Corydoras la egg! Hvordan fostre yngelen?

Har en 180-liter hvor jeg i går fjernet all sand, satte inn 2 røtter med javamose og tok ut all annen fisk. Nå går det 9 corydoras av to underarter. I natt har de lagt egg, spredt over glasset i HELE akvariet....

Det er et utvendig filter og to innvendige. Skal jeg ta noen egg og ha i flytekar for levendefødere med luftfilter under? Noe jeg bør tilsette vannet? Bør jeg ta ut den voksne fisken? Hva skal ungene ha? Og når klekker eggene...?
I påvente av svar, oppdaterer jeg litt her:
Har nå flyttet om lag 50 egg (gadd ikke telle...) over til et levendeføder-kar som nå flyter rundt i 180-literen. Gjorde det for å ha noen egg igjen om corydorasen også finner ut at egg (og bacon) er en god frokost...
Tok en liten film av mine corydoras, det er to typer her og begge vises på filmen. Er det noen som kan si meg navnet på disse to typene?
I påvente av svar, oppdaterer jeg litt her:
Har nå flyttet om lag 50 egg (gadd ikke telle...) over til et levendeføder-kar som nå flyter rundt i 180-literen. Gjorde det for å ha noen egg igjen om corydorasen også finner ut at egg (og bacon) er en god frokost...
Tok en liten film av mine corydoras, det er to typer her og begge vises på filmen. Er det noen som kan si meg navnet på disse to typene?
Får ikke lastet opp filmen her, så la den ut på denne linken, som tar tid å laste ned
dyrepass.com/filmer/corydoras03102006.mov
hei! har akkurat fått cory egg selv(ca 70stk) og samlet de inn til et yngelnett. tar jeg de til en nyoppstartet yngeltankt råtner de til meg. når de klekker skal jeg ta de over 6'liters yngelkaret jeg nettopp har satt opp. da kommer jeg til å fôre med avskallet artemia.

dette har jeg gjort før og da var det 12 yngel(langt fra 70 egg!) og 10 vokste opp. det var cory. aeneus. det ser ut som du og har det? ligner litt.
Orre
Anybody?


Hvorfor ikke bruke søkefeltet ?
Finnes en grei artikkel her.
Orre
Skal jeg ta noen egg og ha i flytekar for levendefødere med luftfilter under? Noe jeg bør tilsette vannet? Bør jeg ta ut den voksne fisken? Hva skal ungene ha? Og når klekker eggene...?


Det vanskeligste med å klekke Corydoras-egg er å unngå soppangrep på eggene. De ubefruktede mugner først, de blir hvite som kritt. Et sunt og befruktet Corydoras-egg mørkner litt i fargen og blir gyldne etter et døgn. Da kan du lett fjerne de som ikke er bra, slik at evt mugg ikke sprer seg videre til resten.

I en liten klekkebeholder med kun akvarievann i, har det lett for å bli mugg på eggene. Noen ganger gjør det det, andre ganger ikke. Umulig å spå
Skift i alle fall vannet i klekkebeholderen ofte, gjerne flere ganger om dagen. Tøm ut og fyll på nytt fra akvariet. Eggene tåler å være eksponert for luft et par øyeblikk.

Mange bruker f.eks. soppdrepende middel (NB! Lav dose!) i vannet til eggene, men jeg har ikke så god erfaring med det. Andre kan kanskje gi bedre råd her. Jeg brukte en eller to dråper Methylenblått i en liter vann, og da gikk halvparten av eggene i oppløsning.

På det nederste bildet ditt i innlegg #4, ser det ut som du har Corydoras aenus. Det gjettet jeg nesten allerede når du beskrev antallet egg og hvor mange det var i første innlegg C. aenus kan legge en vanvittig mengde egg, mange fler enn de fleste andre Cory-arter, opptil flere hundre egg.

Renhold og friskt vann er nøkkelen til suksess. Yngelen bukker fort under dersom vannkvaliteten er dårlig, eller vannet er fullt av møkk og matrester som råtner. Likeså boksen de bor i, dannes det et farlig bakteriebelegg i bunnen her, så blir det gjerne stort frafall. Vask boksen i glovarmt vann med jevne mellomrom, la oss si annenhver dag i starten, så sikrer du et rent miljø for yngelen.

Klekking tar fra fire-fem opptil åtte dager, avhengig av temperatur. I et passe varmt miljø vil det vel ta fire-fem dager hos deg, tenker jeg.

De første to til tre dagene etter klekking skal du ikke mate dem. Da lever de av plommesekken.

Mat bare bittelitt om gangen de første dagene, yngelen spiser ikke mye.
Dersom du opplever stort frafall de første dagene etter at du begynte å fôre, er det enten fordi det er forurenset der eller at yngelen ikke spiser maten de får. Da bør du prøve noe annet, og se om det hjelper.

Jeg bruker kun levende nyklekte artemia de første ukene, og det tar alle villig vekk.
FS: blir spennende å se hva vi får til; hold meg oppdatert!
Viggo: den har jeg lest, opptil flere ganger....
Mona: takk for tips! Beholderen noen egg er i, er i samme akvariet, med åpning på begge sider, så vannet skiftes kontinuerlig ut. Er nå et døgn siden eggene ble lagt, et 20-tall ser litt orange ut, en god del er midt mellom hvit og mørk og en del er temmelig hvite (ubefruktet?).

Fisken: da er hovedparten av fisk i karet Corydoras Aenus. Men har 2-3 andre som jeg ikke aner hvilken corydoras-type de er, fisken vises på filmen, noen som vet hva det er?
Hei du.
Du skriver at beholderen de er i har åpninger så vannet skiftes ut.
Er disse åpningene såpass små at yngelen ikke klarer å komme ut altså? I så fall høres jo dette ut som en veldig grei oppfinnelse, som jeg kunne tenke meg å se nærmere på selv. Vet du om den typen du har finnes i noen nettbutikk, så jeg kan se bilde av den? Eller har du laget den selv? Kunne du legge ut bilde i så fall?

Lurer på å fikse noe selv, har myggnetting og greier, men er usikker på om yngelen til og med klarer å presse seg gjennom den.... Corydoras-yngel er temmelig sytråd-tynne etter at plommesekken er brukt opp, og kan skvise seg ut utrolig små hull.
Hullene på sida er veldig små, men det er ikke umulig at de kommer seg ut av dem. Skal gi deg beskjed Mona, hvordan det går når og hvis eggene klekker....
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap