Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 12)

Det øverste 85 liters karet i reolen er nå klart.

Jeg har brukt en hel dag pga vond rygg på å beplante dette karet, men nå er det iallefall klart til å ta i mot fiskene Utseendet ble ikke heeeelt som jeg hadde sett for meg, men jeg hadde ryggen å ta hensyn til nå så det ble nå bare slik Gudskjelov at det er ferdig... for nå er jeg ferdig også

Belysningen til dette har jeg enda ikke mottatt i posten, jeg bestilte noen fra Akvasia (som har Akvastabils ettrørs-armaturer) så det gamle armaturet som ligger på nå er kun et 15 w som er plassert på tvers. Dette får holde foreløbig.

Det er utvendig filter her, fant frem en av mine tidligere Eheim-filtere; Eheim Pro 2222. Filtreringen er kickstartet på to måter; sugde opp noe gørr fra bakgrunnsfiltreringen i 128 literen, og i tillegg tømte jeg oppi en flaske med JBL Filterstart (levende bakterier) i filtertønna. Føler meg usikker på om alt dette er nok, men jeg vil overvåke vannverdiene (spesielt nitritt) nøye fremover.
Plantene har fått en tablett hver med AquaMedic's Radix stukket ned i sanden ved røttene. Veldig effektiv! I tillegg har jeg drysset litt PlantaGold7 fra Dennerle i vannet. Ikke full kapsel, men bare litt.

Ph er 6.7, og temperaturen 26 C.
Jeg vil ikke bruke sortvannsekstrakt i vannet her, selv om disse fiskene (C-121) egentlig kommer fra områder med slikt vann. Men da går bare plantestasen føyken, det blir for mørkt. Nok lys trenger ikke ned igjennom vannet da. Så jeg velger å la være, og heller prioritere litt plantevekst her

[External Image]

[External Image]
Kan man føle "kjærlighet-ved-første-blikk" når man pakker ut nyankomne akvariefisk?

Da var det i så fall det jeg følte i kveld, da jeg åpnet kassen og løftet opp posene med mine nye Corydoras C-121.... for en utrolig vakker, fantastisk skapning! Jeg ble fullstendig betatt!
Så fascinerende med de fargeløse gjellelokkene, som gjør at det ser ut som de har brunrosa kinn! (man ser gjennom og inn på selve gjellene). Et utrolig fascinerende trekk.

Jeg er veldig glad jeg har bestilt flere alt (8 stk til), for disse 7 er ikke nok! Jeg jo bare kapre meg noen nå mens de fremdeles finnes på markedet, gudene vet når denne arten vil finne på å dukke opp igjen!

Jeg har helt dilla på disse artene fra Rio Negro-området og bielvene som renner ut i den. Samle-dilla!
(både C-121, C. davidsandsi og C.adolfoi kommer fra disse områdene - samt en rekke til som jeg har på ønskelista mi, som f.eks.C. burgessi)

Bildene yter dem ikke rettferdighet, de er mye flottere i virkeligheten!
Og B. Amundsen, den blide eieren til Aquamanias, kom og leverte dem, sammen med flere C.davidsandsi og de røde krystallrekene.
Han gliste bredt da han sa at han skulle sørge for å bestille noen C-121 til seg selv også denne gangen.... for så flotte var de, at han bare måtte ha noen til seg selv også


[External Image]

[External Image]

[External Image]

Røde krystallreker
Jeg greide ikke få til noen blinkskudd av krystallrekene med kameraet i kveld, de var litt jojo i kveld. Nye i karet og greier, så alt måtte jo undersøkes. De var nydelige!!
Kjenner at jeg godt kunne tenke meg noen hundre av disse Røde krystallrekene, de var utrolig dekorative!

Dette er bildene jeg greide å få til, mens en reke var i ro et brøkdels sekund

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Corydoras davidsandsi (nye)
Her kommer noen bilder av de nye C. davidsandsi'ene også
Nå har jeg 7 stk tilsammen, og flere venter (når Aquamanias får tak i flere).
Store og fine, disse nye også.

Jeg kommer ikke over hvor elegante disse er. Lang, slank kroppsform, grasiøse bevegelser, og den elegante sorte ryggstripen som starter ved første ryggfinnestråle og slynger seg nedover og ut i nederste halefinne-flipp Herlige!

Jeg har flere bilder men ikke alle er bearbeidet og forminsket enda. Tok ut noen få bare for å vise her nå

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Enig i at dette er vakre coryer, ja Det begynner å ane meg at jeg nok ender opp som coryeier om ikke så alt for lenge...
VIRKELIG flotte =)
mona o
Her kommer noen bilder av de nye C. davidsandsi'ene også:) Nå har jeg 7 stk tilsammen, og flere venter (når Aquamanias får tak i flere). Store og fine, disse nye også. Jeg kommer ikke over hvor elegante disse er. Lang, slank kroppsform, grasiøse bevegelser, og den elegante sorte ryggstripen som starter ved første ryggfinnestråle og slynger seg nedover og ut i nederste halefinne-flipp:-) Herlige! :-) Jeg har flere bilder men ikke alle er bearbeidet og forminsket enda. Tok ut noen få bare for å vise her nå:-)


Men jeg lurer - hvor kjøper du dem fra ? siden de kommer i kasse, og kan jeg få spørre om prisen på dem, overlevelseprosenten,
hvordan sendingen forekommer osv.....

=)
Husmusa
Men jeg lurer - hvor kjøper du dem fra ? siden de kommer i kasse, og kan jeg få spørre om prisen på dem, overlevelseprosenten, hvordan sendingen forekommer osv..... =)


Hvis du blar litt lenger opp på denne siden, så står det i innlegg # 222
Oops! En aldri så liten lekkasje...
Kom tuslende inn på akvarierommet sent i natt, og oppdaget plutselig at vannstanden i den øverste 85 literen hadde sunket! *gulp*
Det første jeg sjekket var filteret i skapet, og det var der det hadde skjedd... det fløt av vann, noe hadde rent ut på gulvet og under skapet. En diger stabel håndklær og avsperring av filteret, men jeg lette etter lekkasjepunktet. Etter litt (mye) leting, fant jeg det ut. Det satt ved spakene som man stenger ut/inn strømmen til filteret med.

Heldigvis hadde jeg en lignende filter stående på lur, og rappet derfor den delen fra det filteret og fikk fikset lekkasjen. Slangene måtte "strupes" og sperres av fordi jeg måtte løsne dem (heverteffekt fra akvariet lenger opp...), og skifte over til det nye slangefestet.

Heldigvis.... heldigvis at jeg ikke bare slo av lyset og gikk og la meg.
Fant ut at det var ca 3-4 liter vann bare som hadde rent ut, så det kunne vært adskillig verre.

Ny del er bestilt til det andre Eheim-filteret, og den kostet ikke stort, heldigvis.

[External Image]
mona o
[QUOTE=Husmusa]Men jeg lurer - hvor kjøper du dem fra ? siden de kommer i kasse, og kan jeg få spørre om prisen på dem, overlevelseprosenten, hvordan sendingen forekommer osv..... =)


Hvis du blar litt lenger opp på denne siden, så står det i innlegg # 222


Joda leste det - men linken til Aquamanias, funket ikke, ble derfor usikker =)
Inaktiv bruker
Google er din venn

/jan
Vakkert med bart!
Corydoras davidsandsi
[External Image]

Litt av Corydoras caudimaculatus-gjengen stimer
PS! Plantepottene i bakgrunnen er for planter som venter på å bli plantet i annet akvarium.
[External Image]
Da var det på tide å sjekke innom igjen. Akvarierommet og akvariene er blitt kjempefine! Skal si du får det til. Jeg likte 160 literen med Corydoras panda spesielt godt. Nydelig!

Nei, Mona, du er kjempeflink. Tråden din er genial, her er mye interessant og lærerikt lesning. Keep up the good work!
Morderisk Apistogramma panduro-hunn... :-/
Jeg har somlet litt lenge med å flytte ungene i kullet til Apistogramma panduro-paret.
Noen har jeg flyttet til 160 literen der det bare er Corydoras og guppy, ved å rett og slett håve opp to fulle håver og dumpe dem over i 160 litern. Det går fint, de vokser bedre der.

Men ca 25-30 stk var igjen i karet hos foreldrene... dumt trekk.

De siste tre-fire dagene har jeg funnet de første døde ynglene i akvariet hos foreldreparet. Kunne ikke skjønne hvorfor, har hittil hatt super overlevelsesprosent på dem... har faktisk ikke funnet en eneste død yngel i det kullet før nå. Nå er de jo minst et par mnd gamle. Først fant jeg tre-fire stk, så noen til, og tallet er vel kommet oppi ti-tolv stk nå.

Klødde meg i hodet over dette, da foreldreparet er flotte og fargerike som aldri før og det var ingen tegn til mistrivsel eller at noe var galt med vannet.

Helt til i dag var det en gåte. Plutselig så jeg Apistogramma panduro-hunnen regelrett angripe alle hun så, og til og med drepe en yngel! *gisp* Hun suste rundt og hogg til høyre og venstre, brått fikk hun fatt i en og glefset til. Tygde på den, og død var den. Hun suste under en trerot, så jeg så ikke om hun spyttet den ut eller spiste den opp.
Jeg antar hunnen enten har et nytt kull på lur, eller planlegger ett.

Så idag ble resten av ungene håvet opp og flyttet. Men det er en eller to igjen, tror jeg, for jeg fikk ikke tak i dem (de gjemmer seg under trerota).
Stakkars krek

Dette er jo overhodet ikke fiskenes feil, det er min. Jeg skulle selvsagt ha gitt dem enten mye bedre plass (større kar) eller flyttet ungene for lenge siden.

mona o
Dette er jo overhodet ikke fiskenes feil, det er min. Jeg skulle selvsagt ha gitt dem enten mye bedre plass (større kar) eller flyttet ungene for lenge siden.


Det er alltid trist når sånt skjer, men man kan jo ikke skylde på fisken fordi den følger instinktet sitt. Det er, som du sier, akvaristens feil, men det er jo en mager trøst. Jeg selv hatt noen utrivelige fiskemordgilder og det har ikke vært spesielt festlig. Det verste er nok den dårlige samvittigheten Men man lærer jo av sine feil.
Godt er det at de gjenværende småttisene dine har blitt berget unna
Det er nok "noe" i vannet i dag *gliz*
Det er lagt egg i to Corydoras-akvarier i dag.

I 160 literen med C. aenus, C. sterbai og C. concolor fant jeg denne eggsamlingen på ruta i ettermiddag. De satt dønn fast, så jeg våget ikke bruke makt for å få dem ut. De får bare sitte der. Guppyene har spist seg mette, ser jeg, kulemager over hele linja... så antageligvis har det vært mange fler enn de på bildet.
Det er 99% sikkert C. aenus egg, jeg så lekstendenser hos dem i går.

[External Image]

Her er en mett guppyhunn tatt på fersk gjerning...
man kan se hun har et Cory-egg i munnen.
[External Image]



Jeg har fått en utrolig flott leksgruppe med Corydoras panda !
De legger egg jevnt og trutt, men svært få i slengen. Til gjengjeld legger de egg ofte, bare noen dager i mellom hver gang. Hittil har jeg ikke tatt ut noen, men etterhvert skal jeg få gjort et forsøk - ser bare at jeg har valgt litt for stort kar (98 liter) med for mye innredning til lekskar:-/ Slik det er nå, er eggene nesten umulig å finne. Jeg ser bare et par-tre stykker synlig etter leken, resten er gjemt.

Her er et egg som lå godt synlig fremme i karet. Panda'ene holder på med lek og egglegging akkurat nå, startet i kveld.
[External Image]
Mona! Jeg trenger cory-råd. Noen har anskaffet Sterbai i dag.
Dyrehagen
Mona! Jeg trenger cory-råd. Noen har anskaffet Sterbai i dag.

Lag gjerne en egen ny tråd under forumet for Maller, så kan både jeg og andre svare der
Det gjorde jeg tidligere i dag Se "Dårlig sjakktrekk"
Liten baby-Corydoras panda :-)
Dette er den lille Corydoras panda-yngelen jeg til min store overraskelse fant i eplesnegle-karet!

Den har blitt fraktet dit som egg i javamose, og klekket der. Jeg har nemlig tatt algebegrodd javamose fra 160 literen og slengt i eplesneglekaret (19 liter) slik at sneglene kunne spise algene som mat.

Hadde ingen anelse om at noen fisk kunne overlevd i den gjørma som var på bunnen i eplesneglekaret (aldri rengjort...!:o ) Men det hadde denne tassen altså, og bare gjemt seg i mudderet og blant plantene.
Fant den da jeg tømte eplesneglekaret her for en ukes tid siden, da alle de gule sneglene skulle gis bort.

Nå farter den rundt i karet med mine C. adolfoi-yngel, og har spist malletabletter med stor appetitt de siste dagene. I dag fikk den smake opphakkede røde mygglarver for første gang

Dårlig bilde, men det er en kjapp liten rakker
[External Image]
Ja, det var en liten søt en

Jeg ble nyskjerrig på dette sneglekaret...
er det sånn at de ikke trenger rengjøring i det hele tatt? Ikke vannbytter, en gang?
Det er jo fantastisk hvis de er så flinke til å renske i vannet.. -sneglene altså...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap