Juwel lysarmatur kaputt????

Inaktiv bruker
Jeg har et Juwel akvarium (160 liter rekord) som har funka helt fint til nå (siden april 2005), men i dag røyk lyset... Jeg fløy av sted for å kjøpe nye lysstoffrør men lyset er like dødt. Starter/tenner finnes ikke så den er det ikke... er det noen som har erfaring med dette?

Lyset forsvant idet jeg skulle skru på lampene i morges.. Mao et blaff og så svart... Etterpå var det litt blinking i det ene røret.. og det synes jeg jo var litt bisarrt siden de ikke skal kunne funke uten at begge funker...

Vær vennlig, kun seriøse svar.
Opplevde noe lignende med mitt armatur for ett par år siden.
Det som da hjalp, var å ta begge rørene ut, dette ble mest gjort for å kontrollere at det ikke var fult av korrosjon på polene.

Slå av bryteren, eller trekk ut støpselet når dette gjøres.

Satte inn rørene igjen, og da funket det like fint som før. Akkurat hva som "plaget" den elektroniske forkoblinen er neimen ikke godt å si

PS: vend også ett par ganger på armaturet, har vært borti ett par tilfeller der det har trukket vann inn i denne. Dette er noe som fort tar livet av ømfintlig elektronikk.
Er det T8 lysrør? Vet du sikkert at det er elektronisk forkobling?
Høyer'n
Er det T8 lysrør? Vet du sikkert at det er elektronisk forkobling?

Mener at alle Juwelkar leveres med T8 med elektronisk forkobling. Om det er noen som ikke har dette, må det være Record-karene
Inaktiv bruker
Da er det nok mer alvorlig her... har prøvd alt her... vridd og vridd åpnet opp og ned... ikke noe liv her nå...
Da får du åpne opp og måle med ett multimeter på sekundær siden på forkoblinga, er det dødt der så må den byttes
Inaktiv bruker
ehm, nå er ikke jeg elektriker da..
Inaktiv bruker
men det ser ut til at det er game over ja.... må nok bare få meg en ny en ja...
Armaturene til Juwel er ikke mulig å åpne, uten å ødelegge dem. Så her må nok nytt til, dersom du ikke får det til å virke.

Men, dette er vel en garantisak? April -05 er jo under 2 år siden Vil uansett tro at det er 5 års reklamasjon på slikt, så her har du de beste kortene på din hånd.

Ta kontakt med selger av karet, og forklar problemet.
Inaktiv bruker
jeg får ny topp av butikken.. men de er jo alltid hyggelige
Bra Slett ikke alltid at butikkene er villige til å gi noe på garanti, selv om det er produsent som må dekke dette

Var det lang leveringstid på det nye armaturet?
Kaputt lysarmatur
Hei!

Her er det en til som har problemer med Juwel lysarmatur.

Vi har et multilux armatur med 2x30w T8 lysrør.

Armaturet blinker med varierende frekvens.
Noen ganger kan det være stabilt i flere timer,
andre ganger blinker det frenetisk i noen minutter, men vanligvis blinker det med noen minutters mellomrom.

Noen ganger skrur det seg helt av, men kommer på igjen etter ei stund.
Jeg har byttet begge lysrørene 2 ganger, så jeg er ganske sikker på at det ikke har noe med rørene å gjøre.

Armaturet er litt over et år gammelt.
I og med at akvariet og armaturet er kjøpt utenlands har jeg ikke brydd meg noe om garantien og åpnet dette med "boksåpner-metoden". Litt overrasket fant jeg en elektronisk forkobling på 2x36w. Skal det kunne fungere greit eller er det rett og slett satt inn feil forkobling? Noen som vet?

Jeg har gjennomgått alt av koblinger og kan ikke se noen "løse" ledninger, så jeg mistenker at det er forkoblingen som ikke leverer konstant.
Jeg tok ut forkoblingen og monterte denne med nye ledninger og lysrørsholdere: alt fungerte stabilt i et døgn.
Monterte så forkoblingen tilbake i Juwelarmaturet og lyset fungerte stabilt også her. Full av optimisme fikk jeg limt igjen armaturet og satte det etter en lang tørk tilbake på akvariet. Lente meg godt tilbake og var tilfreds.
Neste dag begynte det å blinke igjen.... (Pokker)

Jeg har ikke sett tegn til fuktighet verken første eller andre gang jeg åpnet det.

Noen som har en ide?

(Akvariet er ikke like beroligende med blinkende fisk...)
Alle Juwelkar med litt størrelse på har elektronisk forkobling. Takk og pris!
2x36W er uproblematisk for rørene, det er kun under tenning at de kan spise litt mer rør enn om den var mer tilpasset rørene.

Siden du ikke finner noe feil med koblinene, er det grunn til å tro at forkoblingen er kaputt. Denne kan selvsagt byttes.
Siden denne er elektronisk, kan det rett å slett være dårlig kontakt i komponentene i selve forkoblingen. Dette skjer fra tid til annen, selv om det ikke kan sies å være vanlig.

Desverre er ny forkobling ikke det jeg vil definere som billig... Osram har en serie jeg vil anbefale, disse kan brukes på flere styrker, og på både T5 og T8 (ikke samtidig). For din del vil denne være ideel (produktnummer 33-551-53). Om du vil ha en som kan drive kraftigere rør i ettertid, velg heller 33-551-61
OBS: Prisene er uten MVA

Om du har tilgang på å få lånt deg en forkobling, kan du jo teste med å sette opp en helt enkel, for å se om lyset da holder seg konstant.
Det kan jo være brudd i en kabel, eller dårlig kontakt i ett eller flere fester.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap