Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 120)

Inger Anne
Hvordan går det med de opphissede green lazer? Jeg antar at de fortsatt kniper igjen, siden vi ikke har hørt noe?


Vel, de svinser og vrikker opp og ned, frem og tilbake langs glasset, så man tror hvert øyeblikk at "NÅ skjer det!"... men neida. Hannene gjør noen forsøk nå og da på å beføle damene på hodet med bartene sine, men de får ingen respons fra damene. Og skal jeg være ærlig, jeg synes de er noen forbasket pinglete mannfolk som gir opp altfor lett!!
Ah, første skritt på veien mot 2 x 160 litere.... :p Hehe
Redmoor-røttene jeg skal bruke i minst et av de to karene er i hus! Det er fire røtter, jeg må ha noe å prøve meg frem med. De som ikke blir brukt nå vil jeg garantert finne bruk for en annen gang siden, i et annet kar.. *plystre*.

Nå må jeg bare vente på resten da, hehe. Akvariene, reolen og lysarmaturene. Og joda, jeg har forresten to sekker sand også, så den biffen er grei. Men går alt etter planen, kommer 160 literne i hus i morgen! Det hele avhenger av dagsformen til mannen min. Noen morgener våkner han og halter når han går, andre morgener er formen ok og han er ikke plaget av smerter. Så vi får håpe at i morgen er en slik dag, altså en GOD dag (skiveutglidning i ryggen hans har ført til klem på nerver så det påvirker det ene beinet).

Jeg tror (håper) ikke reolen min til 160 literne er så langt unna heller. Bare den er kommet i hus, kan jeg iallefall legge ut annonse på 112 literen og få den vekk. Så er det bare å boltre seg i innredning og kose seg med oppsett av karene!



Redmoor-røtter, 4 stk. Krokete grener og interessante former. De er bare så kule! Sånne er det en fryd å innrede med.
Det er 3 store og en liten (den lille helt til høyre).
[External Image]




Ah... da var de to nye 160 literne mine i hus! )
Mannen min var i Skien i dag og hentet dem, og vi har nettopp båret dem inn. Siden reolen de skal stå i ikke er kommet enda, måtte jeg sette et av dem på toppen av reolen med 128 litere, og det andre står på gulvet i en krok av stua. Er ikke nok gulvplass på akvarierommet :p

Grunnen til at jeg valgte å kjøpe disse i en by så langt unna, var selvsagt Akvariekjellerns uslåelige priser på akkurat 160 litere. Jeg fikk to akvarier for omtrent samme pris som ett ville kostet f.eks. hos Tropefisk! Ikke verst. Jeg betalte 720 kr pr stk, dvs 1440 kroner for to helglass-kar på 160 liter. Bra pris!

Jeg hadde egentlig tenkt å ha svartmalt bakglass (på utsiden selvsagt) på disse, men ombestemte meg og fant ut at jeg ville ha innvendig bakgrunn. Men ikke en type som tar plass, så valget falt på Juwel Rock, som jeg har i et par andre kar og er godt fornøyd med. De er fine og tar liten plass siden de er flate. Så det er også bestilt. Jeg skrev i bestillingen til Webzoo at de kan sendes sammen med reolen, så de kommer nok samtidig.
Fytterakker'n så blakk jeg kommer til å bli de neste par månedene... :p
Men gøy er det å bruke pengene på noe man virkelig liker!

Her er det ene 160 liters karet på toppen av reolen min med 2 x 128 litere
[External Image]
Michael Niesar
Hei Mona, det var trist med de døde Blå Tigerrekene. Men de gravide har rikelig med egg som påpeker egentlig at de lever under optimale forhold hos deg. Derfor er det merkelig at du hadde 9 døde og hvis eg skjønnte det rett døde de i løpet av ganske kort tid, sant?


Ja, de strøk med bokstavelig talt over natta. Så det skjedde fort.
Men det er fint å høre at de iallefall har hatt gode forhold hos meg inntil dette skjedde (siden de har formert seg).

Michael Niesar
Altså eg tror ikke at det var eikeløv som gjorde dette, iallfall ikke direkte. Det kan jo være at bladet var forurenset med noe. Kor har du samlet det? Brukte du bladet tørr eller har du hatt det i varmt vann før du har tatt det i karet?


De er vasket og skyllt i rennende vann, tørket og lagret tørt i pappesker. Jeg plukket det i en park i Porsgrunnsdistriktet. Jeg tror jeg bløtla løvet i en bøtte først, fordi jeg skulle ha mere til et annet kar også.

Men jeg tror heller ikke det var det ene eikeløvet som hadde skylden...

Michael Niesar
Kva pH og KH har du i karet. Kan det være at du hadde en kortvarig pH nedgang pga eikeblad, det er egentlig usannsynlig, men hvis KH 0 eller 1 mulig. Det som eg tror er en slags kortvarig forgiftning du hadde, men da må det være sånn at det har stabilisert seg ganske fort igjen. Eg tenker altså på lav pH, ammoniak (ved høg pH) eller nitritt.


Her kommer vi til sakens kjerne, tror jeg. Det var nok ikke ph-nedgang, men at ph gikk brått opp!
Jeg mener å huske jeg tok et vannbytte dagen i forveien. Karet er på ca 30 liter, jeg byttet bare 4 liter. Men jeg tror vannet jeg tok ikke hadde senket ph (jeg pleier å senke ph til under 7), så ph steg derfor plutselig over 7, opp til mellom 7,2 og 7,4.
Jeg målte også for å sjekke nitritt, og det var det ikke - den var null.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan ph'en kunne bli høy (jeg har ph 7,2 i kranvannet), men det var den da jeg testet. Det betyr at det kanskje kan ha vært ammoniakkforgiftning i karet. Jeg vet ikke, og nå har jeg uansett byttet vann flere ganger siden det, så nå nytter det ikke måle det heller.

Jeg har plukket ut 2 stk døde reker til dagen etter at jeg fant de første, men så har det ikke vært flere døde. De to gravide hunnrekene er fremdeles i live Vi får håpe det går bra med dem nå.




Hei Mona!

I dag kom "eggmoppen" og den andre pakka Synd jeg drar bort i to dager med jobben i morra tidlig og har et møte i kveld, ellers skulle jeg ha satt i gang "operasjon gertud" (hehe) med en gang. Men på søndag... DA er det alvor. Og de bør helst trykke ut noen egg hver eneste dag hehe.

Vet du, jeg tror faktisk på Ph-oppgang som årsak jeg også. Det var jo det som skjedde hos meg (men pga at ph i krana økte uten at jeg hadde testet og sett etter...). Og det er det jeg har trodd hele tiden, frem til du skrev om det ene eikebladet og jeg husket at jeg hadde et eikeblad også. Så, siden begge hadde ph-oppgang, begge mistet reker brått, og eikeblad er velprøvd hos andre uten problemer, så stemmer jeg for at brå Ph-oppgang er årsaken.

Hvilket bare er bra for meg - siden da kan jeg trygt ha oppi eikeblader i karene. Det vet jeg coryene vil sette pris på
Å jeg går bare å titter på trærne hver dag når jeg kommer hjem, er det løsnet noen idag?? Hmmm nei, ikke ennå, eneste minuset når man bor å sør er jo da at det tar litt lenger tid for trærne å felle bladene, men høsten er på vei, man kan kjenne at det ligger frost i vinden.
Corydoras adolfoi lek og egglegging - ENDELIG !
Endelig er Corydoras adolfoi i gang igjen!! Yippi! Etter et kjempelangt opphold, åpenbart forstyrret langt inn i sjela av guppyenes nærvær, har Corydoras adolfoi-gruppen min endelig satt i gang med lek og egglegging igjen! Det har tatt mange måneder etter at guppyene ble flyttet, mye lenger enn jeg trodde, og en stund der var jeg engstelig for at de aldri ville komme i gang igjen.

Men nå håper jeg de er i rute igjen, og vil forsyne meg trofast med ukentlige egglegginger slik de gjorde i et par år... før jeg var så innihampen dum å sette inn en gjeng guppy hos dem. Det rystet dem åpenbart så mye at de knep igjen i trekvart år! Tror ikke de har lagt egg siden jeg satte inn guppyene i slutten av november ifjor. Guppyene ble flyttet ut igjen i slutten av mars, så det har tatt nesten et halvt år å få dem i lek igjen Noen ekstra vannbytter og et par daglige fôringer med røde myggis i tre uker har endelig gitt resultater

At det går an å bli så glad over å se to fisk forme en T ! *GLIZ*
Jeg fikk tatt noen få bilder, men det ble vanskelig siden fiskene gjemte seg bort litt i plantene.




T-posisjonen er nettopp over, hunnen har klemt ut egget og holder det mellom bukfinnene.
[External Image]

Close-up, egget synes mellom bukfinnene
[External Image]

Egg klistret på et planteblad
[External Image]
Grattis med nye kar m.m
Kjøpte selv et 110l idag. Det skal bli det nye hjemmet til Guppyene dine
tender
Grattis med nye kar m.m :) Kjøpte selv et 110l idag. Det skal bli det nye hjemmet til Guppyene dine :)


Oj, der vil de nok leve i sus og dus!
Coryer er utrolige. Til og med eggene er søte! Jeg vet det er veldig snodig å se på egg som "søte", men jeg lar meg sjarmere av de små rundingene. Det har sikkert noe å gjøre med at de er plassert der de er plassert, og ofte ligger de ett og ett, mens mange fisker skviser ut en hel haug når de først er igang (jada, jeg vet at enkelte coryer kan gjøre det samme).
Inger Anne
Coryer er utrolige. Til og med eggene er søte!


