Idetifikasjon av VF Scalarer

Fikk i dag viten en liten ting ang. VF Scalarer. Jeg har altid trod at hvis de har brune prikker i mellom de sorte vertikale stripene, en sort flekk i bunn av rygg finnen samt et kraftig grønn skimrende skjær over gjellene så er det ett sikkert tegn. Scalarer uten disse er av opdretts typen.

MEN neida, bestilte 5 VF Scalarer som kom i dag. Forventningsfull dro jeg til butikken idag, endelig så skulle samlingen bli komplett i 765 liter'n.

Sjokket ble stort da fisken så ut som vanlig opdretts Scalare, uten prikker eller noe særlig grønt over gjellene. Så vi ringte Importør for å få en forklaring. Importøren kunne berolige med at joda fisken var VF den, det var det ikke noe tvil om. Han hadde fangst lokasjon og alt, så fisken var fanget i Amasonas ved et stykke av elven som kalles "Benetev" (eller noe sånt... usikker på skrive måte, men det er det nærmeste jeg kommer i utale av stedet.)
Grunnen til forvirringen er at den typen Scalare som fanges ved dette strekket av elven ser sånn ut bare. På samme måte som Scalarer fra Rio Iquitos missvisende blir kalt "Peru Altum" fordi de ligner på Altumen i kroppsform og tegninger.
Så det er ikke sikkert at Scalarer uten en eller flere av disse "sikkre" tegnene "bare" er Opdretts Scalarer.

Noen andre som har lignende erfaringer eller tanker om dette?

Er vel helst "Peru Altum" som har flekker mellom stripene. Har slike selv. De har også tydelig et blåskjær på siden av kinnene. De kalles også derfor "Blue Face" Mine har ikke noe rødt i øynene, som oppdrettsscalare har.
Har dine noe rødt i øynene ?
En grei lenk til Scalare
Zapp
Han hadde fangst lokasjon og alt, så fisken var fanget i Amasonas ved et stykke av elven som kalles "Benetev" (eller noe sånt... usikker på skrive måte, men det er det nærmeste jeg kommer i utale av stedet.)

Har nå funnet riktig navn på fangst stedet: Belem. Helt ute ved kysten av Brazil.

Når det gjelder fargen i øynene, så er de tre jeg har fra Peru mere brunrøde i øynene mens de fem fra Belem er nesten sølv farget i øynene.
De er ikke større en 5-7cm (SnuteHalerot) så det er også mulig de forandrer litt farge ettersom de vokser.

Du kan se bilde av den ene "Peru Altumen" min nederst her.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap