Innvendig filter er det bra? (side 2)

Plussmedlem
Frank Angell
Om en så setter i en pumpe som drar 50.000L\t, så vil den totale plassen til filterbakterier være den samme. Å sette inn kraftigere pumpe i filteret bidrar derfor kun til å øke sirkulasjonen


Helt enig med deg

1500 kontra 600 var kun ment som en praktisk opplysning angående plass til varmekolbe.
Frank Angell
I tillegg er det lett å grise mere med å ta ut filtermasse fra ett Juwelfilter, kontra å ta med seg hele tønna til eheimfilteret på badet. Hos meg faller det alltid 2 dråper vann når jeg kobler fra slangene ;) Så det er jo ikke snakk om søl i det hele tatt.


Mulig jeg spør litt dumt her Frank, men hvordan klarer du bare 2 dråper?
Stenger du kranene og tørrkjører pumpa før du kobler fra slangene? Når jeg kobler fra min eheim må jeg alltid ha en bøtte i nærheten til alt vannet.

I tillegg nekter min eheim å tømme pumpa selv etter jeg stenger krana på innsuget...
Derfor syns jeg et innvendig filter er mye enklere å rengjøre, men jeg gjør det kanskje feil på det utvendige?

Det skal nevnes at min modell har slangefeste for utblås øverst og innsug nederst
SilkCut
Mulig jeg spør litt dumt her Frank, men hvordan klarer du bare 2 dråper? Stenger du kranene og tørrkjører pumpa før du kobler fra slangene? Når jeg kobler fra min eheim må jeg alltid ha en bøtte i nærheten til alt vannet. I tillegg nekter min eheim å tømme pumpa selv etter jeg stenger krana på innsuget... Derfor syns jeg et innvendig filter er mye enklere å rengjøre, men jeg gjør det kanskje feil på det utvendige? Det skal nevnes at min modell har slangefeste for utblås øverst og innsug nederst

Trekker ut støpselet, stenger krangene, løsner hurtigkoblinga, holder denne over festet i ett sek eller så. Det er kun vannet i de få millimeterene mellom enden av hurtigkobling og selve kula i ventilen som vil komme ut av denne.

Det lar seg naturlig nok ikke gjøre å tømme en filterbeholder med pumpa. Da måtte pumpa ha stått på bunnen, og mekanismen kunnet ta inn luft.

Ut i fra det du skriver, antar jeg du har en gammel modell, i classic-utforming. Disse er av eldre modell, designmessig. Det er helt klart fordeler med de nyere modellene, er det meste går av seg selv
Frank Angell
Trekker ut støpselet, stenger krangene, løsner hurtigkoblinga, holder denne over festet i ett sek eller så. Det er kun vannet i de få millimeterene mellom enden av hurtigkobling og selve kula i ventilen som vil komme ut av denne. Det lar seg naturlig nok ikke gjøre å tømme en filterbeholder med pumpa. Da måtte pumpa ha stått på bunnen, og mekanismen kunnet ta inn luft. Ut i fra det du skriver, antar jeg du har en gammel modell, i classic-utforming. Disse er av eldre modell, designmessig. Det er helt klart fordeler med de nyere modellene, er det meste går av seg selv ;)


Du har helt rett i at det er en classic modell, jeg kjøpte en billig en (2213) bare for å teste eheim og ble jo da litt skuffet, men det er nok, som du sier, designet som er kjernen.

Men da skal jeg ikke argumentere for at innvendig filter er enklere å rengjøre før jeg får testet et "skikkelig" eksternt et (tetratec ex700 som hentes hos webzoo i morgen) som vil stå i min juwel 180 sammen med det innvendige
Så får vi se om det blir en test på eheim etterhvert også (liker ikke helt partikkelfiltreringen men det er en helt annen tråd)
Selv kombinerer jeg juwel sitt innvendige filter med en utvendig intervallpumpe fra eheim i et 450 liters vision. Antall liter sirkulasjon er da på 1600liter (1000 juwel + 600 eheim) dette er tall før all dritten senker sirkulasjonen

Dette ser ut til å fungere meget bra.

Og Frank, intervallpumpene til eheim lar seg tømme en god del. Skjønt det er vel ikke så veldig rart med tanke på hvordan de er designet :p

En obs til alle som tenker å gjøre det før de tar ut "tønna". Husk å dra ut støpselet til varmekablene (snakker ikke av erfaring :P)
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap