Å finne frem i plantejungelen

Er det noen som har noen tips eller linker til hvordan jeg enkelt kan finne ut hvilke planter jeg har o.l?

Har prøvd plantebasen men ble ikke mer klok av den....

Har til nå bare kjøpt planter på måfå uten peil på navn, høyde, bredde vekstforhold osv.

Ønsker meg noe grove, tette og høye planter til å dekke opp i bakgrunnen i karene mine, nå står det ei plante her og ei plante der i alle tre....
Du tar bilder og poster her på forumet? Kanske noen kan hjelpe vettu
Har lagt ut alle tre karene under mine akvarier, men bildene er av en utrolig dårlig kvalitet (mobilkamera), men skal ta nye og poste de.

Men det var det med å finne nye planter da? Kanskje noen kan gi meg noen tips og hint om hvilke som bør byttes ut med hva...
Hei, det er ikke lett å finne planter man vil ha hvis man i tillegg er usikker før man handler. Synes akvariet ditt var fint, men noen litt større planter hadde blitt bra.

Hva med Bacopa caroliniana, disse vokser ikke så fort, men de blir høye og er lette å holde. Vokser de over vannflaten, får de lilla blomster.

Hygrophila corymbosa "siamensis 53B" er også en fin plante, vokser hverken for fort eller sakte. Lette å holde også.

Så er det jo litt mer robuste typer som sverdplanter. Finnes i flere typer, der bladenes lengde og bredde og form er litt forskjellig.

Vallisinera er også fine og finnes i forskjellige typer. Selv har jeg en type skruvallisinera, synes denne gjør seg litt mer enn den helt vanelige (smak og behag)

Evt kan du jo se litt på AF medlemmers akvarier å se hva slags planter andre har. Søke i basen er ikke alltid like enkelt når man ikke vet hva man vil ha.

Som nevt i tidligere svar, kan du ta bilde av planter du har som du ikke vet navnet på, så vil du nok få hjelp til å finne riktig navn på planten.

Tropica sin side kan du også søke på planter, en veldig fin side. Lykke til ;o)
Her kommer det bilder av karene mine. Kan dere hjelpe meg med å finne ut hva slags planter jeg har og hvilke jeg bør bytte ut med hva osv.

Har ikke peil på planter overhode, men ønsker meg flere av den store til høyre i kar 1, "hater" planten til venstre for "grotta".
I kar 2 er det vel ganske greit men skulle hatt en høyere plante i venstre hjørne som passer med den omtrent på midten.
I kar 3 kan jeg vel kanskje plante de som ikke passer i de andre karene?

Er det noe rart jeg har huset fullt av kaktus og eviggrønne planter...
Jeg bidrar med det jeg kan........;)
Den eneste planten jeg kan navnet på er den rett bak scalaren din, den lange tynne greia. Den kalles vasspest her på butikken ihvertfall. Vokser som et uvær, men personlig synes jeg den er veldig stusselig....
Åja! Da kler den navnet for det er den plante jeg overhode ikke har noe til overs for.
Men den er veldig fin og dekorativ om man får den skikkelig til....dette gjelder ofte de fleste planter.....
Noen får ikke til planter så bra, de kjøper nye planter, det går bra en stund også visner den, og da er en typisk holdning at det er en fæl plante... he he

Men om man konsenterer seg om plantene, lys, gkødsel o2 ol, er det stas alt som har med planter å gjøre uavhengig av planteart bare man får til og at du får resultater av jobben man har gjort/gjør...

Been there, done that.....!
Syntes også det var litt stusselig med mitt første kar. Ble liksom ikke så mye planter som jeg ønsket, men jeg hadde heller ikke råd å kjøpe masser av planter. Men nå etter 4 måneder har plantene vokst og noen har formert seg. Jeg er mest fornøyd med den jeg har lagt ved bilde av. Litt dårlig siden det bare viser toppen..
Tror det rette navnet på den er Vallisneria americana "Biwaensis"
(Asiatisk Skruvallisneria)

I tillegg har jeg to løker som har vokst noe enormt siden jeg kjøpte dem i august. Har desverre ikke funnet dem på plantebasen, men kanskje noen andre vet? Det beste bildet jeg har av løken ligge også her.
Bettina
Men den er veldig fin og dekorativ om man får den skikkelig til....dette gjelder ofte de fleste planter..... Noen får ikke til planter så bra, de kjøper nye planter, det går bra en stund også visner den, og da er en typisk holdning at det er en fæl plante... he he


Men helt ærlig så har jeg alltid synes at akkurat den planten er stygg. Har samme planten i 58 liter'n og der er den grei nok halvveis gjemt bak pumpa. He he.

Det jeg er mest interessert i er navnet på den i høyre hjørnet i det første karet. Den har lagt ut to stiklinger som jeg har plantet i motsatt hjørne. Ønsker meg flere slike, men kanskje en av de tre Vallisneria americana-plantene kan være gode kombinasjoner/alternativer til den?
Og er det noen gode bilder av de plantene? Har sett litt på de men finner bare tegninger.
Akvarium 1:
Den store planten ser ut som en kjempe vallisneria: Vallisneria americana (gigantea).
De to små forran rota er nok anubias barteri var. nana.

Anubias er en plante som trives best festet til noe. Du kan f.eks. binde den fast i en rot/stein med fiskesnøre/sytråd. Etter ca. to mnd. sitter den bom fast og du kan fjerne tråden. Vips har du en stilig rot med plante

Akvarium 2:
Ser ut som du her har to sverdplanter (echinodorus)
Den i midten vet jeg ikke.

Akvarium 3:
Fra venstre: anubias barteri var. barteri, echinodorus, vasspest, echinodorus.

Ta en titt på denne siden: http://www.tropica.com/plant_print.asp
esereht
I tillegg har jeg to løker som har vokst noe enormt siden jeg kjøpte dem i august. Har desverre ikke funnet dem på plantebasen, men kanskje noen andre vet? Det beste bildet jeg har av løken ligge også her.


Dette er nok crinum thaianum
Plantetips =)
Jeg har et lite tips til dere som leter etter planter i plantebasen

Hvis dere går inn i plantebasen og skriver "**", 2 stjerner i navnesøk"boksen", og trykker søk så kommer alle plantene frem på en laaaaaaaaaaaaaang liste med bilder. Så kan man i ro og mak lete etter ukjente planter man ikke vet navnet på

Selvsagt kan man også legge ut bilder av ukjente planter, men det er ikke alle som har digitalt kamera i hus

Maren =))
Anitarus: Tuuuusen takk så mye!

Nå vet jeg hvilke jeg skal bestille mer av også blir det lettere å finne frem til andre som hører til samme familie.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap