Små reker og sterke pumper :S

Har et kar hvor jeg blant annet har små reker...og en ganske kraftig pumpe. Ingen god kombinasjon :P Så jeg gikk til innkjøp av en tynnstrømpe som jeg festet rundt.
Og det funket fint for rekene - MEN: ALt rusket blir jo liggende utenpå strømpa istedet for å gå gjennom filteret...Har jeg gått glipp av noe vesentlig her?

Malagi
Det er problemer med vanlige filtre til rekekar

Selv syntes jeg at det er to muligheter for god filtrering i rekekar. Ingen av disse er svært kostbare, heldigvis
- Bunnfilter. Dette er genialt, siden hele bunnen er en eneste stor filteroverflate. Her blir ingen sugd fast.
- Powerhead påmontert f.eks en slik svamp. Også denne er såpass stor i overflata, at rekene ikke blir sugd fast. Har selv en slik med 2500L\t sirkulasjon, og ikke engang der ville jeg vært redd for at reker skulle sette seg fast (når det er sagt, reker ville blitt ansett som mat i det karet, så der er det naturlig nok ingen )
Hehe!
Akkurat når har jeg muligens en litt uventet løsning på problemet! Ancistrusen min jobber for harde livet med å rengjøre den, går svært så metodisk til verks...bare ikke hele greia rakner, lol.

Men bunnfilter hørtes ut som en lur idè, det får bli neste investering :P
Takk skal du ha!

Malagi
Jeg ga opp netting over innsuget og svampfilter koblet til luftpumpe. Jeg bruker nå vanlig pumpe i karrene med reker. Det hender noen reker forsvinner inn, men de spiser bare der inne til jeg rengjør pumpa. Jeg åpner pumpa forsiktig over en bolle, fanger rekene med en hov og heller de ut igjen... Bare vær veldig forsiktig når du skal rengjøre pumpa, det er mitt råd...
Jeg har ei nylonstrømpe over min pumpe og det er snacks det drite som havner i innsuget. Reker liker å spise det
Frank Angell
- Powerhead påmontert f.eks en [URLBLOCK1]. Også denne er såpass stor i overflata, at rekene ikke blir sugd fast. Har selv en slik med 2500L\t sirkulasjon, og ikke engang der ville jeg vært redd for at reker skulle sette seg fast (når det er sagt, reker ville blitt ansett som mat i det karet, så der er det naturlig nok ingen ;))

Vil ikke engang rekebebisser bli sugd inn? kanskje det ikke var så sløsing å kjøpe denne svampen allikevell?
Nyfødte rekebebiser er rundt 3 mm lange, så om svampen er fin nok er det ikke noe problem.
Dem vil ikke suges inn, nei Hullene i svampen er på >1mm. I tillegg er jo rekene i stand til å krabbe seg ut, om det skulle dukke opp dverg-yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap