Karantene kar hva må til?

kan man bruke en bøtte med kolbe og en luftpumpe til sirkulasjon til karantene kar mens jeg rensker, tømmer og fikser guppy karret mitt??
evt hvor lenge kan de gå i en bøtte??
Det går fint å ha de i bøtte en stund. Har du i tilegg varme og lufting kan de være der i dager.
Hvis du for det til kan du jo la filteret gå i samme bøtta da overlever bakterene dine. Trenger kanskje litt stor bøtte, men det er en stor fordel. Så slipper du å starte helt på nytt
det er akkurat på nytt jeg vil starte, lei av DØD nå.

tar guppyene mine i bøtte med kolbe og luftepumpe sammen med rikelig salt, så rensker jeg hele karret, bytter sand og kansje de holder seg frisk denne gangen.
fiskemannen
det er akkurat på nytt jeg vil starte, lei av DØD nå. tar guppyene mine i bøtte med kolbe og luftepumpe sammen med rikelig salt, så rensker jeg hele karret, bytter sand og kansje de holder seg frisk denne gangen.

Forstår, sykdom er ikke morro.
Men husk at det tar lang tid før bakteriene er tibake i filtert etter en helt ny start.
Så skal du ha de i bøtte over så lang tid eller slippe de i karret så vidt fort, mister du nok noen.
Hvis du ikke er meget flink med vann bytte den første stunden og kanskje bruker noen oppstarts triks. Som for eksempel å få tak i bakterier fra et ennet filter.

Lykke til
Dersom du er lei av død fisk, er ikke veien å gå å gjøre ting vondt værre.

Dersom du kverker filterbakteriene, samtidig som du bytter bunnlaget, er karet helt nystartet igjen. Faren for giftige mengder ammoniakk\ nitritt i vannet er dermed skyhøy. Fisk som lever i giftsuppe, vil mye lettere bli syke, og dermed har man det gående.

Tenkte i akkurat samme baner som deg i starten av min karriære. Total mangel på innsikt, gjorde at jeg i frustrasjon etter 3. hvitprikkangrepet, byttet alle svampene i filter, kasta alt av røtter og planter, samt bytta alt vannet og bunnlaget.

Joda, alt virket fryd og gammen i nøyaktig 4 dager. Da dukket første lik opp, og så ballet det bare på seg.
Foret selvsagt både tungt og ofte, og greide på denne måten å ta livet av ikke mindre enn 75% av fisken jeg hadde.
I tillegg fikk jeg problemer med sopp og finneråte, og til slutt Oodinium.

2 måneder etter at jeg gjorde den bommerten det virker som du er i ferd med å gjøre, levde en stusslig fisk av i utgangspunktet 50-60.
Denne erfaringen kostet meg mye penger, og nesten interessen. Var vel en hårsbredd unna å hive hele karet ut vinduet

I dag er jeg uhyre glad at jeg ikke åpna det vinduet, og lot ting gå seg til av seg selv i stedet
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap