Den største tabben jeg har gjort!:-) (Fortell og la andre le av dine tabber) (side 5)

oi oi har en mengde med akvaristiske morsomheter som har skjedd, heldigvis er jeg en meget forsiktig person som gjerne dobbelsjekker alt før det er greit (som oftest :P) vel det begynte med et lite 40 liter kar (som jeg faktisk har rekene mine i nå) og meg og en venn i den lokale fossen (vi var vel mellom 10 og 12 år den gangen) utsyrt med håv for vi hadde jo sett fisk . Og jammen klarte vi fange to abbor ca 4 cm, de bodde den sommeren i mitt blå basseng og da høsten nærmet seg flyttet de da inn i 40litern, mor og far syntes dette var meget gøy og filter ble kjøpt inn (siden dette er maaaange år siden ble det kjøpt en luftpumpe som er koblet til en liten boks med litt vatt i som sto i hjørnet av karret.) Litt planter fra dammen ble også puttet i. Fiskene hadde jo vokst litt den sommeren men vel sånt tenkte vi jo ikke på da.
Akvariet sto pent stilt ut på et bord og pumpedelen lå oppå dekkglasset, dette ville jo egentlig gått helt greit om ikke min far hadde kommet ut en morgen og fant en urolig katt (litt pjuskete) som veldig ville ut, og hmm der var det ett vått spor, følger dette og ender opp ved ..... jo såklart akvariet. Denne tunge katten(5kilo) hadde funnet ut at han skulle studere fiskene nærmere og hadde hoppet oppå toppglasset som da hadde knekt og katt og pumpe og alt hadde havnet oppi der. Fiskene var døde og det samme var pumpa.
Triste var vi ungene og interessen hadde meldt seg (sjokk) karet ble vasket, ny pumpe kjøpt inn og så var det rett til nærmeste fiske/ dyrebutikk og skaffe seg mer, husker det var platyer og masse mer, rett i fella med for mye fisk på lite kar. (sjokk) Utrolig nok trivdes fiskene helt fantastisk og de ynglet som gale. Da en nabo skulle kvitte seg med sitt 120 liter havnet det hos oss.
Oi oi dette var stas, planter og styr ble handlet inn karret fylt og fisker flyttet over, hvordan de i det hele tatt overlevde aner jeg ikke, her var det nemlig ikke tilvenning eller vannbytter. Vel samme det, min mor og far satt på kjøkkenet, det var sent og vanligvis ville de ha lagt seg på denne tiden, heldigvis ikke idag. De hørte en merkelig knase/ brakelyd fra stua og går ut for å sjekke, der står vannspruten. Full fart, frem med bøtter og redde fisk og vann osv. Det går heldigvis bra med alle fiskene, men stueteppet var vått i flere uker etterpå. Det viser seg at bunnen hadde sprukket, min far sjekker ut og finner ut at den skulle hatt en matte under, min mor kjøper såklart større kar (den litersyken) og de setter det på samme bord bare nå med ei tynn matte under, min far måler og det viser seg at det er 1cm forskjell fra sidene og midten ( bena sitter såklart på sidene av bordet) utrolig nok lever dette akvariet fremdeles og det på det samme bordet. (noen vil aldri lære)

Min største tabbe var å kjøpe scalarer, ja jeg hadde jo lest om de og sånn, men men. Alt går greit, men så får palettene unger, den første tiden er alt fryd og gammen, men så en dag er alle ungene borte!! Hannen er utrøstelig og nekter spise, til slutt måtte jeg avlive han. Ganske sikker på at scalarene hadde vært på rovjakt, men sånt tenker man på altfor seint desverre.

