Sky malawi...

hei! malawiene mine virker så skye noen ganger! noen ganger ser jeg bare en halefinne eller 2 og andre ganger er alle fremme! når jeg tar fram forboksen da spretter de opp i hjørnet får å få mat.

hvorfor er det så forskjell? hvorfor er de sky?
vann
hva er vann kvalitetene dine a??
i trondheim skal det være bra akvarie vann for malawi + at jeg har tilsatt 5 liter ren kalksand. tilsetter littegrann natron og.

kan det ha noe å gjøre med det svingene "humøret"?

Hei
Malawi er en fisk som gjerne liker å gjemme og leke seg mellom alle de fine steinene du har .Mine malawi liker seg best når belysningen i karet er litt dempet,dette er mer likt deres natulige levemåte. Har et lilla plantelys og et med litt grønnskjær som jeg har på.De helt hvite lysene har jeg bare på en kort periode om gangen.Tror nok oppførselen på malawien din er helt normal om de ellers er friske..
så det er normalt at de gjemmer seg? har 2 lysrør på 10.000 kelvin i karet jeg.
Det finnes over 800 arter av malawi, og det er derfor en hel del forskjell på hvordan de ulike artene oppfører seg.
Som Siv sier, enkelte liker godt å gjemme seg i huler, andre er mer frampå hele tiden.
Noen arter vil mistgrives sterkt under såpass blåhvitt lys som 10.000K, andre vil syntes det er helt greit.
Kommer litt ann på hvor i sjøen fiskene normalt ville befunnet seg.

Så om du sier litt om vannverdiene (faktiske verdier), og hvilke arter det er som er mest sky, er det litt lettere å komme med mer konkrete svar
har Pseudotropheus Elongatus Mpanga
Pseudotropheus pulpican
Pseudotropheus Tropheops "red-top" Chilumba
Pseudotroheus Pindani (socolofi)
Melanochromis Johanni
Metriaclima greshakei

vann verdiene vet jeg ikke helt(vet det, skal kjøpe test) men det er jo trondheim vann(ca 7.2) pluss at jeg har ca 5 liter kalksand i karet. det er jo bra malawi vann og de leker og alt. er det noen fisker som gjemmer seg noen ganger og er veldig frampå andre ganger?

hvorfor gjør de det? det er det svaret jeg er ute etter.
hei,
jeg tror rett og slett at du mater dem uregelmessig og ikke likt hver gang,det beste er å mate dem kun med et måltid i døgnet og stå over en dag med mat,vannskift er også en årsak,en gang i uka 1/3 del av vannet,da ser du noe helt annet enn du idag opplever,de får bedere farger og yngler oftere,godt tegn på trivsel.
lykke til,

mvh,Nina&Daniel
jeg fôrer uregelmessig 2 ganger om dagen. fôrer med frossent fôr en gang i blant. vann bytter skjer ca 2 ganger i uka. da ca 40%. har en eheim 2213 pluss et luftfilter som kjører seg inn til yngelen som kommer om ei uke. tempen er 27 grader.
Ingen av de du har, er fisk som lever på spesielt dypt vann, ut i fra det jeg kan se.
Lyset, med mindre du flombelyser karet, skulle da ha lite å si. Tror heller ikke at uregelmessig foring er problemet, men ville seg gått over til en gang i døgnet med foring.

Da jeg holdt malawi, merket jeg aldri noen forskjell på dem i forbindelse med vannbytte (byttet stort sett annen\ tredje hver dag, 25% av gangen). De enset ikke slangen engang, og var jeg dum nok til å stikke hånda nedi, så heiv dem seg på denne, trodde det var mat
Du har valgt malawi som er ganske aggresive, ikke no galt i det, men det kan vere at en del av de gjemmer seg for å få vere i fred. Hvis de ikke kommer frem når du mater de, har du et problem, at de er sky har gjerne med et trusselbilde å gjøre, der du eller annen fisk er trusselen.

Hadde samme problemet med mine malawi tildligere, løste det ved å¨sitte meg på en stol helt inntil karet , til de ikke så meg som en trussel lenger.
tror ikke de er redde for meg. hvis jeg gjør noen bråe bevegelser forran karet enser de det ikke.

de gjemmer seg når jeg bytter vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap