Ph verdier i akvarievannet

Håper noen kan hjelpe meg å svare på denne..Kjøpte et kar for noen uker siden..125L..Brukes nå til discuspar..Jeg har den vanligste grusen pluss en echodorus bleheri i karet..Jeg var innom en bekjent for å hente ozmosevann, og har bare prukt dette i karet siden jeg startet det opp..ozmosevannet ligger på 5,5 i ph..Hvorfor har det seg slik at phen går opp når det kommet oppi karet..Det ligger nå på en 7,0..Har fundert på dette en god stund, men kom ikke på noe logisk forklaring..Noen som kan hjelpe meg med en logisk forklaring?
Osmosevann er kjemisk fritt for salter og mineraler, og skal derfor ha Ph på ca 7.0. Gh er ikke målbar i osmosevann.

Siden det heller ikke er noe som buffrer Ph i osmosevann, skal det ikke rare mengden Co2 til før Ph faller merkbart.
I akvariet vil vannet fort kunne få farlig lav Ph, om man ikke øker Kh litt. Men, de fleste grustyper, inneholder spor av mineralsalter, og vil påvirke vannet til en viss grad.

Det jeg regner med er tilfellet her er at vannet inneholder mindre Co2 i akvariet, på grunn av utlufting og plantenes forbruk. I tillegg avgir som nevnt svært mange grustyper kalsiumkarbonater i varierende mengder.
Kun svært få av de typene jeg har testet er helt fri for salter
Ska sei du har fulgt med i timen...hehe..Så hvis jeg hadde satt dunken med ozmosevannet uten lokk, å vannet hadde fått lufting så hadde det mest sansynlig havnet på rund 7 i ph? uansett så er ph nå på 7,5 å jeg vil ha den ned til rundt 6,5..Har i torvgranulat, men er usikker på når den slår inn for fullt..

Har vanlig rådesand i karet
Det enkleste er vel en dasj med eikebarkekstrakt hvis man ikke har bruk for torv på andre måter.
biXen
Det enkleste er vel en dasj med eikebarkekstrakt hvis man ikke har bruk for torv på andre måter.

Torv må jeg ha i uansett..
Tror at det beste er å skaffe Co2 først som sist, slik at du får en stabil Ph.

Har selv ett par kar der jeg har lav Ph, og det er en evig kamp uten Co2. Må hele tiden drive å trikse med torv, og bikarbonat for å ha ørlitt buffer i vannet.

Blir nok ett komplett Co2-anlegg her i gården, med kontroller og det hele, når bare pengene strekker til
Først må en 720L skaffes, og da er man vel blakk ett års tid :p
Frank Angell
Tror at det beste er å skaffe Co2 først som sist, slik at du får en stabil Ph. Har selv ett par kar der jeg har lav Ph, og det er en evig kamp uten Co2. Må hele tiden drive å trikse med torv, og bikarbonat for å ha ørlitt buffer i vannet. Blir nok ett komplett Co2-anlegg her i gården, med kontroller og det hele, når bare pengene strekker til :) Først må en 720L skaffes, og da er man vel blakk ett års tid :p

Må nokk trixe en stund til..Sjekket prisen på et komplett co2 anlegg som passer til 540L..Å prisen va akkurat som jeg trodde..Så jeg får håpe jeg vinner i lottoen neste gang..hehe..Men en gang så skal jeg ha det jeg å
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap