Den største tabben jeg har gjort!:-) (Fortell og la andre le av dine tabber) (side 7)

hehe man blir aldri for gamml for å lære
Min største tabbe, sålangt.
Jeg har en enkel foringstabbe, som enkelt viser hvor dårlig man tenker når man stresser.

Altså, for en tid siden kjøpte madammen fôr fra JBL, med en spesiell doserings "enhet" i lokket. Click kalles det enkelt. (se bilde)
Denne boksen har jeg etterhvert blitt glad i, og blir gjenbrukt til fôr som jeg blander til selv for mine mindre fisker.

Denne boksen pleier som regel å stå over ett akvarie i min hjemmesnekra reol, og en dag da jeg romsterte rundt med plantene ignorerte jeg hvor boksen stod.
Det måtte jo skje, boksen datt nedi 30l plantekaret mitt. Dette er jo ikke en øyeblikkelig katastrofe. Men dette "click" lokket er langt ifra vanntett. Og jeg visste at det var kommet vann inn i lokket.

I oppstyret blir jeg så stresset at jeg holder matboksen vannrett for å forhindre at vannet i lokket renner ned i selve boksen og ødelegger all maten inni. Det geniale hodet mitt sier da at jeg bør åpne boksen mens jeg holder den vannrett. (Boksen var full av mat)
Dette skjer mens jeg holder boksen over mitt 40l sortvannsakvarie. Og hva skjer når man åpner en full matboks vannrett over akvarie? Jo, 1/4 av beholdningen faller selvfølgelig ned i vannet.

Resultatet ble da 5 overlykkelige fisk som fikk ett gledessjokk. Og en flau eier som måtte til med å rengjøre akvariet for fôr. Det som skulle ha tatt meg 10 minutter å gjøre, ble til 90 minutter...
Plussmedlem
Vel, jeg har en varmekolbehistorie jeg også.
Hadde hentet akvariet hjem etter flytting og skulle fylle det opp igjen. Hengte varmekolben på plassen sin og tenke egentlig ikke mer over det da jeg i vanvare trøkker støpselet i kontakten. Jeg gikk så får å hente vann og da jeg kom tilbake røk og freste det noe fryktelig fra akvariet. Da hadde kolben smeltet det ene plastikkfestet og lukta var like ubeskrivelig som røyken av den smelta plasten sved i øynene.
Heldigvis hadde jeg hodet såpass med meg at jeg trakk ut støpselet og lot kolben luftkjøles....
Kampfiskkrise
Mitt verste mareritt ble virkelig idag. Kampfisken Lasse er en nydelig blå veiltail som er min første fisk, hatt han lenge å fått et skikkelig forhold til den fisken.


fredag og lørdag er vannbyttedag hos oss, og idag var det 120litern sin tur, der Lasse bor. Jeg har bare sand, så jeg bruker bare en helt vanlig slange uten "tut" eller tilleggsmodifikasjon på, og mens jeg bytter vann så suger jeg litt bæsj og diverse.

Nå kommer det tragiske, jeg bestemmer meg for å ta en liten bøtte til, og lar bare slangen stikke ned i karet, regnbuefisken har gjort sport i å teste strømmen, å idag skulle Lasse gjøre det samme.
Vel, jeg er uoppmerksom i tre sekund, og VIPS der forsvinner Lasse inn i dragsuget.

Jeg fryser helt, roper på samboeren min, som tar kommandoen og fisker opp lasse fra bøtta å tar han i karet igjen. Skrekk og gru, Lasse har knekt en "armfinne" og mangler MASSE skjell..

Mye tårer, snørr og planlegging senere har lasse flyttet på sykehus der han får artemia to ganger om dagen, og går i en esha 2000 kur for å forhindre betennelse.

Lasse går alene og ser ut som om han rir av stormen, men herregud for en følelse. får se om jeg får posta noen bilder etterhvert,

for en grusom opplevelse..
HAHAHAHA, fett! mamma skulle ha lest dette, hun blir kvalm bare av tanken på at det er rødemygglarver i frysern XD
MinIris
Mitt verste mareritt ble virkelig idag. Kampfisken Lasse er en nydelig blå veiltail som er min første fisk, hatt han lenge å fått et skikkelig forhold til den fisken. fredag og lørdag er vannbyttedag hos oss, og idag var det 120litern sin tur, der Lasse bor. Jeg har bare sand, så jeg bruker bare en helt vanlig slange uten "tut" eller tilleggsmodifikasjon på, og mens jeg bytter vann så suger jeg litt bæsj og diverse. Nå kommer det tragiske, jeg bestemmer meg for å ta en liten bøtte til, og lar bare slangen stikke ned i karet, regnbuefisken har gjort sport i å teste strømmen, å idag skulle Lasse gjøre det samme. Vel, jeg er uoppmerksom i tre sekund, og VIPS der forsvinner Lasse inn i dragsuget. Jeg fryser helt, roper på samboeren min, som tar kommandoen og fisker opp lasse fra bøtta å tar han i karet igjen. Skrekk og gru, Lasse har knekt en "armfinne" og mangler MASSE skjell.. Mye tårer, snørr og planlegging senere har lasse flyttet på sykehus der han får artemia to ganger om dagen, og går i en esha 2000 kur for å forhindre betennelse. Lasse går alene og ser ut som om han rir av stormen, men herregud for en følelse. får se om jeg får posta noen bilder etterhvert, for en grusom opplevelse..




samme skjedde med meg her en gang, bare at det var en kampfisk jente som ble sugd inn. Jeg fulgte heller ikke med i 2 sekkunder og vipps, jeg så den faktisk fyke gjennom det gjennomsiktige røret gjennom håndpumpa og ut i bøtta :S heldig vis var min helt fin etter på ingen skader eller noe

og jo, min største tabbe, det var vel da jeg hadde 6 slørhaler i en 30L, dette var mine første fisk, og de i butikken sa jeg godt kunne ha 8 eller 9 stk. dette ble selvfølgelig gitt bort innen 1 time etter jeg oppdaget at dette var helt sykt :S
Inaktiv bruker
Huff, da jeg skulle bytte vann til akvariet så måtte jeg gå opp en trapp med 10L vann i hver arm, (det er litt mye sidn jeg bare veier 36Kilo) så da jeg hadde kommet meg halvveis opp klarte jeg å dette hele veien ned så både jeg og trappa ble våt. Flaut å måtte stå der å tørke opp
eddiedahl
[QUOTE=Husmusa][QUOTE=eddiedahl]hmm tror butikken heter apotek1 eller...har aldri lagt merke til hva det heter men skal se etter neste gang jeg er der:) flasken måtte bestilles og kostet 500kr for en bitteliten skvett. ikke er det lang holdbarhet på denne heller..


mentylenblått ?? hva er det for no ?

ett kraftig bakteriedrepende blått farvestoff. dette blir brukt i akvarievann der jeg klekker egg. dette forhindrer bakterie og soppanngrep på eggene

(søler du dette på tøy går det aldri bort, på hud må det slites vekk.. hilsen blåtrynet)

Blir dette ca det samme som blue-spray som du kan kjøpe på felleskjøpet? Brukes på sår hos dyr... Er ihvertfall mye billigere...
Det jeg trodde var en flott stein ..

En vakker dag fant jeg en helt utrolig flott stein i utstillingsdelen av huset. Steinen var nesten gjennomsiktig og jeg forsikret meg om at det var en stein ved å slå den mot noe. Den var veldig hard. Jeg vasket den og la den i akvariet. Veldig flott!! Helt til jeg så at den ble mindre og mindre og vannet ble mer og mer hvitt. Da først fikk jeg vite at det var en spesiell såpe fra Japan som ikke skummer. Stakkars fisken
Jeg monterte for et par måneder siden et Eheim utblåsningssett på filterslangen til 530 liters karet mitt. Vel og bra, men her bør man gjøre det samme som når man skifter hjul på bilen, ettertrekke muttere!!

Det gjorde jeg altså ikke og resultatet kom for to uker siden, over 50 liter vann hadde rent ut og ned i tregulvet. Dette er en kjellerstue og under tregulvet er det Glava isolasjon og papp og nederst et fra tidligere tider pusset betongulv.

Nå har takstmannen vært her med dommen: tregulv og isolasjon må vekk! Snart ferdig, untatt der akvariene står, men gulvet under er så ujevnt at inntill 7 cm murpuss må hogges vekk. 30 kvadratmeter! Det er oppgaven de nærmeste dagene, samt finne en måte få akvariene (530, 230, 160 og 54 l ) ut av rommet og inn i naborommet på uten å tømme dem helt og miste fisk og planter i ukene før jeg er ferdig. Etter dette forberedende arbeidet, må den gamle råstøpen rettes opp, isolasjon og varmekabel legges for jeg legger fliser over hele, granitt!! Vi snakker uker på grunn av tankeløshet.
Tips og trøst mottas gjerne.
dyp, dyp dyp trøst til deg!

shit, så kjipt!
530
Tips og trøst mottas gjerne.

Ojjj... kjipt! Medfølelse og trøst oversendes. Alle akvaristers store skrekk det der, at vannet vi har i glasstankene våre skal komme seg utenfor og ned på gulvet :p Så alle kan nok levende forestille seg hvordan du har det nå.

Men du skriver 50 liter hadde rent ut... trøst deg med at det kunne vært mellom 400 og 500...
Vet ikke om det hjelper stort, men i mange tilfeller må man fokusere på sånt når uhellet er ute: "Det kunne vært mye, mye verre..."
Her kommer en helt aldeles fersk "idiot-historie" som selvfølgelig er så dum at man bare må stelle seg til å le av det når man har overstått det verste :p

Så sent som i går hadde jeg og en kollega av meg en liten sammenkomst for å komme litt lenger på akvarieprosjektet mitt...
Svensk som han er (nei, jeg tuller ikke. Han ER svensk) så fant han ut at vi skulle bruke en sånn spesial-silikon-ting han hadde fått tak i Sverige.
Denne skal blandes ut med et annet stoff oppi en stor bøtte, så stå i en times tid, så puttes oppi en slik silikon-"sprøyte" slik at man får fordelt det jevnt utover akvariets kanter...

Som sagt, så gjort. Jeg sto og spraymalte armatur og vasket pumper mens kollegaen min puslet med silikonen. Blandet den, og hadde den oppi bøtta.
For at kattene som piler rundt i huset her ikke skulle få tak i silikonet puttet han like gjerne hele bøtta oppi det tomme akvariet, slik at den ville stå skjermet mot pusekatter.
Så... Joda. 8 timer senere kommer vi på at det er noe vi har glemt.

Og det var en bøtte full av silikon, som viste seg å være lekk. Bøtta måtte skjæres vekk fra bunnen.
Så nå har jeg 1,5cm silikon-bunn i karet som kommer til å bruke minst 1 mnd på å tørke, som så siden må slipes ned igjen :p Men joda.
Skal det være svensk, så skal det være svensk!
Sparesset
en sånn spesial-silikon-ting [/B]

Håper bare at denne spesial-silikon-tingen er beregnet for akvarier. Vanlig silikon kan være giftig for fiskene
Jepp da, jeg går ikke på "joda, denne baderomssilikonen er helt trygg i akvarium" en gang til... :p
Sparesset
Jepp da, jeg går ikke på "[I]joda, denne baderomssilikonen er helt trygg i akvarium[/I]" en gang til... :p

He he he
Sitat: "Så nå har jeg 1,5cm silikon-bunn i karet som kommer til å bruke minst 1 mnd på å tørke, som så siden må slipes ned igjen :p"

Du har min medfølelse!
Kanskje du bare skal la den være der, flott underlag som bekytter glasset for stein og sand istedenfor liggeunderlag eller isopor?

Er han fra Småland? De er kjent for å snu på skillingen før de putter den tilbake i lomma. Vanskelig å slå Claes Ohlsson på pris for akvariesilikon, selv om (eller kanskje særlig!) om man blander selv.
Haha, nei, han er fra Skåne ;p Enda bedre tenker jeg..
Skal ikke slipe helt ned, da jeg skulle ha silikon i hjørnene uansett...
Men hadde jo vært kult å få litt silikon i alle kanter da, så jeg slipper 200l med vann og fisk på gulvet, istedenfor oppi karet sitt.
Her er også medfølelse sendt opp til innlegget over her, som opplevde akkurat det.

Viktor
Vel, jeg har en varmekolbehistorie jeg også. Hadde hentet akvariet hjem etter flytting og skulle fylle det opp igjen. Hengte varmekolben på plassen sin og tenke egentlig ikke mer over det da jeg i vanvare trøkker støpselet i kontakten. Jeg gikk så får å hente vann og da jeg kom tilbake røk og freste det noe fryktelig fra akvariet. Da hadde kolben smeltet det ene plastikkfestet og lukta var like ubeskrivelig som røyken av den smelta plasten sved i øynene. Heldigvis hadde jeg hodet såpass med meg at jeg trakk ut støpselet og lot kolben luftkjøles....



Hoeres litt skummelt ut det med varmekolbene.. Har aldri opplevd det selv, for ved hvert vannbytte skrur jeg altid av varmekolde og pumpe.. Bare jeg som gjoer det?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap