Luft pumper, hva er forskjellen? Galskap pris?

Jeg har handlet meg noen luft pumper i det siste og den sammenheng har jeg snubblet over noen pumper som koster noe helt for jævelig mye! Er disse laget av et hittil ukjent metall, med gram pris alla en million kr?

Hva er linær pumpe, membran vet jeg hva er men, linær har jeg aldri hørt om? Selv ikke i jobb sammenheng. (jeg er maskinist av utdannelse og yrke).

Hvem er det som trenger pumper i den pris klassen?
Jeg kan ikke helt svare på spørsmålet ditt, men jeg tenkte at jeg i alle fall skulle gjøre deg oppmerksom på at dette er større pumper - altså ikke de vanlige små man kjøper til f.eks 150-literen

Men en slik pumpe til bruk i et par reoler er mer passende
Linjærmomentdrifter, Ligninger: Tlast = kl×n (Nm) Pmotor = km×n2 (W)

Eksempel på aktuelle maskiner

* kalandre (store valser i papirindustrien)
* spesielle valser i tekstilindustrien
* maskiner i gummiindustrien
* hvirvelstrømsbremser
* stempelpumper

De som trenger disse pumpen er de som trenger den luftmengden og stabilteten som disse pumpene leverer. De fleste små luftpumper er mebranpumer som går uten olje. Men med en gang du skal over på stempelpumper, trenger disse smørring, og det er ikke så enkelt å få dette til. Dermed stiger prisen, fordi du ikke kan bruke vanlig olje til smurning av sylinder og stempler.

Men disse pumpene leverer mye luft, f eks 200 l/m og til et akvarie trenger du ca 3 l/min.

Nils Vollstad
Linjærmomentdrifter, Ligninger: Tlast = kl×n (Nm) Pmotor = km×n2 (W) Eksempel på aktuelle maskiner * kalandre (store valser i papirindustrien) * spesielle valser i tekstilindustrien * maskiner i gummiindustrien * hvirvelstrømsbremser * stempelpumper


Som en stempel kompressor altså? Båten jeg jobbet på var et seismisk fartøy som undersøkte havbunnen med ekko fra luft kanoner, der var det kompressorer på 10x4meter ca, disse var det 3 ledd på, Stempel, skru, og stempel/kjøling vist jeg ikke tar feil, denne kunne jeg betalt 13tusen for
I akvariesammenheng er membranpumper rimelige pumper, der det er en gummimembran som flyttes litt for å pumpe luft. Oftest er det elektromagnetisme som driver denne bevegelsen.
Lineære pumper er som kompressore flest, drevet av en effektiv motor, og der det er stempler som sørger for "produksjonen" av luft.

En stempelpumpe, vil naturlig nok ha vesentlig lengre levetid en en pumpe med membran. Muligheten for å få enorme mengder luft pumpet pr minutt, er også klart større ved å bruke stempler.

Den pumpa du linket til, pumper jo 167 Liter luft hvert minutt! Det er over 10.000 liter i timen, noe du skulle hatt ganske mange membranpumper for å greie.

Vil også nevne at dette er spesialvarer, som er svært uvanlig for den allmenne akvarist. Til store akvarierom i butikker, eller for personer med litersyke for mange, er det helt klart en annen sak
Frank Angell
I akvariesammenheng er membranpumper rimelige pumper, der det er en gummimembran som flyttes litt for å pumpe luft. Oftest er det elektromagnetisme som driver denne bevegelsen. Lineære pumper er som kompressore flest, drevet av en effektiv motor, og der det er stempler som sørger for "produksjonen" av luft. En stempelpumpe, vil naturlig nok ha vesentlig lengre levetid en en pumpe med membran. Muligheten for å få enorme mengder luft pumpet pr minutt, er også klart større ved å bruke stempler. Den pumpa du linket til, pumper jo 167 Liter luft hvert minutt! Det er over 10.000 liter i timen, noe du skulle hatt ganske mange membranpumper for å greie. Vil også nevne at dette er spesialvarer, som er svært uvanlig for den allmenne akvarist. Til store akvarierom i butikker, eller for personer med litersyke for mange, er det helt klart en annen sak ;)


Ja tenk på all den fisken mann kan kjøpe for 13000, men en ting jeg tenkte på var infoen som blir oppgitt "....60db..." det er jo faktisk et veldig høyt støy nivå da?
Hva annet er å forvente av en pumpe som pumper 10 kubikk luft i timen Er vel der de fleste kompressorer i den volumklassen ligger
Tror også at noe av grunnen til den høye prisen ligger i at dette er en oljefri luftepumpe, og dette medfører en hel del ekstra kostnader i produksjonen. Tross alt er det ikke noe som smørrer denne mekanismen, i motsetting til vanlige garasjekompressore
Frank Angell
Hva annet er å forvente av en pumpe som pumper 10 kubikk luft i timen :) Er vel der de fleste kompressorer i den volumklassen ligger ;) Tror også at noe av grunnen til den høye prisen ligger i at dette er en oljefri luftepumpe, og dette medfører en hel del ekstra kostnader i produksjonen. Tross alt er det ikke noe som smørrer denne mekanismen, i motsetting til vanlige garasjekompressore ;)


Jo sant det! kanskje jeg får kjøpe en slik til spiker pistolen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap