Hvilken Kelvin er det på Grolux?

Jeg har prøvd å lete på forumet her, men jeg har ikke kommet over det. Men jeg lurer altså på hvilken Kelvin det er på Sylvania Grolux lysrør?

Har prøvd å lete på nett også, men mine leteegenskaper hjelper ikke. Har noen ett svar?
Desverre er dette ikke oppgitt av produsenten, og da blir det fort en del gjetting ute å går.

Men det viktigste grolux kan tilby plantene, er ikke kelvin, men spesifike bølgelengder på lyset plantene trives bedre i
Jeg har fått vite at Gro-lux ikke er et særlig bra rør... det er designet for planter på landjorda, som f.eks. i drivhus.
Ble fortalt dette på Majorstuen zoo en gang, og dette er en av de få butikkene som pleier å ha bra peiling på det de snakker om.

Sollys har en Kelvin på 5700 K, og dette pleier man å prøve å komme nær mht valg av lysrør.

Jeg fant nettopp en annen side på nettet med en del av Sylvanias Gro-lux produkter, og en annen lyskilde de hadde (het også Gro-lux) bare elendige 2050 Kelvin..!
Ser ikke bort i fra at den fargetempen Mona her nevner stemmer med virkeligheten

Hagen sitt planterør, Flora Glo, har 2900K, og Sera sitt har vel 4900K. Men som allerede nevnt: planterør gir lys i helt spesielle bølgelengder, det er det som gjør dem til planterør, ikke fargetempen.

Men ett vakkert lys, sett fra akvaristiske øyne, gir ikke disse rørene, etter min mening

Prøver nå selv ut Sun-glo kombinert med Life-gloII (begge fra Hagen), og er så langt ekstremt fornøyd.
Behagelig lys, riktige farger, og god plantevekst. Hva mer kan en forlange (jo-billigere rør)
Jeg bruker biltema dagslys. Prisen er utrolig lav og fargen er tilfredsstillende til mitt bruk.
Biltema, biltema, biltema. Sukk

Jaja, den som hadde biltema litt nærmere enn 780km
Ang. gode planterør så henviser jeg gjerne til artikkelen til Daniel Larsson. Av den framgår at Philips Aquarelle er blant de beste. Selv har jeg i flere år kjørt disse lysrørene i kombinasjon med dagslysrør. Ingenting å utsette på resultatene her.

Philips Aquarelle-rørene har jeg ganske enkelt fått tak i gjennom vanlige elektrobutikker til fornuftig pris. I dag finnes de også i T5 såvidt jeg vet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap