Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 104)

Klokka ti ble jeg vekket av dørklokka. Air Conditioneren er kommet Esken var enorm...! :p Får håpe det er fordi det er mye emballasje inni, hehe.
Det var godt den kom. Får håpe godværet fortsetter slik at du ikke kjøpte den for å skremme været å ikke gjøre det om inni rommet. Bra du og ble vekket. Kan ikke sove bort hele dagen
Må du kaste ut noen kar/reoler for å få plass til AC'n?

Kjøpte luftavfukter for noen uker siden, angrer litt på at jeg ikke kjøpte AC når hetebølgen kom nå.
Du får gi oss en tilbakemelding Mona når du har fått den opp å gå!
Jeg får ikke pakket den opp enda. Guttungen oppdaget at naboen skulle til Legoland, da han så dem laste inn og pakke bilen full av bagasje. Da begynte han å gnåle og grine, mente vi også skulle dra til Legoland I DAG!!

*sukk*

Og jeg som håpet på en rolig dag....
si at dere skal på ekskusjon så drar dere til en dyrebutikk.
mona o
Jeg får ikke pakket den opp enda. Guttungen oppdaget at naboen skulle til Legoland, da han så dem laste inn og pakke bilen full av bagasje. Da begynte han å gnåle og grine, mente vi også skulle dra til Legoland I DAG!! *sukk* Og jeg som håpet på en rolig dag....


Du får hive i han litt sukker, så kanskje han roer seg... :P *gliz*
I dag har jeg bestilt meg en ny ladning av de personlige frimerkene Posten nå tilbyr

Forrige gang valgte jeg et bilde av en Corydoras 'Green Laser' som motiv. Denne gangen falt valget på en REKE hehe
Det ble en flott Red bee reke som fikk æren av å være motiv denne gangen. Jeg haket av for valget "Rød ramme" på frimerkene mine, sånn at det matchet rekas røde mønster


Her ser dere resultatet. Kult, ikke sant? Det hender ofte jeg bruker disse akvarierelaterte frimerkene til folk som f.eks. handler med meg via Rubrikkannonsene her på Akvaforum. Da synes jeg det er veldig artig å bruke slike frimerker på en pakke fra meg

[External Image]

hihi, stilige frimerker
Veldig flott når folk får en pakke og så er det bare å se på frimerket så ser dem at det er rekene fra Mona O:P
Var skikkelig kule frimerker!

Har du fått kjørt i gang Aircondition din eller?
Vidar Alfei
Var skikkelig kule frimerker! :) Har du fått kjørt i gang Aircondition din eller?


Nei, vi må lage hull i veggen først :p
Våre vinduer passer ikke, så vi må det.
Er det slik med en stor boks utenfor og en mindre inne? De er veldig effektive. Har faktisk ikke likt å være i stua når varmen har vært her for det ble så kaldt.
Regner med det er av typen hvor man setter den enten på kjøling eller oppvarmingen og stiller inn hvilken temp man vil ha, så med mindre man sitter midt i utblåset blir det ikke for kaldt, og hvis det er skikkelige saker kan man stille retningen på viftene også...

Bare et tips, siden de brukes mye her: Still tempen på 24 grader. Mange har en tendens til å sette tempen til 18-20 grader på de varmeste dagene, men det går reklamer på tv hvor de oppfordrer til å sette den på 24 grader, for da sparer man både strøm og miljøet
Mvjnz
Bare et tips, siden de brukes mye her: Still tempen på 24 grader. Mange har en tendens til å sette tempen til 18-20 grader på de varmeste dagene, men det går reklamer på tv hvor de oppfordrer til å sette den på 24 grader, for da sparer man både strøm og miljøet:)


Det er en portabel, stor sak. Har hjul under, så man lett kan flytte på den. Ikke at det kommer til å skje særlig ofte, man kan vel ikke akkurat flytte den rundt og ha huller i veggen overalt i huset heller... :p Den må jo ha et sted å blåse ut varmlufta.

Jeg hadde ingen planer om å stille den så lavt som 18-20°C for jeg er faktisk ganske frossen av meg selv, og jeg fryser i et rom med 20°C. Og er det for stor forskjell på temperaturen inne og ute blir man bare forkjølet. Dette skjer ofte når nordmenn er på ferie i sydlige strøk som Hellas osv. Air Condition på hotellrommet, og man blir forkjøla på reisen fordi alle skrur den så langt ned at det blir for stor forskjell på inne og ute. F.eks. 18°C på rommet og 34°C ute...

Hadde tenkt å stille inn min A/C på en grad eller to under det jeg ønsker at akvarievanntemperaturen skal være; 24°C i rommet, slik at akvariene holder 25-26°C. (akvarielyset varmer vannet opp en grad eller to over romtemperaturen.)
Oppdatering på de små tetraynglene mine, Pyrrhulina zigzag.

Forsøkte å ta noen nye bilder i dag, men skuldrene mine er rett og slett ille om dagen. Å løfte armene i det hele tatt er smertefullt, og holder jeg noe i tillegg så dirrer det av anstrengelsen det er å holde det rolig samtidig som det gjør vondt. Jeg klarer ikke holde kameraet stødig nok til slike close-up bilder som trengs for å få nogelunde skarphet på dem. Nåja, nok sykdomsprat, det var ikke det jeg skulle si

Disse bildene er tatt med Olympus kameraet, ettersom Canon'en flatet ut på batteriet akkurat da jeg skulle starte.
Jeg er så utrolig spent på å få se hvor mange yngel som egentlig kommer til å leve opp av dette kullet. Jeg tror ikke det er mange, kanskje et dusin bare eller noe slikt. Men det får jeg ikke vite før de er så store at de tør å være fremme i det åpne hele dagen.

På det øverste bildet her ser man tydelig at yngelen jakter på artemiaen som virrer rundt rett foran nesa på den Sekundet etter at bildet ble tatt, hogde den til og slukte artemiaen
De har godt matvett heldigvis, det ser jeg lett på de bulende magene deres

[External Image]


[External Image]


[External Image]

Du har ikke et stativ da mona? Vet det er vanskelig og flytte stativet etter fiskene, men på sånne bilder av yngel burde det vel være fint. Sette opp og vente til en fisk svømmer inn i bildet, så er det bare å knipse i vei.
Har selvsagt stativ, men det nytter ikke å bruke når man skal så lavt ned som dette og forsøke å fange ørsmå yngel i overflaten. Stativ egner seg best til ting som står stille, eller som du nevner, vente til de tilfeldigvis befinner seg innenfor linsens fokusområde Er helt greit å fotografere med stativ når motivet f.eks. er voksne Corydoras som ligger stille og glor på bunnen.

Akvariet de ynglene befinner seg i her, står trøkka inn bak en dør med kortenden pekende ut i rommet.
Oki litt vanskelig med andre ord. Da så.
mona o
Akvariet ........ står trøkka inn bak en dør med kortenden pekende ut i rommet.


Det må da være et symtom på akvaholisme ?
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Roksvåg
Reklame for plussmedlemskap