Den andre tingen jeg har driti meg ut på (opptil flere ganger) er utvendig pumpe,der er det jo sånne ventiler som må stenges for unngå tilbakeslag av vann. Nææ, vel fikk med utvendig pumpe med et kar jeg kjøpte og det fulgte da såklart ikke med bruksanvisning, så her var det bare å prøve seg frem (hvor vanskelig kan det være) joda dette går lett, setter det sammen og starter opp, hmm hvorfor kommer det ikkeno vann da? ringer tidligere eier (masse grunner/ råd). hmm, jo der var det noen dingser som står på off, hmm *dytte* wiii der gikk det, men den bråker sånn. *ringe* jo det kan være luft inne der, slår av og åpner opp, *sprut* ??? hva skjer, full panikk, smeller det sammen igjen men fremdeles pipler det, wæææ. husker så på "dingsene" ooh, det gikk. Henter håndklær og tørker opp (det ble jo litt vann gitt) klok av skade husker jeg alt og får det til å virke skikkelig, skal så rense det etter noen mnd og hva glemmer jeg?? jo "dingsene", samme styret igjen. (går det ann) desverre gjør jeg samme feilen da jeg skal hjelpe min mor med å sette opp utvendig filter hos ho (er jo en annen type) her er det nemlig bare ventiler på utblåsninga. fikk det til å funke en stund men ikke opptimalt, så stopper den og tar av lokket *foss* æææh, hva skjer??? hvordan funker denne *banne høyt og ikke pent* tar litt tid før jeg finner ut imens virker røret som en hevert og vannet fosser ut. He he håper jeg har lært nå da, kankje jeg skal skrive huskeliste?
Idag skiftet jeg vann hos rekene. Har ikke noe toppglass så bruker en glasshylle fra et skap, den er relativ tung og når jeg skulle løfte den opp og legge den på (med våte fingre) glapp den og jeg etter for å ta tak før den traff gulvet. Var bare det ta den ikke traff gulvet, den traff benken akvarie står på, noe som resulterte i at jeg (såklart) smalt leppa i kanten på glasset og sitter nå med verandaleppa av en annen verden. Au.
Hahaha, denne tråden er bare herlig!

Nå har jeg en også. Rykende fersk er den: En kompis skulle se til husets katter da jeg var borte et par dager. Det ble litt stress før jeg dro, så jeg sendte bare en sms og fortalte hvor jeg la nøkkelen og litt om kattene. Han har jo passet de før. Så kom jeg på at det skader jo ikke om han forer fiskene litt og. Tastet inn det fiskene på stua skulle ha, mens de i gangen skulle ha "ca ti av de tabelettene som ligger oppå akvariet" ...
Da jeg kom hjem sa han at han trodde kanskje han hadde gjort noe han ikke skulle for de var så rare de tabelettene som lå på gangen -de bare smuldret opp og ble til hvitt pulver!!
Jeg gikk ut og så at det lå et brett med alkta-toner sammen med fiskematen, altså tabeletter som brukes for å heve ph! Det hadde ikke jeg tenkt på. Heldigvis hadde det nok ikke så mye å si ettersom jeg slet med sykt lav ph i karet pga noen røtter. Og fiskene klarer seg jo fint noen dager uten mat. Bra det ikke var en uke eller to med den behandlingen. :-P
Ups! Enda godt at det ikke lå dispril eller valium oppå karet istedet, da...
Jeg kom på en "fin" en jeg presterte ved jule-/nyttårstider nå sist. Rett før jeg reiste på juleferie, fikk jeg en hysterisk algevekst på den store rota som står i ett av de overbefolkede corykarene mine. Rota var fullstendig dekket av ekkelt gørr. Av og til tenker man bare litt for logisk, og denne gangen var logikken at "hvis algene får lite lys, så dør de sikkert". Så jeg snudde rota opp ned i akvariet, slik at algene kom ned mot bunnen - og reiste så på ferie. Logikken var helt strålende, den. Algene døde. Men det jeg ikke tenkte på var at en så stor mengde dødt materiale gjør noe med vannverdiene.

Da jeg kom hjem fra ferie, fikk jeg endelig kjøpt meg ny nitrattest, etter å ha vært uten temmelig lenge (det hadde vært et stort savn hele tiden). Det første jeg gjorde da jeg fikk testen, var å teste nettopp dette akvariet, fordi jeg syntes fiskene så litt tufs ut. Jeg skal si jeg fikk utslag! Faktisk høyere enn testen gikk, og såvidt jeg husker når den opp til 240! Min første tanke var selvsagt at det var noe galt med testen, så jeg testet et annet akvarium, og der fikk jeg utslaget som jeg ventet å få. slo det meg hva som hadde skjedd. Haugevis av dødt materiale som først brytes ned til ammoniakk, deretter til nitritt, og så til nitrat. Og ettersom algene hadde kvalt mesteparten av plantene i akvariet også, var det ingenting som fjernet noe nitrat mens jeg var borte. Det er et under at jeg ikke mistet fisk denne ferien, for jeg kan ikke se at det forsvant noen i denne perioden! Det sier litt om hvor hardføre coryer kan være!
Har vært akvarium i denne familien siden jeg var født, så det var jo en naturlig sak at jeg også absolutt måtte ha det, i en tidlig alder. Så jeg har endel tabber, ja. Men mest som barn..
Dette er vel mer dumme ting som barn gjør, når dem kanskje har mer ansvar enn dem bør ha. Men likevel ønsker jeg at mine barn ville ta på seg samme ansvar, men jeg ville selvfølgelig passet mer på mine barns akvarier, enn hva mine akvarier ble av mine foreldre.

Søstra mi hadde en slik fiskelampe. Et rør på ca 1.5meter høyt, med vann, luftpumpe og falske fisk. Pluss lys som skiftet farge..
Jeg bare måtte prøve å ha noen sverddragere i den!
-
Jeg hadde en scalare som var slem med slørhalen min. Så jeg bestemte meg for å holde den i en 9liter intill den ble snill igjen..... den døde. skikkelig merkelig syntes jeg, men jeg innså etterhvert hvorfor den døde, og lærte hardt og brutalt at fisk krever plass å svømme i.
-
En eller annen levendefødene fisk var sprengklar, og var på tur til å føde. Jeg brukte alltid fødekasse. Fødekassene brukte jeg å presse mot glasset, for å lage vakum - slik at det alltid sto på samme plass.
Når jeg denne gangen skulle presse, så visste ikke jeg at det lå en annen fisk i "blindsonen" min, mellom glass og fødekasse. Den ble most
-
Hadde en svært glups fisk, som støvsugde overflata for flakfor, slik at ingen andre fisker fikk i seg i nærheten av samme mengde mat. Så jeg bestemte meg for å begynne å ta den fisken i hoven hver gang jeg skulle mate. Så la jeg håven slik at fisken ikke kom seg ut, men samtidig var i akvariet - også fikk den litt mat, samtidig som jeg matet de andre. Det fikk jeg skikkelig god samvittighet av, fordi da ble jo alle mette og glade :P
-
Vi skulle på ferie, og vi hadde ikke sånn "ferie-for"-greier.. Så jeg overmatet akvariet skikkelig, slik at de kanskje kunne spare litt til senere, når de ble sulten igjen.
Skulle vise pappa dette, fordi jeg syntes det var så smart. Bestemor brukte jo også å ta vare på mat osv.
Han braste frem med hoven for å ta opp all maten han klarte, med en enste gang, og prøvde å forklare meg hvorfor..
Vi hadde det travelt, så det ble ikke noe slamsuging eller noe. Så når vi kom hjem igjen, så var vel ca alt dødt.
Enda en ting jeg måtte lære hardt og brutalt ...
-
Tja jeg kan nevne noen korte og raske feil jeg har gjort :S

Jeg glemte å sette på pumpa i en 120L etter rengjøring av den.... vel det gikk 2-3dager før jeg forstod at det var noe galt, all ancistruss ( 2-3 kull og foreldrene ) døde.


Jeg hadde gjort i stand en 325L og et annet akvarie på 90L, dette står i kjellern til min mor og far. Jeg hadde brukt hele dagen og aldri vært så fornøyd med akvariene som nå.
Siden de står hos min mor og far, bruker jeg timere for å slå av og på lyset automatisk.
Det tok meg 3 uker å forstå at jeg ikke hadde slått på timerene riktig... med 3 uker og konstant lys så ble det alger i alle verdens varianter, planter for flere hundre kroner gikk føyken....


Jeg har så meget mer jeg kunne fortalt, men jeg blir bare mer og mer flau over alle tabbene jeg har gjort, det positive er at jeg lærer av dem, det negative er når det dessverre går utover fiskens ve og vel

La en del planter over i 540litern med hundrevis av scalareyngel i påvente av å skulle plassere disse litt rundtom i akvariene. Det jeg IKKE tenkte på var at det gikk 15 glupske eplesnegler oppi.
Spesielt hornblad løste seg rett og slett opp, og førte til en nitrittbombe som tok livet av en god del av yngelen.
I stresset etterpå ble det tatt store vannbytter som igjen drepte mange av sneglene.

Store døde snegler vil si mye nitritt, og brått var store deler av stimen borte.
ganske morro å lese dette ja
Trym81
Jeg glemte å sette på pumpa i en 120L etter rengjøring av den.... vel det gikk 2-3dager før jeg forstod at det var noe galt, all ancistruss ( 2-3 kull og foreldrene ) døde.


Oh my god, hvor forbanna jeg ble da dette skjedde hos meg.. At det liksom går ann å glemme dette, fatter det ikke..

Like irriterende er det når en av unga drar ut kontakten, og når jeg finner det ut aner jeg ikke hvor lenge den har stått.
Jeg gjorde en tabbe nå nettop. 20litern som går med guppy yngel i ble nettop kanskje lek (det vil si at jeg er usikker på om det var pumpa som skvulpa opp vann, eller faktisk lekasje).
Uansett.. satte opp en 60liter som guppy yngel samt sverddrager yngel kunne gå i. når jeg ta tok planter fra guppykaret, så sjekket jeg ikke grundig nok om det var yngel inni bladsalaten - og det var det visst.
Etter jeg plantet den i 60litern, så ser jeg en bitteliten fisk - som tydelig sliter av å ikke ha blitt aklimatisert :/.. Men, men, hehe. Ser faktisk ut som den kommer mer til seg selv nå.
Viltfanget guppy er -mye- mer hardfør enn kulturguppyen (Dette er F2)
Plussmedlem
Ga ved en feiltagelse en bit oksehjerte til gruppen med L199. Nå har jeg ingen L199 lenger...
Hehehehe oy git det er er stor feil :p
nila-84
vet ikke om jeg skal fortelle denne..Blir ikke akkurat en tabbe, men jeg ler av dette i ettertid..Jeg kjøpte meg et 720L kar på randaberg for snart et halv år siden..Glad å fornøyd leide vi henger på statoilen å raste av gårde..Kjørte til randaberg for å hente det..Måtte jo bare ha det..Bestalte skarve 4000Kr med alt..Va jo reine julaften for meg på turen hjem:) Samboeren var litt halvsur fordi bilen gikk så tregt, å fordi lysene ikke funka på hengeren *ler* Da vi kom hjem lasta jeg å samboeren dette monstre av hengeren..Det er ikke akkurat et lett kar, så jeg er glad ingen av naboene så oss..Sprengrød i trynene begge to der..Å samboern klaga på at det var så tungt...2 uker var gått å fiskene var kommet oppi, å alt var bare velstand..Dette var en søndags morning kl 05,30..Plutselig går soveromsdøra opp, å elstemann til samboeren kommer inn.."pappa..pappa" visket han i døra.."tror det lekker fra akvariet nede".. Tror aldrig jeg har vert så våken i hele mitt liv..Vi SPRATT opp av senga i bare undertøy, hoppa halveis ned trappa, å slo opp døra ned til stua..Å her fossa det ut på parketten! Gud vi fikk rakett i ræva..Sprang på bade å henta håndklær, bøtter, slamsuger, håver og poser..Ca 2-3 deler av vannet lå "fint" å fløyt på parketten..Fikk reddet fisken å plantene, mens samboeren tappet ut vannet..Da vannet var tappet nesten helt ned løftet vi det kjapt ut jennom verandadøra..Her var det 75 kg med grus i tillegg til akvariet..I alt raseriet å sinnet var det like lett som å løfte en kopp..Slik føltes det ialefall..Da klokka var blitt 07,30 var vi endelig ferdig, selv om det surkla godt under parketten..Vi satt oss ned på kjøkkenet å så på galskapen..Var så sint å så lei meg at det halle kunne vert nokk..I løpe av disse 2 timene sa jeg å samboeren ikke et ord til hværandre..Jeg tok mote til meg der vi satt på kjøkkenbordet.."er du gla i meg enda?" spurte jeg... Å heldivis var han jo det da...Etter denne hendelsen er jeg uhyre nøye når jeg setter opp nye kar..Heldigvis ler vi av dette den dag i dag:)




oy nå måte jeg le :P
Oyoy
lina
Jeg begynte ganske tidlig med akvarium. Så listen over dumme avgjørelser og ren fiskemishandling er dessverre lang. Min historie er ikke så mye et uhell, snarere ren dumskap. Jeg husker spesielt godt engang jeg hadde en forvokst scalare, en stim neontetra og noen rødøyetetra i det lille karet mitt (vil ikke si hvor lite). Neontetra hadde begynt a forsvinne, og jeg mistenkte naturlig nok min store flotte scalare. Noe måtte gjøres! Jeg tok da en avgjørelse jeg aldri ville tatt i dag. Jeg bestemte meg for å avlive scalaren. Hallo, hva var nå det for en avgjørelse, heller én scalare enn ti neontetra, men likevel, det var det jeg bestemte meg for. Og så var scalaren død. Det var ikke så vanskelig å gjøre det, et øye for et øye tenkte jeg vel da. Jeg ble kanskje rystet helt inn i min barnesjel over at scalaren gumlet tetraer, men dommen jeg ga den var likevel usedvanlig brutal. Dagen etterpå fikk jeg øye på min flotte rødøyetetrahunn, svømmende frem og tilbake i karet i vill fart med en levende neontetra hengende fra kjeften. Og derfor er jeg imot dødsstraff den dag i dag.



det er ikke muligt:P
Her er min story...
Jeg var på ferie og skulle bare innom en dyrebutikk. Da mannen min henta meg så sto jeg, et 60liters akvarium, 2 Guppy og en boks med mat til fiskene å venta på han. Han bare rista på hue og lurte på om vi hadde plass til det. Å ja da sa jeg glad. Vel framme på hotellet så brukte jeg mye av tia til å beundre fiskene. Mata dem litt og var glad og fornøyd. Da vi var på vei hjem så syntes jeg at det begynte å lukte så grusomt vondt av vannet... Titta oppi posen og jo da, fiskene levde dem... Da vi kom hjem så var det å få akvariet inn og fiskene ut av den stinkbombe posen. Hadde fylt en glassbolle med lunka vann. Tok deretter den ene fisken oppi den lille silen og vips oppi bollen. Så var det å ta den andre guppyen oppi bollen. Det skulle ho slettes ikke være med på. Ho hoppa 15cm opp i været og klask ned på betong gulvet. Å full panikk! Jeg skynder meg å ta ho opp med bare fingrene og oppi bollen med ho. Der furta ho litt for deretter å svømme med de andre fiskene. Klok av skade så vet jeg hvordan man ikke gjør ting...
Knall tråd!

Karet mitt fikk en sprekk her om dagen! Ikke at det var noe jeg hadde gjort feil, tror jeg, men da alt var tørket opp dro jeg av gårde for å kjøpe nytt... 2 uker senere var jeg godt i gang, hadde kjørt inn et nytt kar, innredet mitt enn så lenge fineste kar, og kjøpt en god del fisk uka før. Denne dagen satte jeg to grønne tetra i karet, og voila - jeg var ferdig... 63-literen så nå bra ut og fiskene og rekene trivdes...

Så skulle jeg putte i en halv CO2-tablett, for å avrunde dagen... Mens jeg kikker beundrende på de fine fiskene mine mister jeg plutselig HELE boksen med CO2-tabletter oppi karet, og de bruser så det ser ut som hele karet koker... Ikke får jeg tak i de heller, de smuldrer opp mellom henda mine-..

Noen vannskift senere er en del av fisken død. Weee. Ph-sjokk går jeg utifra... Moro var det i alle fall ikke..
"flyvefisk"
for en stund siden skulle jeg ha et skikkelig vannbytte, og fjernet alt av røtter, huler og planter. Så tok jeg slangen oppi og sugde rundt på bunnen for å få med meg alt rusket. så fikk jeg en melding og måtte bare lese den. Jeg løftet slangen nesten opp til overflate og leste meldingen. da jeg var ferdig med å lese den, så jeg paletthannen min svømme for hare livet, men blir tatt av slangen. Jeg skrek og løftet den andre enden (som førte ned i bøtta) opp og masse vann og palett hannen datt på gulvet. Jeg slenger slangen fra meg og griper etter paletthannen, men poroblemet var at han var litt glatt og jeg tenkte jeg bare skulle slenge han oppi karet, men han glir ut av grepet og farer gjennom rommet og detter oppi søppelbøtta! Jeg hoppet etter den og finner den mellom alt søppelet, og bærer han forsiktig, men fort bort til karet og slap han oppi. Han ble litt pjuskete, men koser seg videre meg palettdama si.

jeg vil aldri svare på mobilen min når jeg holder på med vannbytter!!
Min tabbe
Har vel gjort noen solide tabber oppigjennom årene,. men denne syns jeg likevel er best )

jeg og en kamerat , fikk den geniale ideen om at norske fisker er supre å ha i et akvarie,. joda,. med håv og bøtter og poser, syklet vi i veg til nermeste elv, for å finne fisk,.
Joda fisk fant vi, en laaang avlang grønn en, med en spiss snute,. ca 20 cm lang ,. flott fin fisk syns vi,. og stappa den i en pose,.
så fanga vi flere små ,fisker ørret tror jeg det var,. syklet hjemmover storlt å fornoyd,. delte ørretene jeg å han, 10 på hver,. plopp i akvariet mitt med de små,.
Vi hadde dårlig tid, og syklet inn til kameraten min, for fiskene som han hadde måtte jo flytte in,. ørettene fikk plass i Akvariet i stua,. mens den støre grønne, avlange, fikk plass I min kamerats søsters akvarie. det var et stort 200 liters akvarie, godt beplantet og masse små stimfisk,.
Der måtte jo være et godt sted å bo for en stor grønn fisk..
Joda , opp i karet med den,. den pilte bak noen valisineria,. og ble borte,. supert,. Nå var vi stolte kan du tro,. fisk i alle kar,. og det gratis!
noen minutter senere dro jeg hjemm ,. ganske fornøyd,.

natten kom , og neste morgen, ringte en svært rasende søster,. alle stimfiskene var borte,. og alt som var igjen var en stør grønn Gjedde,. !! jepp et var en gjedde,. og den elsket nettop små stimfisk og alt var borte..

så sånn gikk det,. gejdda ble dessverre avlivet av en rasende storesøster, og akvariet ble aldri fyll oppigjen,. så vil vel si at tabben her var TOTAL!!

moralen er vel aldri sett fisk i akvariet, uten. 1. man hvet hva det er,2. spør om LOV!!

Tre tabber
- Tok en kopp som sto fra i går og hadde kaffe oppi. Drakk opp, men hva i svarte er de greiene i bunn? Jo: Tåneglavklipp fra i går, også de fæle som stinker fra stortærne.

- Traff en som stammet og trodde at han tullet. Lo.

- Lot en pumpe peke rett opp mot overflaten for å ta rotta på proteinhinne. Etter en uke med fordampning fikk jeg en fin saltvannsfontene ut på stuegulvet.
T5 og dimmer
Hehe, her kommer tabbene på rad og rekke. Noen til å le av og andre til å gråte av, og mange til å lære av....

Denne tabben gjorde jeg for noen uker siden.

I armaturet til 375-literen så har jeg satt inn et ekstra lyssett og bruker det om kvelden (blått lys).
Det er et Arcadia T5- sett som kostet ca 1.200,- kr. + frakt.
Jeg hadde lest at man kan montere dimmer på det.
En dag kjøpte vi en dimmer (til å sette i veggkontakten) til en taklampe, og ved å regne på watt-styrken så mente vi at det skulle fungere.
Satte dimmer i veggen, koblet til akvarielyset og BZZZT så ble det mørkt.
Og det forble mørkt. Feil type dimmer altså, og lyssettet var ødelagt.

Moralen her:
Spør på Akvaforum om andres erfaring, før du eksperimenterer på egen hånd
(Jeg sjekket etterpå og fant en tråd hvor det stod om dimmere og T5-lys).

PS: Nå har jeg fått nytt sett og med riktig dimmer til
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap