butikker, det er en ganske smal hobby her. Bedre sjanse i utenlandske. Aquaessentials.co.uk har masse glassvarer. (men jeg har ikke handlet der selv).
Legger med en link til en side som har lagt ut 80-90 gode foto fra ADA gallery under ADA Awards party 2006. Det der er noe til "akvarierom".
Legger med en link til en side som har lagt ut 80-90 gode foto fra ADA gallery under ADA Awards party 2006. Det der er noe til "akvarierom".
Postet 21.09.06 kl 23:43
Da har jeg bestilt 2 glassdiffusorer fra England. Bestilte 2 Aqua Beetle Diffusers som skal passe inntil 200 liter. Forøvrig det var litt av noen kar på den siden.
Postet 22.09.06 kl 00:38
Endret: 22.09.06 kl 00:39