Kokosnøtter

Jeg var innom rema butikken i dag. Der hadde de masse kokkosnøtter til kr 6 pr stk.
Tenkte det var et lite tips til trengene.

Mikkel
Billig!
Tror jeg betalte 99kr for en som var beregnet til fuglerede, tok vekk opphenget, og skal sette det i et akvarie etter hvert.
Oj, så billig! Må be pappa kjøpe noen kokosnøtter neste gang han skal til rema
Vanskelige å sage i
Det er ikke lett å få has på en kokosnøtt! Jeg husker min kusine prøvde iherdig å få åpnet en som barn, tror hun tok hammeren til slutt. Sage den i to er heller ikke enkelt med håndverktøy, men f.eks en båndsag og en vant voksen burde vel gå greit. Jeg har selv endt opp med å bruke hammer forresten, og det ble det dårlig resultat av....... Småbiter i stedet for hule til Palettene jeg hadde.
Pleier å borre ett hull i nøtta, og deretter bruke ei stikksag. Går som en lek
Stikksag fungerer sikker fint
Som enslig og kvinnfolk har jeg bare ikke slikt i hus, det er sjelden jeg bruker slikt....
Du, at du er dame betyr jo ikke at du ikke kan ha verktøyet på plass

Det meste av elektroverktøy er blitt så billig, at det er uproblematisk å få tak i det en trenger. Vil tippe at du kan få deg en grei stikksag til mellom 100 og 200 mange steder.
Nå som "alle" selger slikt, trenger man jo heller ikke løpe til den nærmeste bygge\ jernvaren for å finne ett greit elektroverktøy.
Storproduksjon av kokosnøtthuler?
Hadde jeg hatt det i tankene, hadde jeg nok kjøpt meg verktøyet jeg trengte, hvor jeg nå skulle ha gjort av det. Da jeg kan kjøpe dem ferdig til 99kr, er jeg vel ikke i den situasjon at jeg drar og handler stikksag i dag.... Men jeg kan jo ønske meg til jul.... Jeg mente slett ikke at jeg ikke skulle klart å håndtere den, har jobbet med møbelproduksjon, dvs. med båndsag, platesag, kappsag og bormaskiner av ulike slag før, så helt hjelpeløs er jeg ikke... Stiftemaskiner av ulik størrelse har jeg også brukt, uten å stifte fingeren fast til fjøla, som en av kollegene mine klarte.......
Kokkosnøtt
Jeg har laget mange huler til fiskene mine av kokosnøtt, og før den tid brukte jeg dem som hus til hamster eller mus.

Jeg bruker hammer, men pass på at det er fjæring, da deler den seg i to, og ikke i mange deler.
Hvis kokkosnøtten sitter fast blir det tusen biter!
Jeg betalte 9 kr for to stk på Ica Maxi.
Mallene elsker kokosnøtta, er nesten ikke skall igjen på den ene!
jeg tok en fres og freste ut et lite hull først.
så tok jeg en håndsag, litt problematisk men det gikk!
hvis du er av den tålmodige typen går det lett!
men det ble alikevell sprekk, for når jeg var ferdig og la nøtta fra meg så trillet den i gulvet og sprakk
men det som er fint er at de ikke er så dyre og da synes ikke jeg at det gjør ikke så mye å feile
Man behøver vel ikke dele kokosnøtten i to, bare fisken kommer inn i den er det vel greit?
Vil tro det blir en del "møkk" etterhvert i en hule, og en kokosnøtt som ikke er delt, vil nok kanskje være mere vanskelig å rengjøre.
Med forestående innredning av nytt kar, har jeg også tenkt meg på kokosjakt. Billige ingredienser er helt greit Med hensyn på å dele dem: om de er veldig harde (og det er de vel) kan det sikkert være vanskelig med en vanlig håndsag, men jeg hadde tenkt å prøve meg med baufil. Nyttig verktøy uansett, og om man ikke har en liggende koster de ikke mye i "Kina utgave".
Baufil i Kinautgave har vært prøvd
Det anbefales ikke, med mindre du har en skrutvinge med "kjoks" eller hva det heter, et slags klør som kan holde fast runde ting. Fortell hvordan det går, men vær forsiktig. Vi vil ikke ha noen manglenda fingre fordi ferdige nøtter koster 99kr.......
Noe å sette fast i er ofte nøkkelen til suksess ja Og det var vel egentlig det som var noe av poenget med forslaget mitt. Så at bruk at elektrisk stikksag er foreslått, men da vill i hvert fall jeg sørge for at nøtta var godt satt fast, all den tid jeg ikke har erfaring med å sage i den slags. Baufil er selvfølgelig mye mindre effektivt - kanskje ikke særlig godt egenet i det hele tatt - men at man skal klare å skjære seg vesentlig med en baufil har jeg vondt for å tro. Muskelkraft og et (svært) fintannet blad er ganske så harmløst.
Kjøp fuglemat i halve kokosnøtter! Disse plukker du fra trærne når frøene er spist, og skrubber og koker de. Med en skarp tollekniv lager du så en passe stor åpning. Fil ned skarpe kanter til slutt. -Både fuglene og fiskene blir glade!
Hvor selges det?
Har aldri sett dette, men det var en kjempeide! Hvor har du sett disse? (Fuglematnøttene)
Hele kokosnøtter.
Du må lage et rimelig stort hull for å få ut all innmaten av kokosnøtta, særlig hvis den er fersk. Er den gammel så innmaten er tørr, "skrangler" den i hånda når du rister på den. Da lukter innholdet lite godt om en skaver det opp i biter, men er rimelig lett å få ut. Angående renhold, ved små hull i nøttene kan det jo bli besværlig med hele nøtter.
Er det noen som vet hva Paletter bruker som huler i naturen? Hull i mangroverøtter?
Akvariedilla
Hvor har du sett disse? (Fuglematnøttene)


Hender at de har sånne på Rema. Tror dessuten jeg har kjøpt det på Europris.
..... og nå på lørdag så jeg disse på Felleskjøpet!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap