Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 134)

frosken
En liten hissigpropp ser det ut til av teksten under det fine bildet..


Det sies om C. semiaqulius også, men jeg hadde 7 stk i en 45 liter (!) uten å vite at hannene etter sigende skulle være territoriale og slåss Godt at hverken jeg eller fiskene mine hadde lest det da hehe. Ingen aggressjon å se blant mine i det hele tatt.

Men jeg hadde sannsynligvis flaks. Har hørt om en annen akvarist der den samme arten slåss i hans akvarium.
Så det er nok likevel klokt å passe på å ikke mikse for mange hanner sammen av disse få artene blant Corydoras. Helst bare en hann pr akvarium.
Jeg tror dette med aggressivitet overfor hanner av samme art gjelder Scleromystax barbatus også (som Corydoras tilhører Scleromystax også Callichthyidae)

Får jeg tak i C. amapaensis, vil jeg (om jeg klarer å skille kjønn der og da) kjøpe fler enn en hann. Det er risikabelt å bare kjøpe en, for skjer det noe og den faller fra, er det usikkert når og om man i det hele tatt får tak i en ny. Kjipt å sitte med bare hunner! Men ved kjøp av flere hanner av denne veldig spesielle typen Corydoras, kunne man skilt dem i mindre grupper, f.eks. en trio, over flere akvarier.

Det er interessant med en Corydoras som faktisk viser aggressjon! Det er så uvanlig at jeg nesten ikke tror det. De har jo normalt ikke et vondt ben i hele kroppen, skjønner overhodet ikke begrepet territorium engang, og krangler aldri med noen.
Men så plutselig her, midt i flokken med snille små lam, en slem ulv som både er territoriell og kan vise aggressjon! Det gjør den veldig interessant å ha, samt at jeg likte utseendet dens veldig godt!
Har sett tendenser til aggresjon hos C. Vittatus og C. Gossei også. Hos Vittatusene minner oppførselen om den du ser hos ancistrus, med knuffing og dytting mellom hannene.
Hos Gosseiene er jeg ikke sikker på kjønnsfordelingen, og vet derfor ikke helt hvem som jager hvem. De kjeppjager forøvrig også stimfisk som blir for nærgående. Snodig coryoppførsel, litt ciklideaktig liksom... Spennende å studere dem!
Nydelige fisker Mona ,har du eques og ?

Ja, jeg har C. eques. Eller...mente du om jeg har bilder eller om jeg har fisken?


Mente om du hadde fisken ,men legg gjerne ut noe flere bilder av de .Synes de er så flotte
Hei Sølvi
Du finner noen bilder på denne siden i tråden her, da jeg nettopp hadde fått tak i dem Gjett om jeg var glad! Jeg trodde aldri i mine villeste fantasier at jeg skulle ha sånn flaks å få tak i en så ettertraktet og sjelden Corydoras.

Sølvi Gullaksen
Nydelige fisker Mona ,har du eques og ? Mente om du hadde fisken ,men legg gjerne ut noe flere bilder av de .Synes de er så flotte :)


Her er et av bildene på siden jeg linket til

[External Image]
Det er bra aktivitet på Corydoras sterbai-gruppen i dag. De ble flyttet til nytt kar i går (180 literen) og det skaper alltid litt ekstra aktivitet. Kanskje det sparker i gang noe egglegging også



[External Image]


[External Image]


[External Image]
Jeg ser at den ene sterbaien din også har en slik Y-formet bart! Det er skikkelig kult å se på. Jeg har bare sett det på sterbaiene mine, så jeg kan tenke meg at de kanskje har det litt oftere enn hos andre coryer?

Hvis du vil ha dem i gang, sett inn en sirkulasjonspumpe! Det slår ikke feil hos sterbaiene mine. Det satte dem i gang i fjor høst, og det satte dem igang denne uka. I fjor satte jeg inn et innvendig filter, i tillegg til det utvendinge, og da ble det massevis av egg. For noen dager siden satte jeg inn en sirkulasjonspumpe her, og *poff* var det lek hos dem igjen. Trillene mine er også helt ville etter at sirkulasjonen ble fordoblet i karet deres. Nå ser det ut som om de har tenkt å leke hele tiden. Jeg vet med sikkerhet at de har lekt minst en gang etter den nye pumpa kom i karet, men jeg mistenker at det nå bare er en dag eller to mellom hver egglegging. Jeg ser lekstendenser hos dem hele tiden! Hadde bare super-arcuatusene vært like fornuftige... Vel, halvparten av super-arcuatusene er så fornuftige. Det er bare synd at den ene halvparten består av alle hannene, og kun dem.
Det har vært litt eggtørke blant Corydoras sp. Black i det siste, men ...eh... jeg har vel ikke akkurat gjort så mye uvanlig for å få det til heller Vanlige vannbytterutiner og enkel fôring en gang om dagen, ingen ekstra sirkulasjon eller noe.

Har tenkt å sette inn et lite ekstrafilter her snart, og gi en real dose mygglarver sammen med et kaldt vannbytte. Så får vi se Men jeg synes egentlig det bare er èn av hunnene som ser ordentlig eggstinn ut. Så kanskje det er for tidlig å vente seg noe. NÅ er jeg spent, nå som jeg vet at de iallefall greier å befrukte noe av eggene sine. Selv om 5 av 31 egg ikke akkurat er noe å skrive hjem om... :p


[External Image]


[External Image]

Skeptisk skråblikk mot kameraet...
[External Image]
Se på det skøyerfjeset da ,utrolig godt bilde Mona
Nå har jeg flyttet over gruppen med Corydoras atropersonatus til den nederste 160 literen. Jeg trodde jeg hadde ni, men fant bare åtte. Den siste befinner seg kanskje i 85 literen enda, men den kan ha dødd og så husker jeg det ikke lenger bare (har hatt fiskene i ca ett år nå).

De hutler seg sammen i en klynge og ser litt forskremt ut over denne plutselig store plassen de har fått, men de kommer seg nok fort og blir husvarme

Når disse har vært her en ukes tid, der jeg vil teste vannet daglig, så flytter jeg de siste 8 Corydoras oiapoquensis over også. Jeg er litt bekymret fordi dette karet aldri har hatt noen nitritt-topp...faktisk har jeg ikke kunnet påvise nitritt i det hele tatt?! Jeg testet og testet, men nei. Den ble kanskje litt mørkegul en kort periode, men så ble den lime-gul igjen = 0 nitritt. Kanskje HMF filternes rykte om ekstremt store kapasitet og biologiske filtrering virkelig er sant?

Jeg har aldri startet opp et kar fra scratch (uten kickstarting altså) og ikke opplevd nitritt i innkjøringsperioden, så dette føles merkelig og ikke helt "riktig"...hm.
Vannet er ikke heeelt krystallklart enda men det bedrer seg.
Plantene i karet er Echinodorus uruguayensis(i slekt med den vanlige sverdplanten) og i overflaten flyter Ceratopteris pteriodes. Denne typen sverdplante har mye smalere blad enn den vanlige sverdplanten, og den har også bølgete bladkanter. Veldig dekorativ plante synes jeg. Den var i ferd med å vokse ut av det 35 cm høye karet jeg tok den fra, bladene lå utover overflaten. Dessuten begynte rekene å spise dem opp, så jeg flyttet et par stykker hit. De blir garantert flotte når de får vokst til litt.

[External Image]


[External Image]
Jeg har gjort meg ferdig med sandvaskingen i dag. Bestemte meg for å bli ferdig med møkkajobben, så jeg slapp å ha det hengende over meg. Så jeg trøkket til og vasket omtrent 20 kg sand til 160 liter nr to også. Den er nå lagt på plass i karet. Det flyter en haug eikeløv i overflaten, la det nedi i går så det er ikke helt vasstrukkent enda. Ingen planter enda, har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg vil ha det. Lurte litt på masse Cryptocoryne på bunnen, det er så pent, men jeg vet av erfaring at hvis Coryene roter for mye rundt rothalsen på dem så reagerer de med nedsmelting. Og matbiter har jo en tendens til å blafre litt bortover bunnen til de treffer på noe som stopper dem, som f.eks. nettopp en plante. Så jeg tror jeg dropper Cryptoer. Så foreløbig er det kun sand, trerøtter og eikeløv i det karet (og tåkegrått vann pga nyvasket sand da...)

Jeg får ta meg en tur til Oslo og kikke meg litt rundt, kanskje jeg får noen ideer hvis jeg ser noen fine planter i zoobutikkene.
Fremdeles grått vann i den øverste 160 literen, men det kommer seg
Eikeløvet har sunket, bare noen få blad som virvler litt rundt. Resten har havnet i en haug bak rota til høyre i karet, dyttet dit av ut-strømmen fra filteret til venstre. Men jeg skal dra det frem og spre det litt utover.

Har opprettet en ny akvarieprofil i dag, på hvert av de to nye 160 literne.
Foreløbig er det naturligvis sparsomt med info og bilder der da, men...

[External Image]
Jeg vil vise to bilder av et akvarium jeg satte opp i midten av august.
Det er en 98 liter i helglass, spesialbestilt etter mål, og det er arts-kar for mine C121, altså Corydoras cf. burgessi. Jeg oppdaterte nettopp profilen på dette karet, for jeg oppdaget at det bare var "gamle" bilder tatt rett etter oppstart der. Så jeg tok et par nye og la inn. Her ser dere hvordan karet ser ut nå.

Javamosen jeg puttet nedi har vokst bra på 2½ mnd

Øverste bilde er tatt få dager etter oppstart:
[External Image]

Dette bildet er tatt i dag, altså to og en halv mnd senere.
[External Image]
Det der er jo helt sinnsykt! Jeg er dypt imponert!
ElinH
Skjønner ikke hvor du finner de røttene, jeg. Alle jeg ser (av såkalte mangroverøtter) er flate og uinteressante. Må vel bare fortsette å lete :-) Og handle redmoor av aquamanias. Det er neste på ønskelista. :-)


Hei Elin
Jeg har alltid øynene åpne for interessante og fine trerøtter når jeg går innom en zoobutikk Alltid! Ser jeg en flott trerot, så kjøper jeg den straks, samme hvor blakk jeg måtte være og selv om jeg ikke har bruk for den i overskuelig fremtid Jeg lagrer dem på en hylle i kottet (rommet bak akvarierommet). Det tar plass, skal jeg love, så det er en viss ulempe med å kjøpe når man ser en flott trerot. Men det lønner seg helt klart! Dermed har jeg alltid litt røtter å velge fra og finner garantert en med fin form når jeg trenger en Nå hadde jeg vel 3 - 4 stk liggende, og valgte ut disse to til dette 160 L karet.
Husker ikke når jeg kjøpte de to jeg brukte nå i dette nye karet, men den ene har jeg hatt liggende minst ett år tror jeg

Fantastisk flott Mona!

Rekner med dette spørsmålet har blitt stilt før, Bruker du T8 eller T5, eller er det annen lyskilde du bruker for å få slike fantastiske planter? tilsetter du noe annet?
Takk til Anen og Vidar Jeg har egentlig ikke lagt merke til hvor mye mosen har vokst, ikke plantene heller, før jeg sammenlignet de to bildene selv i dag Da jeg så det tenkte jeg "Oj, den har vokst mer enn jeg trodde"

Jeg bruker kun to stk T8 rør i dette karet (2x18 w), og det merkelige er at i dette karet (med C121) har jeg ikke engang tilsatt noe plantenæring som jeg kan huske. Det ble vel noen tabletter i sanden ved sverdplantene, men ikke noe i vannet.
Dette er min lille personlige teori da, men...: jeg har inntrykk av at javamosen trives best og vokser best dersom den ikke må konkurrere med for mange plantetyper av de som suger næring fra vannet. Den er litt treg av seg, så hvis det er mange andre planter som er raskere med næringsopptaket sitt, så mister javamosen lett litt "piffen".
I dette karet er den alene om å suge opp overskuddsnæring fra vannet, for sverdplantene trekker næringen sin fra bunnlaget via røttene.
Ser jo ut til å være et godt naboskap, da
Hei hei mona!
Må bare si at du har fantastiske akvarium!

Bruker du co2 i akvariene dine?
Plantene er så friske og grønne!

Lykke til med de 2 nye akvariumene da! =)

mvh BB

Jeg blir litt små-forlegen av ros, men tusen takk BigBrother Jeg tror kanskje akvariene ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Smådetaljer som hull i bladene eller algevekst synes ikke på avstandsbilder

Men for å svare på spørsmålene:
Nei, jeg har ikke CO² i noe akvarium
Men jeg hadde et forsøk en gang i tiden, men det ble for mye styr for meg. For et pes! Så det ene prosjektet jeg hadde la jeg ned for 1½ år siden.

Det er egentlig ganske rart at plantene er så friske og grønne, for jeg gjødsler minimalt og jeg har ingen algespisende fisk noe sted. Eller jo, i et akvarium: 180 literen. Der har jeg fire L144.
Men ellers ingen Ancistruser, ingen Otocinclus eller eplesnegler som algepisere noe sted. Alt jeg bruker er reker. Store kolonier av dem De tar alle algene fra den spede begynnelse, før det rekker å bli noe av dem. Rekene finpusser alt og holder f.eks. javamosen gullende ren.
Det eneste som jeg plages av er penselalger her og der, men situasjonen er under kontroll i alle karene. Jeg senker sirkulasjonen til et minimum, og dermed slutter penselalgene å spre seg.

Rekene jeg bruker som vedlikeholdsarbeidere "på heltid" er kirsebærreker og Røde Krystallreker (ikke i samme kar, da).


BIGBrother
Hei hei mona! Må bare si at du har fantastiske akvarium! Bruker du co2 i akvariene dine? Plantene er så friske og grønne! Lykke til med de 2 nye akvariumene da! =) mvh BB
Skriver sånne små innlegg mest som bokmerke for meg selv, men jeg må si det er utrolig hvor fine kar du har, faktisk dine kar som inspirerte meg til å lage sør amerikansk biotop og ikke minst litt hvordan det skulle se ut. C-malle interessen kom oxo fra deg. Nå er jeg altså frelst.

Men er det best å holde reker og fisk fra hverandre, da tenker jeg på de litt dyrere rekene som Black bee og tigerreker. Husker jeg leste litt om rekene som gikk å pusset på eggene, tror du de spiste dem eller bare renset dem? Ville det vært en ide å ha reker i egglegggingskar? Du vet, at man flytter fiskene over i et annet kar for å legge egg.
Oi ble litt spm det her.
Jeg vet ærlig talt ikke hva rekene gjorde med eggene. Jeg burde ha sett yngel i det karet nå, men jeg ser ikke en eneste en... så da er vel svaret at eggene ikke fikk klekke i fred. Såpass mange egg burde gitt noen yngel, men jeg har som sagt ikke sett tegn til yngel.
Når det er sagt, så har jeg ekstremt mange reker i nettopp det karet, så de kaster seg jo over alt som kan klås på. Jeg mater jo i det karet, men de virker alltid skrubbsultne likvel.
Rekene er ikke sååå hissige på egg i andre kar der det er mye færre reker.

Så jeg tør egentlig ikke råde deg til noe som helst Du må vel kanskje bare prøve og se selv.

Galemor
Men er det best å holde reker og fisk fra hverandre, da tenker jeg på de litt dyrere rekene som Black bee og tigerreker. Husker jeg leste litt om rekene som gikk å pusset på eggene, tror du de spiste dem eller bare renset dem? Ville det vært en ide å ha reker i egglegggingskar? Du vet, at man flytter fiskene over i et annet kar for å legge egg. Oi ble litt spm det her. :)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap