Surt vann, lav Ph.

Jeg har litt for lav ph i noen av karene mine, dette er sør-am ciklider det er snakk om, så det er ikke noe nød, men dog, de skal ikke ha helt ned i ph 5,5. Jeg hadde del bytte på alle karene på fredag men jeg har torv i alle pumpene, og som bunn substrat sammen med fin sand i det ene.

Det jeg lurer på er: Kan jeg bare blande bicarbonat eller en annen kjemisk tilsettning jeg har i feks en 1,5 liters vann flaske og suppler i litt over tid for å heve Ph? Jeg er bekymret for å får Oksygen brist. Noen som har prøvd å "slumpe" litt. Jeg har ikke lyst til å rigge meg med slanger og hele sulamitten for å bytte vann. Derfor har jeg lyst til å slumpe litt over tid.

Det er snakk om å øke Ph 1-1,5 grad.

Det skal sies at alle fisken spiser og har det bra, fine i fargene, friske og raske.
Hvorfor har du torv i? Det senker jo phen..
nila-84
Hvorfor har du torv i? Det senker jo phen..

Det var det som var meningen ja, da jeg har en Ph på rundt 8 i kran vannet. Torv er fint å bruke det i slike kar, og særlig i Killi kar men det var bare en test egentlig og det ser ut som om coryene elsker å farte rundt med nesa i torva. Men det som ble dumt nå er at phen er så lav at den er til fare for bakteriene i pumpen, selv det ikke er noen verdier av nitrit/nitrat men lav kh da, gh også egentlig.
Kanskje ikke så lett å justere med torv. Du kan jo alltids bruke eikebarkekstrakt istedet til å senke PH. Det gjør jeg med bra suksess.
Hvis du har kranvann på 8 så skjønner jeg det
Alexander Severinsen
........Men det som ble dumt nå er at phen er så lav at den er til fare for bakteriene i pumpen, selv det ikke er noen verdier av nitrit/nitrat men lav kh da, gh også egentlig.

Jeg har pH på 3,8 i et par av karene i perioder, og har aldri merket symtomer på at filterbakteriene ikke jobber som de skal.
Da vi var i Amazonas i fjor, fanget vi de aller fleste fiskene i pH på 5-tallet eller lavere. Kun i hvitevannsflodene var pH oppe i 7,1, ellers lå den mellom 3,46 og 5,21.
Tom C
[QUOTE=Alexander Severinsen]........Men det som ble dumt nå er at phen er så lav at den er til fare for bakteriene i pumpen, selv det ikke er noen verdier av nitrit/nitrat men lav kh da, gh også egentlig.

Jeg har pH på 3,8 i et par av karene i perioder, og har aldri merket symtomer på at filterbakteriene ikke jobber som de skal.
Da vi var i Amazonas i fjor, fanget vi de aller fleste fiskene i pH på 5-tallet eller lavere. Kun i hvitevannsflodene var pH oppe i 7,1, ellers lå den mellom 3,46 og 5,21.

Ok! Jøss det var jeg ikke klar over! Jeg får bare la de være da, de virker veldig fine og friske så da er det kanskje ikke noe vits å gjøre noe som helst.

Dette med bakteriene er noe jeg menere har lest i noen akvarie bøker tidligere, men det var jo greit et jeg slipper å tenke på det. Særlig siden alle verdier er veldig bra.

Takk for alle svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap