- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilke ciklider?
Hvilke ciklider?
Postet 23.09.06 kl 17:40
Endret: 23.09.06 kl 18:06
Postet 23.09.06 kl 19:13
Postet 23.09.06 kl 21:23
Postet 23.09.06 kl 21:28
Akvariumsgær`nååååh...nå har den blå endret seg...har fått mørke striper(loddrette) over kroppen... kanskje den er i leg likevel??? ...og ikke syk, som jeg trodde!!???
Den ser på ingen måte bra ut, om den er syk eller bare feilforet er ikke godt å si. Men for forsiktig en stund og pass på vannkvaliteten , så kan det vere den kommer seg igjen.
Postet 23.09.06 kl 21:31
Om fiskene er kjøpt på tropehagen, er det mine gamle fisker . De blå er hanfisk av rød zebra, de rødorange er hunfisk.
Hanfisken ser slett ikke bra ut, vil tippe at denne har fått i seg f.eks røde mygglarver? Rød zebra, og andre malawi, utvikler svært fort forstoppelse\ bukvannsott dersom de fores med røde mygg.
Beste for til disse er rekemiks, med 3\4 grønnfor (det er også det dem er vant med, om det er de jeg hadde).
Forsøk å gi fiberrikt grønnfor, dersom det er forstoppelse kan dette hjelpe. Om det er bukvannsott, vil skjellene strutte etterhvert, og fisken er da umulig å berge.
Håper at det løser seg
Hanfisken ser slett ikke bra ut, vil tippe at denne har fått i seg f.eks røde mygglarver? Rød zebra, og andre malawi, utvikler svært fort forstoppelse\ bukvannsott dersom de fores med røde mygg.
Beste for til disse er rekemiks, med 3\4 grønnfor (det er også det dem er vant med, om det er de jeg hadde).
Forsøk å gi fiberrikt grønnfor, dersom det er forstoppelse kan dette hjelpe. Om det er bukvannsott, vil skjellene strutte etterhvert, og fisken er da umulig å berge.
Håper at det løser seg
Postet 23.09.06 kl 22:46
Frank
Åååh...jepp...da e det vel dine gamle fisker da Hmmm....har vært bortreist i ca 4 dager og brukte feriemat til dem da...kanskje ikkje så lurt!!??? ellers har de fått okselever... maten ellers e den samme som du har brukt....forresten så sa han på butikken at han hadd bestilt dem ifra samme sted som guramien han hadd fått inn til samme tid...var litt nyskjerrig på d me karantene,skjønner du... ..uansett e d greit å vite.
Kor gammel e fiskan?
Kor gammel e fiskan?
Postet 23.09.06 kl 22:59
Feriemat. Æotsh.... Der er nok grunnen. Malawi, spesielt disse karene, er noen enorme matvrak, og dem har trolig kastet innpå hele porsjonen med føde før du fikk snudd ryggen til.
Feriefor er slett ikke nødvendig, fisk greier seg godt i både 2 og 3 uker uten mat. Disse malawiene vil uansett beite på alger\ planter, om sulten river som verst i systemet.
Oksehjerte er heller ikke ett godt alternativ til disse planteeterne. Grønnfor er det som er tingen til dem, gjerne ispedd litt reker og vitaminer. Selv suplerte jeg med litt JBL Novorift, og Aquatic Nature Ciclid Excel granulat.
De røde zebraene du har kjøpt, gikk vel ett par måneder i butikkkaret, så karantene er ikke så nødvendig da. I tillegg hadde jeg aldri sykdom i det karet dem er født og oppvokst i.
Alderen varierer litt, noen av de du kjøpte er vel 3-4 måneder, mens de største er ca 3 år
Tips framover:
-Bytt vann hyppig nå som det er ting som ikke er helt som det skal være, med tanke på forurensing og biologisk kapasitet i karet. Bytt gjerne vann annen hver dag, 35%.
Fiskene er vant med hyppige vannbytter Mål også verdiene, Malawi krever ganske høy Ph og Gh. Hos meg gikk dem i vann med Ph 8,3, og Gh på 13. Temp 23`C.
-Skaff riktig for. Oksehjertet er ikke enget i det hele tatt. Å lage rekemiks selv er enkelt, og billig.
Eksempel på oppskrift:
250g reker, med skall og det hele.
250g erter, frossne selskapserter.
250g brokkoli, kan godt være frossen den også.
250g spinat.
ett par små røde paprika.
ett par hvitløksfedd.
Vitaminer er også viktig, Spectro multivitamin (fjern kapselen), er kjempeflott å bruke. Hiv i blandingen 5-6 kapsler er passe mengde.
Kjøres i en kjøkkenmaskin til det er en helt fin masse. Om ønskelig, kan man bruke gelatin til å binde foret, selv bruker jeg ikke dette.
Has i poser, og kjevles flatt. 4-6mm tykkelse er lett å bryte passe biter av.
- Sett deg inn i fiskenes behov.
- Ikke rør filteret før gjennomstrømmingen er sterkt redusert. Malawi er ganske sensitive for nititt i vannet.
- Gi fiskene lite mat, selv om de henger på glasset å tigger etter en godbit. De du har skaffet deg ble feitet ganske mye opp i butikken.
PS: Når disse fiskene kommer i lek, blir hannene helt lys blå, nesten hvite. Ingen tegninger i form av striper på kroppen var å se når dem sto på som verst her i gården.
I tillegg kommer dem garantert til å snu opp ned på innredningen din under lek.
Makan til gravemaskiner skal en lete lenge etter
Feriefor er slett ikke nødvendig, fisk greier seg godt i både 2 og 3 uker uten mat. Disse malawiene vil uansett beite på alger\ planter, om sulten river som verst i systemet.
Oksehjerte er heller ikke ett godt alternativ til disse planteeterne. Grønnfor er det som er tingen til dem, gjerne ispedd litt reker og vitaminer. Selv suplerte jeg med litt JBL Novorift, og Aquatic Nature Ciclid Excel granulat.
De røde zebraene du har kjøpt, gikk vel ett par måneder i butikkkaret, så karantene er ikke så nødvendig da. I tillegg hadde jeg aldri sykdom i det karet dem er født og oppvokst i.
Alderen varierer litt, noen av de du kjøpte er vel 3-4 måneder, mens de største er ca 3 år
Tips framover:
-Bytt vann hyppig nå som det er ting som ikke er helt som det skal være, med tanke på forurensing og biologisk kapasitet i karet. Bytt gjerne vann annen hver dag, 35%.
Fiskene er vant med hyppige vannbytter Mål også verdiene, Malawi krever ganske høy Ph og Gh. Hos meg gikk dem i vann med Ph 8,3, og Gh på 13. Temp 23`C.
-Skaff riktig for. Oksehjertet er ikke enget i det hele tatt. Å lage rekemiks selv er enkelt, og billig.
Eksempel på oppskrift:
250g reker, med skall og det hele.
250g erter, frossne selskapserter.
250g brokkoli, kan godt være frossen den også.
250g spinat.
ett par små røde paprika.
ett par hvitløksfedd.
Vitaminer er også viktig, Spectro multivitamin (fjern kapselen), er kjempeflott å bruke. Hiv i blandingen 5-6 kapsler er passe mengde.
Kjøres i en kjøkkenmaskin til det er en helt fin masse. Om ønskelig, kan man bruke gelatin til å binde foret, selv bruker jeg ikke dette.
Has i poser, og kjevles flatt. 4-6mm tykkelse er lett å bryte passe biter av.
- Sett deg inn i fiskenes behov.
- Ikke rør filteret før gjennomstrømmingen er sterkt redusert. Malawi er ganske sensitive for nititt i vannet.
- Gi fiskene lite mat, selv om de henger på glasset å tigger etter en godbit. De du har skaffet deg ble feitet ganske mye opp i butikken.
PS: Når disse fiskene kommer i lek, blir hannene helt lys blå, nesten hvite. Ingen tegninger i form av striper på kroppen var å se når dem sto på som verst her i gården.
I tillegg kommer dem garantert til å snu opp ned på innredningen din under lek.
Makan til gravemaskiner skal en lete lenge etter
Postet 23.09.06 kl 23:26