Pestsnegler - Problem?

Nå kan jeg se ca 20 pestsnegler i 160litern. Hva gjør de som er galt? Hvorfor er de et problem? Hvorfor skal man kvitte seg med dem koste hva det koste vil? Og evt hvordan skal jeg fjerne dem?
Kjøp deg noen botia fisker. Mange kjøper klovnebotia, men disse vil bli veldig store etterhvert (kan jo evt bytte de ut da de blir store!)

Noen kjøper skunk botia, disse kan være noe agressive. Jeg kjøpte dvergbotia, da jeg hadde skikkelig problemer med snegler. De to gjorde jobben godt. På bare noen uker kunne jeg nesten ikke se at jeg hadde snegler i akvariet.

Du kan jo søke litt i basen på botia. Lykke til!
Det som er viktig her er å så fort så mulig sende disse til meg, da jeg trenger de til Kulene mine. he he.

Seriøst:
Det har lett for å bli alt for mange av disse snegle typene, og de kan spise mye planter.
Når det gjelder å bli kvitt de er det jo en del fisk som spiser snegeler.
Blant annet Botia

Har selv sneiler i de fleste karene, uten at det irriterer meg noe særlig
Pestsneiler sies å spise på plantene: hos meg rører dem ikke plantene, annet enn å holde dem reine for alger.

Å fjerne sneilene er ofte en tidkrevende og kjedelig jobb. Jeg er svært lite glad i å bruke unødige kjemikalier, og styrer langt unna dette.
Da gjenstår det i grove trekk to måter å bli kvitt sneilene på:
Sneilespisende fisk\ reker, og manuell utplukking. Forsøkte meg på sistnevnte i en 375L, og drev på med stadig plukking av sneiler, samt fjerning av egg fra røtter. Men vant jeg kampen? Njet

Nå plukker jeg ut store feite sneiler ved vannbytte, som jeg kaster i karet med prakbotia. Virker som dem vet nårtid det er lørdag, for da er skjeldent nok alle tre fremme ved glasset :p
Frank Angell
Har selv sneiler i de fleste karene, uten at det irriterer meg noe særlig ;) Pestsneiler sies å spise på plantene: hos meg rører dem ikke plantene, annet enn å holde dem reine for alger. Å fjerne sneilene er ofte en tidkrevende og kjedelig jobb. Jeg er svært lite glad i å bruke unødige kjemikalier, og styrer langt unna dette. Da gjenstår det i grove trekk to måter å bli kvitt sneilene på: Sneilespisende fisk\ reker, og manuell utplukking. Forsøkte meg på sistnevnte i en 375L, og drev på med stadig plukking av sneiler, samt fjerning av egg fra røtter. Men vant jeg kampen? Njet ;) Nå plukker jeg ut store feite sneiler ved vannbytte, som jeg kaster i karet med prakbotia. Virker som dem vet nårtid det er lørdag, for da er skjeldent nok alle tre fremme ved glasset :p

Kan du fortelle mine snegler at de ikke skal spise annet alger også.
Prøver jeg å ha planter i sneglefarmen går det ikke så bra.
Pestsnegler har egentlig en viss funksjon i akvariet. De spiser matrester, råtnende plantedeler og litt alger. Så lenge det bare er noen av dem er de egentlig ikke noe "problem".

Problemet med dem er at de gjerne formerer seg så grassalt at det ofte blir sykt mange, og da blir det stygt å se på....

Det er to ting man kan gjøre for å kontrollere bestanden av pestsnegler. Det ene er å holde fisk som faktisk spiser snegler. Botia gjør det, både Praktbotia, dvergbotia, Pakistanbotia (det finnes en del arter).

Det andre er å plukke ut eller slamsuge opp så mange som mulig hver gang man har hendene i akvariet. Man kan ta sånne "snegle-plukker raid" og fjerne flest mulig. Det må bare gjøres, dersom man ikke orker å se på alle sneglene...

Jeg har fått en god del pestsnegler i den ene 98 literen min, men jeg bare holder antallet nogelunde nede ved å suge opp med slamsugerslangen (alle jeg ser) en eller to ganger pr uke. Men ellers har jeg ikke blitt særlig hysterisk mht dem, for de spiser tross alt råtne planteblader og matrester.
Spiser de sverdplante?
Ok, da lar jeg dem være der foreløpig. Det er jo bare bra at de spiser råttende planterester og alger og sånn og vis eneste problem er at de er stygge funker det foreløpig for meg.
Faktisk er det slik at mengde sneiler i karet, sier en del om hvor mye næring det er til dem.

Kan nevne at jeg i 63-litern, for en tid siden drev avl på både posthont og blæresneiler, til kula mi.
Har ikke fjernet en eneste sneile der selv, og har heller ikke noen fisk\ reker som eter sneiler.

Faktisk er det omtrent ikke sneiler å se, virker på meg som dem mer eller mindre dør ut av matmangel Og det er jo kjekt det
PS: Har masse planter, deriblandt javamose i karet, og ikke noe beiteskader er å se.
Har noe annet i akvariet mitt som jeg lurer på hva er. Det kan se ut som snegler, men de har ikke skall. De er skikkelig ekkel! Noen som vet hva det er?
Pestsnegler er de med et slags buet hus, mens posthorn er de med et hus som ligner de sneglene på gata, er det ikke slik?

Jeg må også si at jeg undrer på om de gjør noe galt eller ei. Noen av bladene mine har bittesmå hull, men noen stor grad av det ser jeg ikke, og det er blitt en del posthorn og pestsnegler nå. De sitter konstant på plantene, men det virker for meg som de bare spiser de døde bladene, men jeg er ikke sikker. Når det gjelder algene på plantene så konkurrerer de nok med SAEne der.

Jeg har drept en pestsnegle, da tok jeg bare plantetangen og skvisa den, da ble tetraene fornøyde med måltidet. Et par andre har jeg plukket ut. Men som sagt, usikker på hva ugagn de gjør, kanskje de spiser planter hvis det ikke er nok avfall til dem. Får vurdere en plantetang massakre hvis det blir for mange av dem.
biXen
Pestsnegler er de med et slags buet hus, mens posthorn er de med et hus som ligner de sneglene på gata, er det ikke slik?

Nei, de som jeg har, har ikke skall i det hele tatt. De er nesten gjennomsiktig og runde (ser kanske ut som den er kveilet sammen). Oppfører seg akkurat som sneglene. Akkurat samme tempo og sitter akkurat samme stedene.
Hvor store er de da? Har du sett i sneglebasen?
Sikker på at det ikke er snegler? Noen av mine små snegler har gjennomsiktig skall. Har de to følehorn?
Har sjekket sneglebasen, men finner det ikke der. De største er på størrelse med en vanlig pestsnegle mens andre er knøttsmå. Klarer ikke å se om de har følehorn. Er skallet helt gjennomsiktig slik at det er vanskelig å se? Kan ikke se noe skall på mine. De ser ganske flat ut.
Er ikke disse pest sneglene- blæresnegler?
Jeg
fikk veldig fort så mange snegler at det ikke var grønne blader igjen på en bestemt plante.
Jeg hadde to Praktbotia oppi i 3 dager, samt plukket det jeg så.
Nå er det nesten ikke snegler der, og planten har flere grønne blader enn oppspiste blader (pga jeg har malaysiske sandsnegler og ebrasnegler i dette karet, kan jeg ikke ha sneglespisende fisk der)

Praktbotiaen lever i 112 literen, der finnes ikke snegler.
Men jeg plukker ut sneglene fra 67 literen, og har dem i en beholder. Der får de formere seg så mye de vil, og jeg mater botiane med dem sånn innimellom. Nå er de ikke lengre til plage for meg.
Men alt med måte ja!
Hvor skal man gjøre av sneglene når de er plukket ut?
Man behøver ikke plukke de ut og kaste hvis man kjøper fisk som spiser de, evt kan man skvisje de mot glasset, så kommer fisker å spiser restene.

Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap