- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Reker
Reker
Postet 09.10.06 kl 15:50
Mine reker går i svak strøm og de går rolig fram og tilbake hele tiden. Kanskje de må holde seg bedre fast sterk strøm, men hvis du har en diger dott javamose, i bunnen på motsatt side av der strømmen kommer ut, vil de nok kose seg der, men jeg har bare kirsebærreker og vet ikke helt hva jeg snakker om nå
Postet 09.10.06 kl 16:27
Corydoras kommer stort sett ikke fra områder med sterk strøm. Noe sirkulasjon er greit, men ikke direkte sterk strøm, nei.
De tilbringer nemlig mye av sin tid på bunnen med å bare ligge og glo og hvile
De har ingenting å suge seg fast med slik som L-maller og Ancistrus, så om strømmen eller sirkulasjonen er for sterk må de konstant ligge og svømme og jobbe for å holde seg på stedet. Så egentlig ville jeg ikke hatt dem i samme kar som L-maller om du ikke har et ganske stort kar, der du kan lage rolige områder i motsatt ende av utblåset. Skille av med røtter og steiner, for å lage "brems" for sirkulasjonen og lage steder der Coryene kan ligge og hvile bak.
Har selv hatt mange Corydoras i et kar med L-maller, og på den tiden hadde jeg mye sirkulasjon i karet. Da lå pansermallene stort sett alltid i skjul under røttene. De var sjelden fremme, for da fikk strømmen tak i dem og da fikk de ingen hvile. Da L-mallene ble solgt og strømmen justert ned til normalt nivå, er alle Coryene ute og pusler med sitt igjen Slik skal det være Ikke for mye sirkulasjon hos Coryene altså.
Min erfaring er at de gjemmer seg for strømmen, om den blir sterk. Så fort strømmen ble skrudd ned, poppet de frem som troll i esker
Jeg vet ikke hvordan L-mallene ser på reker... er de kjappe nok til å fange en, tro ? Ville de bry seg om en reke spaserte på stankelbena sine rett forbi nesen deres? Håper andre har et svar på det
De tilbringer nemlig mye av sin tid på bunnen med å bare ligge og glo og hvile
De har ingenting å suge seg fast med slik som L-maller og Ancistrus, så om strømmen eller sirkulasjonen er for sterk må de konstant ligge og svømme og jobbe for å holde seg på stedet. Så egentlig ville jeg ikke hatt dem i samme kar som L-maller om du ikke har et ganske stort kar, der du kan lage rolige områder i motsatt ende av utblåset. Skille av med røtter og steiner, for å lage "brems" for sirkulasjonen og lage steder der Coryene kan ligge og hvile bak.
Har selv hatt mange Corydoras i et kar med L-maller, og på den tiden hadde jeg mye sirkulasjon i karet. Da lå pansermallene stort sett alltid i skjul under røttene. De var sjelden fremme, for da fikk strømmen tak i dem og da fikk de ingen hvile. Da L-mallene ble solgt og strømmen justert ned til normalt nivå, er alle Coryene ute og pusler med sitt igjen Slik skal det være Ikke for mye sirkulasjon hos Coryene altså.
Min erfaring er at de gjemmer seg for strømmen, om den blir sterk. Så fort strømmen ble skrudd ned, poppet de frem som troll i esker
Jeg vet ikke hvordan L-mallene ser på reker... er de kjappe nok til å fange en, tro ? Ville de bry seg om en reke spaserte på stankelbena sine rett forbi nesen deres? Håper andre har et svar på det
Postet 09.10.06 kl 18:19
Endret: 09.10.06 kl 18:21
WannaBeHar tenkt å ha noen reker og men hvordan vil disse reagere på sterk strøm i akvarie.??
De svømmer for harde livet! I mitt kar er det ganske bra fart på vannet ved utløpet til pumpa, og der er det veldig mange reker som oppholder seg. De er veldig gode svømmere, og det ser ut til at de liker både å svømme der, og å klamre seg fast til glasset i strømmen.
Blir det for mye strøm, blir de blåst bortover et lite stykke, men henter seg fort inn igjen.
Postet 09.10.06 kl 18:22
Postet 09.10.06 kl 23:30
Mona har nok mye rett her angående Coryer og strøm, men jeg har allikevel en litt annen erfaring med Corydoras panda fra det ene karet mitt.
222 L Mallekar med dette oppsettet.
Utvendig 2236 Ecco Filter
Innvendig Powerhead 882
Innvendig Flual 3
5 stk Caridina multidentata Amanoreke
8 stk Corydoras similis
5 stk Corydoras panda
2 stk Panaque maccus Klovne pleco
1 stk Baryancistrus demantoides. L200
1 stk Panaque sp. L204
1 stk Hopliancistrus tricornis L017
1 stk Hemiancistrus sabaji L075 Para pleco
1 stk Hypancistrus sp. L199
1 stk Hypostomus plecostomus Pleco
Er ganske heftig strøm/sirkulasjon i dette karet.
Deler tildels Monas erfaring med Cory og strøm når det gjelder mine Corydoras similis, men når det kommer til Corydoras panda så har det faktisk blitt mer aktivitet fra disse jo mer strøm/sirkulasjon det har kommet i karet.
Disse kan til tider stime/leke rett i utblåsinga fra de innvendige pumpene.
Når det gjelder Reker i kar med sterk strøm, så ser ikke mine Amano reker ut til å bry seg om det er lite eller mye.
Rekene er også ganske så frekke i matfatet og rapper ganske så ofte maten rett foran nesa på mallene. Mine tar også mat rett fra handa
Det er heller ikke uvanlig å se en reke spasere over ryggen til en malle.
Mallene på sin side bryr seg svært lite om rekene.
222 L Mallekar med dette oppsettet.
Utvendig 2236 Ecco Filter
Innvendig Powerhead 882
Innvendig Flual 3
5 stk Caridina multidentata Amanoreke
8 stk Corydoras similis
5 stk Corydoras panda
2 stk Panaque maccus Klovne pleco
1 stk Baryancistrus demantoides. L200
1 stk Panaque sp. L204
1 stk Hopliancistrus tricornis L017
1 stk Hemiancistrus sabaji L075 Para pleco
1 stk Hypancistrus sp. L199
1 stk Hypostomus plecostomus Pleco
Er ganske heftig strøm/sirkulasjon i dette karet.
Deler tildels Monas erfaring med Cory og strøm når det gjelder mine Corydoras similis, men når det kommer til Corydoras panda så har det faktisk blitt mer aktivitet fra disse jo mer strøm/sirkulasjon det har kommet i karet.
Disse kan til tider stime/leke rett i utblåsinga fra de innvendige pumpene.
Når det gjelder Reker i kar med sterk strøm, så ser ikke mine Amano reker ut til å bry seg om det er lite eller mye.
Rekene er også ganske så frekke i matfatet og rapper ganske så ofte maten rett foran nesa på mallene. Mine tar også mat rett fra handa
Det er heller ikke uvanlig å se en reke spasere over ryggen til en malle.
Mallene på sin side bryr seg svært lite om rekene.
Postet 10.10.06 kl 01:27
Postet 10.10.06 kl 05:46