Den største tabben jeg har gjort!:-) (Fortell og la andre le av dine tabber) (side 6)

Jeg dytta over ende en bøtte med 5 liter akvarievann som dermed ramla fra en halv meters høyde i dag..... gulvet og listene på kjøkkenet er veldig rene nå....
Kamera i nærheten av akvarium...
Klart jeg har blitt veldig inspirert av dere flinke akvariefisk-fotografer. Alle har vel en hemmelig drøm om å få et supersnapshot av egen aquascaping og favorittfisken med en stim av yngel omkring. Jada, jeg surret rundt i kjelleren. Pusset akvariumsglass. Justerte lys og satte igang å ta bilder.
Det var IKKE lett. Så jeg måtte flytte litt mer på lyset på toppen.
- HVOR la jeg kameraet da?
- På toppglasset
Ajajaj. Selvfølgelig var det en sprekk mellom toppglasset og akvarierammen,
så mens jeg flyttet på lystoppen (et par cm hit og dit), hørte jeg et realt PLOPP!

JEG er glad at det bare var fiskene som så trynet mitt og hørte banningen da jeg så kameraet synket til bunns. Selvfølgelig fisket jeg det opp fort som rakkern, og åpnet + tørket det på varmekablene et par døgn. MEN, vann og elektronikk er en veldig dårlig kombinasjon, så dette nye Canon digital-kameraet fikk kort levetid.
Flaaaaaaaauuuuuuuuut! Lær av min tabbe
Sjekk hva du har på hylla - over karet ditt!
Må nevne én episode til:
Et fint lite yngelkar stod på vaskerommet. Alt var i balanse. Yngelen vokste flott. Pumpefilteret var innkjørt. Litt grus fra et veldrevet kar osv osv...
Så merket jeg noe blankt som hadde rent ut på glasset. MYE blankt, eller halvmatt seig væske...Å fyttirakkern! Luktet parfyme!
Skyllemiddel til etter klesvask!
Lagde klart et erstatningskar på 2 minutter og begynte å fiske yngel. Pulsen banket som bare det, rart jeg greide å holde håven rolig. Så ingen tegn på fiskene til forgiftnings-adferd, men selvfølgelig hadde de små kroppene fått en trøkk. Av 30 yngel som var rett ved 8 uker, overlevde kun 3 "skyllemiddeltabben"...
Dette er ikke den største tabben jeg har gjort (til det har jeg gjort for mange...), men jeg ble drittsint på meg selv etter dette:

Jeg hadde fått en del fisker fra en annen akvarist. Fiskene ble transportert i en bøtte hjem til meg. Mens fiskene ventet på å bli akklimatisert, satte jeg bøtta på et høyst usikkert underlag, godt oppe i fra gulvet (dette er et kaldt rom, og da lønner det seg definitivt ikke å ha en bøtte med fisk stående på gulvet - da blir det fort kaldt til dem). Da jeg satte bøtta opp på det usikre underlaget, tenkte jeg: "Dette er risikabel atferd. Kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg til å skumpe borti bøtta, og dytte alt utover gulvet." Jeg tok likevel sjansen, mest fordi det var dårlig med alternativer.

Jeg trenger vel knapt å fortelle hva som så skjedde. Mine forutanelser slo til, og bøtta ble dyttet over ende. Den ramlet ned på gulvet med et dunk. Bøtta gikk i stykker, samtidig som den også veltet, og all fisken (og vannet, men det var av mindre bekymring akkurat da) skvatt utover soveromsgulvet. Gulvet på soverommet er mildt sagt rotete, og det er vanskelig å finne igjen noe som helst. Mallene i bøtta var ganske greie. De hadde en størrelse som gjorde at jeg lettere så dem. Men å plukke sugemaller opp fra gulvet er ikke bare enkelt. De er vanskelige å få skikkelig tak i, uten at man må klemme dem for mye. Mallene ble likevel berget, alle som én, heldigvis. Verre var det med tetraene mine (rødmunntetra og kardinaltetra). De var små, vanskelige å finne, enda vanskeligere å plukke opp fra gulvet uten å skade, og i tillegg så var det flere som rett og slett ikke hadde tålt fallet med bøtta. Jeg mista flere av dem. Jeg fikk faktisk berget mange av dem, men det var flere individer fra begge stimene som ikke greide seg. Jeg greide ikke å finne alle i første forsøk heller, til tross for lommelykt og masse tålmodighet. Jeg måtte jo også tørke opp 8-10 liter vann fra gulvet samtidig. Så mye vann på gulvet gjørt utrolig mye utav seg. Verst av alt var den dårlige samvittigheten overfor fiskene som ikke greide seg. Og jeg kunne ikke skylde på noen andre enn meg selv.
Dette klippet passer jo bare perfekt inn i denne tråden.

<embed src="http://www.youtube.com/v/i1CVLZkIIcg&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Åh, åh, åhh, Inger Anne!! Den siste der med fisker utover som er vanskelige å finne og plukke opp er sånn som jeg har drømt om skulle skje!! (i søvne altså, ikke i dagdrømming selvfølgelig) Kjempelettet når jeg våkner og finner ut at det bare var en drøm! SÅ ekkelt, stakkars tetraene da.

Den youtube videoen viser hvor skremmende fort et knust akvarie tømmes for vann. Huff!
Får vel slenge meg på jeg også da. :P

Var i nybegynnerstadiet min desidert største tabbe skjedde. Skulle montere bakgrunn i mitt første akvarie. En 300 liter juwel. med bakgrunn fra juwel, som tydeligvis hadde en stor evne til å flyte.

monterte det til bakglasset, silikoniserte bare toppen av bakgrunnen, og fylte vann i akvareiet. ca 60% fylt, kom det et smell. Selvfølgelig løsnet bakgrunnen og smalt oppi tverstakene i akvariet.
Tenkte ja ja... tappa ned en del vann, og dytta det ned igjen, og silikoniserte igjen. ble jo ikke helt inntil bakglasset da sand hadde kommet bak, så fisk kunne klare å komme bak. Men fylte opp vann igjen, og tenkte at fisk var sikkert ikke så dumme :P
Etter noen uker så mangla noen kardinaltetraer. Fant da de døde bak bakgrunnen. H****** tenkte jeg da.. så handla inn en 60 liter som nødakvarie, fanga fiskene jeg hadde og dumpa de og alle plantene oppi der. 3 blå gurami, 6 sølvhaier, 2 ancistrus, 16 kardinal tetra, 5 glassmaller og 6 SAE. bra studd oppi det akvariet. =) og ja. starta opp 300 liter med fisk etter 1 uke. hehe..

så ble 300 L tømt for alt, var tom for silikon og stakk på biltema for å kjøpe mer. fant en uten advarsel for akvarie, og tenkte den var jo grei. Monterte bakgrunn godt denne gangen, og satt alle fisk tilbake. alt så veldig bra ut da, og gikk på nattskift. kom hjem og sov, sto opp en del timer senere for å sjekke vidunderet i stua.
Litt av et syn jeg kom til i det akvariet. nesten alle fiskene var da døde og lå å fløt på toppen, og de få som enda var i live da hadde en meget spesiel svømmestil. Det var oppned og sidelengs, så egentlig komiskt ut. Siste SAE som levde, døde idet jeg fikk håven rundt den. så ble 2 ancistrus og 3 blå gurami flyttet til 60 literen igjen, og 300 liter ble tømt nok en gang. og satt opp på nytt, men denne gangen med akvarie-silikon desverre så døde de siste fiskene noen uker senere etter feil silikontabben min. så handla inn nye fisk, og disse lever fremdeles og trives i 660 literen
Min største tabe
jor en bob bob hadel jeg butet et flok 220 l mot mase fisk og oppi der var det en go del diskuser.sel hade jeg 4 diskuser. å jeg tengt ikk på karten og hiver de oppi og dagen itepå strøyk en med 2 dager sener strøyk firemed o.s.v men tengt ikke noe på det før det ver 3 stk av 23 igjen jeg ente opp med en ensom og et leksepra :P
jo vsit de var fole i prikasjukå :P
Inger Anne: Sånt som du beskriver der er sånt jeg drømmer mareritt om med jevne mellomrom!
Hvor ble den av?
Får vel ta opp denne tråden igjen?

Jeg skulle skifte filtervatt øverst i et Eheim ytterfilter (se bilde).
Enkel operasjon, egentlig:
Satte det i dusjen og åpnet de fire hjørne-klipsene. Den ene er løs så jeg tar den av. Løfter av pumpehuset (toppen) og setter den på gulvet.
Telefonen ringer, og etter samtalen går jeg i kjelleren for å hente ny filtervatt.
Så er det bare å sette den sammen igjen, MEN HVOR BLE DET AV KLIPSEN!!??
Sikker på at jeg la den på gulvet. Leter over alt på badet, og ved telefonen, og i kjelleren, og i resten av huset. Borte er den.

Tiden går så jeg setter sammen pumpa med tre klips og vil koble den til akvariet (så ikke filterbakteriene skal dø), men idet jeg åpner for slangen så fosser vannet ut i tre-skapet. Nei og nei. Frustrasjonen begynner å ta meg.
Hvor ble det av den?
Leter i søpla og plastavfallet, men nei da. Aha; Nå vet jeg; Den ligger sikkert inni filterpumpa. Kom sikkert under filtervatten. Nei, ikke der heller, og ikke i den vatten jeg tok ut.
Får lyst til å rive meg i håret. Hele familien leter etter en ca 12 cm lang grå plastdings. Prøver å koble til karet igjen og starter straks i håp om at vakuumet skal gjøre den tett, men vannet fosser ut som forrige gang.
Det går noen timer og jeg skjønner ingen ting. Har jeg blitt gal??
Leter over alt for tredje gang. Har hunden tatt den? Shira får alltid dårlig samvittighet hvis jeg spør om noe alvorlig, men hun bruker ikke å ta ting.
Prøver henne som sporhund til ingen nytte.

Nå må jeg skylle ut filterguffen også siden det har gått så lang tid.
Setter hele greia nok en gang på dusjgulvet og gjør meg ferdig, men da jeg skulle sette på toppen så snudde jeg den opp ned for å se at det ble rett vei.
Men der var det noe som ikke stemte. Pussig at det skal være et langt spor under der? Pirker litt borti, og ut detter den savnete klipsen :-o
Jeg hadde lagt den på gulvet, og satt toppen tilfeldigvis oppå slik at klipsen passet akkurat med kanalen inni/under pumpehuset. Pumpa lå helt flatt på gulvet etterpå så det var umulig å se. Passet på millimeteren, og der satte den seg fast.
Det tok over fem timer å skifte vatt den dagen, og jeg ble helt utkjørt etter frustrasjonene

PS: Og med dette innlegget har jeg også lært at vakum skrives slik: vakuum.






Her var den tråden ja! Tente jeg skulle skrive om mitt lille uhell som skjedde for et par uker siden. 325 literen på stua trengte en grundig rens og etter mye luking og tømming av 2/3 av vannet koblet jeg på slangen for å fylle på med friskt, kaldt vann. Bruker å la det renne sakte og sette på en ekstra varmekolbe slik at temperatursvingningen ikke skal bli for stor. Det var blitt sent på kvelden og jeg var stuptrøtt. Satte meg i sofaen og trykte litt på pcn og tanken streifet meg at nå bør jeg jammen ikke sovne. Men hva skjedde? Jeg duppet av og var sikkert i drømmelend i en halvtimes tid før jeg bråvåknet av lyden av fossende vann på parketten. Jeg sto borte ved kjøkkenvasken omentrent i det jeg åpnet øynene for å si det sånn. Det var ikke så mye som rant over, nok til å bløte ut en stor håndduk. Jeg skulle hatt den lyden på vekkerklokka mi, da hadde jeg vel våknet raskt om morgenen...
Jeg har et godt eksempel på en stor tabbe som er enkel å gjøre uten å være klønete

Jeg gjorde et vannbytte hvor jeg tok ut omlag 30% vann. Problemet er at varmekolben kom over vann og det begynte å lukte bra svidd og brent. så panisk som jeg var når jeg så hva som lagde røyken og lukten løsnet jeg den og dyppet den i vannet.

Glasset på akvastabil varmekolben min gikk fra HØY varme til lav varme på kort tid hvor glasset knuste ut over hele bunnen... å fjerne glass fra et kar som er tett beplantet og full av sand og fisk er VANSKELIG!

har ikke hatt noen fiskedød i karet så tror jeg fikk ut alt glasset.
Men fort gjort!
Oida! Noe sånt har jeg alltid vært redd for. Har du skaffet deg en slik nå da?
nei. den var flott!
men har den dypere i vannet i stedenfor.
oj, jeg har en som skal stå litt over vannet, tror dere den sprekker fort om jeg skifter vann? har ikke tenkt på det før :S
Jeg vet ikke hvor mye som skal til, jeg har aldri turt å ta noen sjanser. Men det er jo bare å spørre Halvorsen her...
E.B.
Oida! Noe sånt har jeg alltid vært redd for. Har du skaffet deg en [URLBLOCK1]nå da? :)


De der er ikke noe annerledes, det kan jeg love.
Jeg har knertet 4 stk Eheim Jäger varmekolber. Det sto at den skulle tåle å være over vann under vannbytte, og at det var noe overopphetings-sikring.
Bare tull!

4 stykker har "eksplodert" fordi varmekolbene ble glovarme når de sto over vann, og når jeg så har fyllt på igjen, så sprakk glasset så det spratt glassbiter utover halve akvariet.

Etter den fjerde kolben så trodde jeg ikke noe mer på det greiene der...
Du burde vel ha lært etter andre gangen da Mona
Halvorsen
Du burde vel ha lært etter andre gangen da Mona :)


Ja, jeg klagde på dette på forumet, men "alle" sa til meg at det måtte bare være maks uflaks, det måtte være min egen feil, og ikke betydde at det var noe dårlig kvalitet på dem.... så jeg tenkte "javel..?", og fortsatte å bruke dem. Men etter 4 "maks uflaks" var saken avgjort Kutta ut hele greia. Gikk over til varmekolber i svart helplast, garantert uknuselig og tåler "alt"!
En av de svarte plastvarmekolbene hang forresten i et tørrlagt akvarium i to dager, tilkoblet, uten at noe skjedde. Kjempebra! Den virker like fint enda.

Og de er dessuten ferdig kalibrert fra fabrikk, til forskjell fra de dumme Eheim Jäger kolbene! :p



Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap