Beste måte å "avle" Javamose

Noen som har tips til dette? Har tenkt å ha 2 kar på 13 liter kun til Javamose.

Mye lys, lite lys, er pumpe nødvendig, temperatur, PH ....?
Jeg har javamose i flere forskjellige kar, og der det vokser best har jeg god filtrering, mye lys (ca 0,5 W/liter), nøytral pH og litt bløtt vann (gH 3, kH 3). Jeg har kirsebærreker i det karet, og de beiter hele tiden på mosen og fjerner alt som måtte komme av alger.
min erfaring er at javamose vokser best om denne er den eneste planten i akvariet. eller at det er få andre planter dær.
Hos meg vokser den også best i det karet der den er eneste planten; i karet hos rekene. Vannet har lav ph og lav kh/gh, og lyset er bra. Rekene forhindrer at en eneste liten algespire får gro der, siden de uhyre effektive små vaktmesterne jobber døgnet rundt med å pille mosen ren for spiselige partikler og alger

Egentlig burde man ha reker i karene man ønsker å dyrke javamose, har jeg funnet ut, siden de er så utrolig flinke til å holde mosen frisk og grønn og fri for rusk.

Jeg gjødsler nesten ingenting i det karet den vokser best, faktisk.
Lyset er et [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=ORW8QcfMpm0xwE6EIC068JsM0rTgr9z7zP8&f=NR&c=158010+*+158011+*+158012+*+158013+*+158014+*+158015+*+158016+*+158017+*+158018&t=temartic]8 watts Arcadia lysrør[/URL] over en 19 liter
(med filtrering pga rekene).
Tilfeldig bekjentskap
© Ronny Bjercke
Reklame for plussmedlemskap