Guppy-yngel med defekt...

Jeg har en liten flokk med guppyer, og sånn når jeg ser at det nærmer seg fødsel, så blir hunnen satt i ynglekar, så småtassene slipper unna glupske samboere i karet.

Dette har stort sett gått bra, men i noen tilfeller skjer det noe med yngelen ila de første ukene.

et jeg ser det på et at halefinnen blir til en spiss, i stedet for faneform. Noen av fiskene ser også deformert ut i fasongen, men det har vært unntaket istedet for regelen på disse kullene.

Inntil nylig virket det som det var hele kull som ble rammet, men i det siste kullet var det noen med, og noen uten denne feilen.

Noen som har en formening om hva dette er? Vannkveliteten er bra, og karene de går i har sirkulasjon, pluss at jeg heller oppi nytt vann en gang daglig.

Hunnen blir stresset og slipper fostrene for tidlig.
Kan oså være innavl over lang tid. Men tipper at hun blir stresset av og bli stengt inne i en fødekasse.
Kan det være at yngelen går for trangt?
Hvor stor er yngeltanken eller er det fødenett/-kasse du bruker?
Fødekaret er på 9X16 cm, og en høyde på ca 10 cm. Virker ikke særlig trangt, med tanke på at yngelen er små når dette inntreffer. Siste kull var på 10 individer.

Stress til hunnen og for tidlig fødsel kan være ja. Det siste kullet med denne defekten ble født rett etter hunnen ble satt oppi, noe jeg forundret meg over. Makan til flaks hva tidspunkt for flytting liksom...
Bilder
Hei alle sammen !

Beklager at jeg bryter inn, men jeg leter etter bilder av guppy yngel. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noen bilder?

Er de veeeldig forskjellige fra platy yngel?

Tusen takk for dette forumet...det har gitt meg masse nyttig informasjon

Åååå hjeeelp..... Må visst bare smøre meg med tolmodighet til de blir større da Tusen takk likevel Høyer'n......

Med det samme jeg er "på tråden", vil en guppy kunne greie å parre seg med en platy....? Guppyfar er heeelt vill etter to søte Sunset damer uten mann......
Tviler på at det vil bli resultat av en evt. parring mellom en Guppy og en Platy i alle fall. De er for fjernt beslektet. Angående å skille mellom guppy og platyyngel, så vil vel platyene farge ut tidligere, slik at de som ser grå ut altså er guppyyngel. Forutsatt at det er litt tydelige farger på platyforeldrene altså. Gul yngel vil vel ikke skille seg så lett ut mener jeg. Du vil vel ikke få sortert dem helt etter denne metoden, men du får i alle fall en pekepinn.
Hei Akvariedilla

Tusen takk for svar
Jeg var sluttet å se etter flere svar i denne tråden, derfor svarte jeg ikke og takket deg før nå......
Jeg er glad for alle innlegg på forumet jeg, så har en noe å vurdere ut ifra og slipper å mase for mye........

Jeg vet ennå ikke om det er platy eller guppy babyer jeg har funnet, men nå er en annen guppymor begynt å oppføre seg rart. Hun bare henger i vannet med halen ned og nesa opp. Er det fødsel på gang eller er hun syk? Hun burde ha fått babyer for lenge siden så det kan jo være at de er døde og at hun dør óg i tillegg.....uææææh
Platymor
Hei Akvariedilla Tusen takk for svar ;-) Jeg var sluttet å se etter flere svar i denne tråden, derfor svarte jeg ikke og takket deg før nå...... :-) Jeg er glad for alle innlegg på forumet jeg, så har en noe å vurdere ut ifra og slipper å mase for mye........ Jeg vet ennå ikke om det er platy eller guppy babyer jeg har funnet, men nå er en annen guppymor begynt å oppføre seg rart. Hun bare henger i vannet med halen ned og nesa opp. Er det fødsel på gang eller er hun syk? Hun burde ha fått babyer for lenge siden så det kan jo være at de er døde og at hun dør óg i tillegg.....uææææh

Tillegg kl. 21.10

Platymor (ikke meg) har slått guppymor på målstreken, (om guppymor føder i det hele tatt...sukk) platymor har fått en masse små... Nå vet jeg i alle fall hvordan en platyfødsel arter seg. Skikkelig gøy å være jordmor........ he,he eller er det vannmor...?
Platymor
[QUOTE=Platymor]Hei Akvariedilla Tusen takk for svar ;-) Jeg var sluttet å se etter flere svar i denne tråden, derfor svarte jeg ikke og takket deg før nå...... :-) Jeg er glad for alle innlegg på forumet jeg, så har en noe å vurdere ut ifra og slipper å mase for mye........ Jeg vet ennå ikke om det er platy eller guppy babyer jeg har funnet, men nå er en annen guppymor begynt å oppføre seg rart. Hun bare henger i vannet med halen ned og nesa opp. Er det fødsel på gang eller er hun syk? Hun burde ha fått babyer for lenge siden så det kan jo være at de er døde og at hun dør óg i tillegg.....uææææh

Tillegg kl. 21.10

Platymor (ikke meg) har slått guppymor på målstreken, (om guppymor føder i det hele tatt...sukk) platymor har fått en masse små... Nå vet jeg i alle fall hvordan en platyfødsel arter seg. Skikkelig gøy å være jordmor........ he,he eller er det vannmor...?

Tillegg neste dag

Nå er det jammen fødeboom her. Den lille Wagtaildama har fått 37 små. Alle sammen hadde forskanset seg i bunnfilteret akkurat som jeg håpet på....... Jeg fikk ut alle sammen og Wagtaildama fikk komme oppi igjen før ferden går til selskapsakvariet i morgen......... Men Guppymor har ikke født ennå. Hun bare henger der og ser lei ut.........
Guppy
Høres ut som denne har problemer med fødselen ja. Siamesiske tvillinger som har kilt seg.....? Jeg vet ikke hva det kan være, men spiser hun? Er hun stor med tydelig bukflekk? Hvis hun ikke har det, kan det jo være bukvattersott. En skade på svømmeblæra kan også gi rart svømmesett. Det er synd å si det men jeg tror hun er moden for fiskehimmelen. Det kan jo ha med innavl og gjøre også, eller indre skader.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap