Oppblåst mage
Har en gurami som begynner å bli ganske stor rundt magen. Hun er faktisk så tung at hun ligger på bunn og svømmer bare opp etter luft. Øynene er og blitt litt utstående, men det minner ikke om pinecone desiase (eller noe sånt)/ bukvansot. Hele fisken er liksom tykk, men skjellene ligger fint og glatt inntill. Det har vært slik helt siden jeg prøvde "power fish" for en mnd. siden, men nå har det forværret seg. Noen tips til å få henne tilbake i god form?
Postet 10.10.06 kl 08:38
Endret: 10.10.06 kl 20:51
Postet 10.10.06 kl 20:30
Siden skjellene ligger fint, er det tvilsomt bukvannsott. Tipper mer at det er snakk om forstoppelse, ut i fra det du sier.
Forstoppelse kommer oftest av feilernæring, f.eks for mye animalsk protein i kosten.
"power fish", er ikke det noen rare greier i tabelettform, som har vært omtalt ett par-tre ganger tidligere på forumet?
Ser slett ikke bort i fra at problemene har sammenheng med dette foret.
Selv er det kun frosset, levende og høykvalitets tørrfor som brukes her i gården. Gidder ikke å miste fisk i forsøk på å spare penger, i alle fall
Om det er forstoppelse, løser dette seg ofte selv. Noen ganger må fisken "oppmuntres" med fiberrik kost, andre ganger må det hardere midler til.
Ut i fra det jeg flere steder leser brukes magnesiumsulfat (apoteket kaller dette pussig nok for engelsk salt) til å behandle forstoppelse.
Har testet dette selv en gang, uten spor av effekt.
Bruk av magnesium vil forøvrig øke Gh i vannet en hel del.
Anbefalt dossering er en strøken teskje pr 9L akvarievann.
Bukvannsott kan det umulig være, siden dette har vedvart en måneds tid.
Men for den del, en månedes forstoppelse hørtes leeenge ut
Kan rett å slett være så enkelt som at denne fisken hiver i seg mere mat enn den har godt av, og at den regelrett er sykelig overvektig.
Tror nesten at jeg selv ville issolert denne, og sett om den ble mere aktkiv etter en uke uten mat. Om det er fedme, har den jo reserver for lange tider
Forstoppelse kommer oftest av feilernæring, f.eks for mye animalsk protein i kosten.
"power fish", er ikke det noen rare greier i tabelettform, som har vært omtalt ett par-tre ganger tidligere på forumet?
Ser slett ikke bort i fra at problemene har sammenheng med dette foret.
Selv er det kun frosset, levende og høykvalitets tørrfor som brukes her i gården. Gidder ikke å miste fisk i forsøk på å spare penger, i alle fall
Om det er forstoppelse, løser dette seg ofte selv. Noen ganger må fisken "oppmuntres" med fiberrik kost, andre ganger må det hardere midler til.
Ut i fra det jeg flere steder leser brukes magnesiumsulfat (apoteket kaller dette pussig nok for engelsk salt) til å behandle forstoppelse.
Har testet dette selv en gang, uten spor av effekt.
Bruk av magnesium vil forøvrig øke Gh i vannet en hel del.
Anbefalt dossering er en strøken teskje pr 9L akvarievann.
Bukvannsott kan det umulig være, siden dette har vedvart en måneds tid.
Men for den del, en månedes forstoppelse hørtes leeenge ut
Kan rett å slett være så enkelt som at denne fisken hiver i seg mere mat enn den har godt av, og at den regelrett er sykelig overvektig.
Tror nesten at jeg selv ville issolert denne, og sett om den ble mere aktkiv etter en uke uten mat. Om det er fedme, har den jo reserver for lange tider
Postet 10.10.06 kl 20:55
Postet 11.10.06 kl 08:00
Jeg har hatt forstoppelse på to kampfisk, og de har faktisk virket relativt spreke til tross for tykkheten i flere uker. De har imidlertid ikke fått igang systemet igjen til tross for ulike typer "oppmuntring" og har dessverre dødd begge to
Mine fikk det sannsynligvis pga et pelletfor jeg brukte (og ikke kommer til å bruke igjen)
Mine fikk det sannsynligvis pga et pelletfor jeg brukte (og ikke kommer til å bruke igjen)
Postet 11.10.06 kl 08:17
Fd
hjelp, nå har også min kampfisk fåt forstoppelse men jeg har brukt kampfiskfor. magen er kjempe rund og den er tildels slapp. jeg har ikke matet den på et parr dager nå for at det skal slippe, men ingen nyte så langt.
Hva skal man bruke for og få fjernet det????
Hva skal man bruke for og få fjernet det????
Postet 04.05.08 kl 11:31