Jeg er enig! )
Fingrene på høyre hånd er skrukkete som rosiner, men nå har jeg iallefall plukket ut de C. adolfoi-eggene jeg kunne finne. Kammet gjennom plantene og endevendte alle bladene på sverdplantene og Cryptocoryne-plantene. Jeg fant totalt 22 egg. Av disse satt 2 på frontglasset, 2 på det høyre sideglasset, et i et silikonhjørne, og resten satt på undersiden av Cryptocorynebladene. Jeg kikket bare med øynene på buskaset med L. sessiliflora, men der går grensen. Jeg finkjemmer ikke den typen plante med fingrene

Jeg tenkte jeg skulle prøve en litt annen vri denne gangen, og plasserte alle eggene på frontglasset i 45 literen der jeg har tetrayngelen min og en stor koloni CRS x RedBee reker. Men rekene ble utrolig nærgående, de kom hoppende med en gang de fikk sniff på eggene. Det sies at de ikke skader eggene, men man blir nå litt nervøs likevel, når de sitter og plukker, plukker og plukker på et egg! Så da jeg var ferdig med eggsankingen, rev jeg løs en javamosedott og klemte forsiktig rundt samlingen med egg på glasset. Det ville være litt beskyttelse iallefall. Men de minste rekene manøvrerte seg lett gjennom mosen og fant eggene igjen. Vel, vel, det får gå som det går. Kanskje de bare vil undersøke eggene fordi de lukter spesielt, og når de har fiklet med dem litt så gir de seg.

Forferdelige bilder, det så ut som en støv-ørken på frontglasset da blitzen på kameraet gikk *urk* Må være lenge siden jeg har pusset det glasset, ja...

22 egg ble altså dagens fangst

[External Image]


[External Image]


[External Image]


Gratulerer! Se alt som skulle til var masse kjærlighet og tålmodighet!
Jaja, i dag er det bare 12 egg igjen på glasset... og rundt om i akvariet sitter reker fornøyd og plukker på egg de har vært og hentet seg....

Plukker som i at de har åpnet dem og spiser innholdet, eller at de rensker dem på utsiden?
Galemor
Plukker som i at de har åpnet dem og spiser innholdet, eller at de rensker dem på utsiden?


Det er det som er spørsmålet. Jeg vet ikke.
Sitter de og bare plukker på dem til de blir lei, eller hva? Jeg ser jo ikke hva rekene egentlig gjør med eggene til slutt, når de bærer dem med seg avgårde inn i mosen eller gjemmer seg rundt om i akvariet med "godsakene".

Hvis eggene ikke skades, så klekker de kanskje der de ligger. Det dumme er at yngelen kan få problemer med å bryte seg løs fra skallet når egget ikke lenger henger på glasset. Hver gang yngelen gjør et kast eller vrikk for å komme ut, så følger jo bare eggeskallet etter siden det ikke sitter fast på glasset.
tror ikke du bør bekymre deg for rekene. Jeg fikk klekket cory egg i reke kar, visste ikke en gang at det var egg der før yngelen svømte rundt!
For alt vi vet driver de å spiser dritt som kan gi mugg på eggene. Har aldri tenkt over at det er best egget er festet så yngelen har lettere for å komme løs. Trodde de ble liggende løse på bunnen av klekkekaret når man hadde drevet og plukket.
Galemor
For alt vi vet driver de å spiser dritt som kan gi mugg på eggene. Har aldri tenkt over at det er best egget er festet så yngelen har lettere for å komme løs. Trodde de ble liggende løse på bunnen av klekkekaret når man hadde drevet og plukket.


Joda, jeg har lest at rekene etter sigende ikke skal gjøre skade på eggene, jeg og Men man blir litt nervøs likevel da, når man ser en reke komme styltende, grabbe et egg og pile avgårde med det mellom klørne
Jeg tror egentlig det går bra. Vi får se.

Jeg lar aldri eggene ligge løse i klekkekaret, men kleber dem fast i noe slik jeg fant dem. Det er en grunn til at Coryenes egg fra naturens er innrettet på dette viset, at de har klebrighet i begynnelsen og at fiskene fester dem til ting i akvariet.
Etter mange nærstudier av klekkekar der egg har falt ned på bunnen, og sett hvordan yngelen i disse eggene sliter med å komme løs, så er jeg veldig nøye med å klebe fast eggene jeg plukker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap