- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Corydoras
Corydoras
Inaktiv bruker
Kjøpte nylig noen corydoras, ble solgt i butikken som Corydoras "Rio Negro" Trodde først det var C Adolfoi, men får det ikke til å stemme. Di har det svarte feltet igjennom øyet som C Adolfoi, men i tillegg har di flekker på kroppen. Noen Corry kjennere som kan hjelpe?
Postet 29.09.06 kl 23:09
Postet 29.09.06 kl 23:38
Inaktiv bruker
Eikabilde sier mer enn tusen ord
Er klar over det eika, men vanskelig når kabelen til kamera er gått til h.....hehe så får ikke lasta inn bildet......
Postet 29.09.06 kl 23:41
Du sier de ligner på Corydoras adolfoi. Betyr det at de har den oransje flekken på toppen av hodet også?
Jeg så noen Coryer som var merket med Corydoras Rio Negro selv for litt siden i en butikk i Oslo. Personlig synes jeg de lignet mest på Corydoras kanei.
Jeg så noen Coryer som var merket med Corydoras Rio Negro selv for litt siden i en butikk i Oslo. Personlig synes jeg de lignet mest på Corydoras kanei.
Postet 30.09.06 kl 01:42
Endret: 30.09.06 kl 01:43
Inaktiv bruker
Tror du har funnet den der jeg. Di mangler faktisk den orange oppe på hodet. Når du ser di forfra, begynner det svarte feltet ved ryggfinnen, og går ned bak øynene .Har bare nylig "oppdaget" disse artige krabatene.
Hvor mange mener du er minste antall det bør være, og blunker di med øynene, eller er det jeg som ser syner? he he
Mange takk for hjelpen
Hvor mange mener du er minste antall det bør være, og blunker di med øynene, eller er det jeg som ser syner? he he
Mange takk for hjelpen
Postet 30.09.06 kl 08:10
Jo flere de er, jo bedre I naturen lever Corydorasene ofte i stimer på mange hundre individer. Men i akvarium må vi redusere det antallet..litt
Et minimum er 5-6 stk. Selv pleier jeg å kjøpe 10-12 stk av en art om jeg kan, men noen ganger har ikke butikken nok. Så det har hendt jeg har kjøpt 5 stk også. Men det er et absolutt minimum.
Corydoras har en egen sjarm ja, det er helt sikkert. En av disse sjarmerende trekkene er at de plutselig kan "blunke" med øynene i blant Så du har rett, de gjør det. Men nå har de jo ikke øyelokk og kan blunke på ordentlig, men det at de ruller øyet fort ned og opp igjen ser ut som et blunk for oss.
Et minimum er 5-6 stk. Selv pleier jeg å kjøpe 10-12 stk av en art om jeg kan, men noen ganger har ikke butikken nok. Så det har hendt jeg har kjøpt 5 stk også. Men det er et absolutt minimum.
Corydoras har en egen sjarm ja, det er helt sikkert. En av disse sjarmerende trekkene er at de plutselig kan "blunke" med øynene i blant Så du har rett, de gjør det. Men nå har de jo ikke øyelokk og kan blunke på ordentlig, men det at de ruller øyet fort ned og opp igjen ser ut som et blunk for oss.
Postet 30.09.06 kl 09:36
Endret: 30.09.06 kl 09:36
Inaktiv bruker
Artige krabater ja Har en 70ltr som står i STOR fare for å bli gjort om til cory kar nå........ Noen tips/råd om innreding å antall fisk jeg kan ha i det?
Tror det blir en liten tur til den lokale fiskesjappa idag. He he
Tror det blir en liten tur til den lokale fiskesjappa idag. He he
Postet 30.09.06 kl 10:04
Så lenge Corydorasene er eneste fisk i karet, kan du øke antallet litt. Jeg må innrømme at jeg ofte har stor fisketetthet i Cory-akvariene
Har en 160 liters "Corydoras oppsamlings-tank" med fem ulike arter (som jeg skal skille senere når jeg vil forsøke oppdrett), og der er det rimelig mange... er ikke helt sikker på antallet, men det er over 40 stk der.
I en 70 liter ville jeg nok satt inn minst 10-15 Corydoras.
Men det avhenger litt av størrelsen på dem, og på bunnarealet i karet. Det er mange akvarier som er veldig høye, istedenfor å øke bunn- eller overflatearealet. Juwel er gjerne slik, litt høye i forhold til literantallet. Personlig foretrekker jeg lave kar som heller har større flate på bunnen.
Sand på bunnen! Gjerne fin sand, det elsker de å rote rundt i med bartene. Finbladete planter som javamose eller Hornblad-bunter er fint. En rot som legges slik at Corydorasene finner skygge og skjul under den, og kan ligge der og hvile. Dersom du bruker flyteplanter, gir dette dempet belysning i karet og det liker Corydorasene.
Det trenger ikke være særlig avansert satt opp, de er ikke så kravstore sånn. Sand og noe å søke skjul under er det viktigste.
Har en 160 liters "Corydoras oppsamlings-tank" med fem ulike arter (som jeg skal skille senere når jeg vil forsøke oppdrett), og der er det rimelig mange... er ikke helt sikker på antallet, men det er over 40 stk der.
I en 70 liter ville jeg nok satt inn minst 10-15 Corydoras.
Men det avhenger litt av størrelsen på dem, og på bunnarealet i karet. Det er mange akvarier som er veldig høye, istedenfor å øke bunn- eller overflatearealet. Juwel er gjerne slik, litt høye i forhold til literantallet. Personlig foretrekker jeg lave kar som heller har større flate på bunnen.
Sand på bunnen! Gjerne fin sand, det elsker de å rote rundt i med bartene. Finbladete planter som javamose eller Hornblad-bunter er fint. En rot som legges slik at Corydorasene finner skygge og skjul under den, og kan ligge der og hvile. Dersom du bruker flyteplanter, gir dette dempet belysning i karet og det liker Corydorasene.
Det trenger ikke være særlig avansert satt opp, de er ikke så kravstore sånn. Sand og noe å søke skjul under er det viktigste.
Postet 30.09.06 kl 10:41
Inaktiv bruker
Takk for gode tips å råd, nå har jeg litt å gå etter. Var inne å kikket litt på siden din å, masse nyttig å god info der også.(fine kar forresten).
Så på bildet av C canei, får det ikke helt til å stemme med di jeg har.......(kansje mine er litt små ennå? ca 2,5cm)
Skal få tatt noen bilder å legge ut, så kan du se på di, du som er litt mere cory "expert" he he.
Så på bildet av C canei, får det ikke helt til å stemme med di jeg har.......(kansje mine er litt små ennå? ca 2,5cm)
Skal få tatt noen bilder å legge ut, så kan du se på di, du som er litt mere cory "expert" he he.
Postet 30.09.06 kl 11:08
Postet 30.09.06 kl 11:39
Inaktiv bruker
Jeg holder til i Langesund (Telemark)
Det stemmer som du sier, det sto "Rio Negro" på pakkseddelen. Litt irriterende å ikke vite sikkert. Dette må jeg til bunns i
Men nå går Mollyene og di andre levndefødene over i et annet kar, for nå blir 70ltr`n Cory kar. He he
Blir bare mere å mere fasinert når jeg sitter å ser på di små rakkerane....
Det stemmer som du sier, det sto "Rio Negro" på pakkseddelen. Litt irriterende å ikke vite sikkert. Dette må jeg til bunns i
Men nå går Mollyene og di andre levndefødene over i et annet kar, for nå blir 70ltr`n Cory kar. He he
Blir bare mere å mere fasinert når jeg sitter å ser på di små rakkerane....
Postet 30.09.06 kl 11:49
Inaktiv bruker
Da er planen gjennomført...... Har vært å kjøpt ny sand, planter og en, er det redmoore rot det heter tro? Pluss to nye Adolfoi og tre C julii (hadde ikke flere) Bare vente til vannet blir litt klarere nå, og få fanget di andre corryene jeg har ifra før. Da blir det 5 Adolfoi?????? 5 Sterbai og 3 julii. Er vel en grei samling det? (sånn til å begynne med )
Postet 30.09.06 kl 16:33