Hva er normal PH i krana?

Lurer på hva dere andre har i krana...?
Har selv 4,5 - 5 og syns det er dritkjipt å måtte bruke ph+ hver gang jeg skal bytte vann

Bor i Drammen og har vann fra Glitre

Inaktiv bruker
Høyer'n
Lurer på hva dere andre har i krana...? Har selv 4,5 - 5 og syns det er dritkjipt å måtte bruke ph+ hver gang jeg skal bytte vann Bor i Drammen og har vann fra Glitre Jeg bor i Langesund, og har en ph i krana på 6,5 til 7.
Hva er kH i kranvannet ditt?

Det normale er 7,5 til 8.0
Normal og normal... Det svinger noe grassalt, alt etter hvor i landet man bor og hva det lokale vannverket finner på av tull med vannet.

Her er det dessverre hele 8.2 - 8.4 i ph på kranvannet... Skrekkelig, med tanke på at alle mine Sør-Amerikanske fisker skal ha ph mellom 6 og 7. Noen til og med lavere...

Kommunen min ligger rett sør for Oslo, men får vann fra Oslo. Men ikke det samme drikkevannet som Oslo-beboerne har, et annet sted. Og vannverket her skalter og valter så mye med vannet før vi får det, at det har en sinnsykt høy ph.
her i sarpsborg (østfold) har vi 7.0-7.5 i ph, i kranvannet.....
Har 8 her i Stavanger også, ihvertfall der jeg er.
Geir Kristiansen
Hva er kH i kranvannet ditt? Det normale er 7,5 til 8.0

Har ikke målt KH.
Skal kjøpe meg flere tester senere
PH 8 i springvannet i Mysen.
I moderne renseanlegg, økes Ph til ca 8 før vannet slippes ut i ledningsnettet, for å hindre forvitring av rørene.

Men ennå finnes det mange gamle annlegg, som ikke endrer vannets surhetsgrad før dette distribueres.
Vannet i de fleste vannkilder i Norge er temmelig lavt, Ph på 4-5 er vel mer vanlig enn Ph over 7
Jeg tror pH ligger på ca 7,5 hos meg.
mona o
Normal og normal...:-) Det svinger noe grassalt, alt etter hvor i landet man bor og hva det lokale vannverket finner på av tull med vannet. Her er det [I]dessverre[/I] hele 8.2 - 8.4 i ph på kranvannet... Skrekkelig, med tanke på at alle mine Sør-Amerikanske fisker skal ha ph mellom 6 og 7. Noen til og med lavere... Kommunen min ligger rett sør for Oslo, men får vann fra Oslo. Men ikke det samme drikkevannet som Oslo-beboerne har, et annet sted. Og vannverket her skalter og valter så mye med vannet før vi får det, at det har en sinnsykt høy ph.

Det er slik at vannverkene bestreber seg om å komme opp til pH på 8.5. Dette er perfekt for ledningsnettet. Men desverre ikke for oss, som driver med bløtvannsfisk.

Så Mona...de skalter og valter nok ikke med vannet. De gjør det bare om til et perfekt drikkevann.
Høyer'n
[QUOTE=Geir Kristiansen]Hva er kH i kranvannet ditt? Det normale er 7,5 til 8.0

Har ikke målt KH.
Skal kjøpe meg flere tester senere

Hvis du har lav kH så er det bare å tlføre en dæsj med bikarbonat til du når ønsket pH så er det hele i boks. Mye værre når ledningsvannet har høyere pH enn det som man ønsker
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap