Behandle sår

åssen behandler dere fisker med ganske store sår ? jeg har aldri hatt så mye syk/skada fisk som jeg har nå så nå må jeg sette meg inn i ting og lære

har en gullsøm hue på 6-9cm som har fått ett ganske stort sår på siden av kroppen, fløtta hu over i ett 63L karantene kar som jeg tilsatte methylenblått og 4 tskjer med salt og tempen ligger på 26-27.. høres det ut som en fornuftig behandling ? eller er det noe annet bedre og anbefale ? har som sagt alt hatt no syk eller skada fisk før så kan rett og slett ikke en dritt om sånt
Behandlingen er i og for seg grei den, selv liker jeg ikke å bruke så mye kjemiske remedier om jeg kan unngå det.

Har mer enn en gang hatt stygge skader på fisk, som jeg var helt sikker på skulle stryke med.
Har da alltid behandlet med det vi har mest av i norge: Rent vann.
Om såret ser ut til at det skal infiseres med sopp, har jeg på stor fisk rett å slett helt salt i såret.
Er ganske enkelt, bare å holde fisken med en fuktig fille, å helle litt salt rett i såret, og la dette virke noen små strakser.
Så er det bare å sette fisken tilbake, og eventuelt gjennta behandligen om nødvendig.

Det er først om det er blitt skikkelig heftig med sopp\ bakterier, at jeg er villig til å medisinere.
Salt kan jeg til nød bruke, på arter som er tålerante for dette. (altså rett i vannet)
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap