Vil ha ancistrusyngel - hva trenger de?

Jippi! Det ser ut til at jeg har en gutte- og en jenteancistrus!! Jeg vil ha yngel på de, og vet at de trenger noe hulelignende for å yngle. Hva bør jeg kjøpe inn? En hul rot eller noe annet?
Om ansictrusene finner det for godt å formere seg, gjør dem dette i alle former for huler, både røtter, stein og kokosnøtter\ terrakottapotter.

Selv har jeg stort sett brukt halve kokosnøtthuler til disse fiskene. Men det er ikke dermed sagt at dem vil formere seg, uansett hvor mange huler man tilbyr
Lurt å ha to-tre huler plassert rundt omkring i akvariet. De er kjønnsmodne ved ca. 5 cm. lengde, men du skal være klar over at en underlegen hann ofte vil la være å utvikle barter for å unngå bråk med sjefen. Han later i stedet som han er en hunn, ha dette i tankene om det ikke lykkes i første omgang. Ancistrus må ha røtter å gnage på for fordøyelsen, og elsker å gjemme seg på/under dem så du må ha en rot i akvariet i alle fall. Evt. yngel er lette å fore opp på avskallede erter, jeg har tint opp den frosne typen, tatt av den ytterste hinna og foret med innmaten. Salatblader som en har most lett mellom fingrene er også snadder. Det er best å ikke finmose maten deres, da det vil gi svært forurenset vann. Ikke ta i mer enn at det blir oppspist, eller fjern evt. rester etterpå, av samme grunn.
Hvorfor vil Ancistrus ikke yngle?
Jeg har flere huler, jeg har hanner og hoer og flere gjemmesteder, men fremdeles vil de ikke yngle. Er det jeg som gjør noe galt eller? Hehe skjønner ikke. Det eneste jeg har lurt på er om jeg har for mange fisk til at de har lyst til å yngle eller at de blir spist opp av de andre fiskene. Trykk her for å se fiskesammensetningen.

Akvariet er på 200 liter så det skal være nok av plass:p
Jeg skal snart prøve på ancistrusoppdrett oxo.
Håper jeg får det til
Ansistrus oppdrett er en snodig greie!

Jeg har flere par med ansistrus. et par er med digre fult utvokste fisk. Disse har lagt egg en gang, men nekter å være med på morroa, uansett hvor mange huler de har. JGE hadde også et par i en 60 liter som la egg i vilden sky pluss litt. Hannen foretrakk en steinmed masse hull i.
De la egg i ca et år kontinuerlig, men pluttselig sa det stopp.

Jeg har byttet hunner frem og tilbake, lagt inn flere huler mm. Men ingen av parene mine ville legge egg. Så fant jeg en smell tjukk hun på en zoo butikk. Den kjøpte jeg og 2 dager etter var den mest produktive hannen min i hulen igjen. Da de var klekt var en annenhunn klar for ny runde og nå er hannen på egg igjen.

Ikke til å bli kloke på de fiskene! Du får bare prøve deg frem!

Mikkel
Hehe, høres ut som jeg bør redde kanskje halvparten første gang da, og ikke satse på en prøverunde for kanskje vil de bare legge egg en gang Får mine egne erfaringer oxo da vettu
Flytt dem unna botiaene Aquakua
Har lagt inn noen tips på sida di, under 200l akvarium. Vannbytte med varmere/kaldere vann trigger lek. Kanskje de ønsker seg sex med ukjente av og til?....... Livet i et akvarium er jo ikke så veldig spennende....... Nei, men alvorlig talt, problemet er at botia spiser egg og yngel før de får vokst seg til, og før du oppdager dem. Det blir nok unger, men man rekker ikkke å se dem.....
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap