Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 138)

Hei Mona, er helt fersk i denne verden men etter kun litt over en uke her på AF er jeg imponert over ditt arbeid ( hobby...??) Kommer sikkert til å spørre masse om det jeg ikke finner i trådene her og håper det er greit. Kjøpte meg 7 triliateus i dag. Han i butikken sa det var viltfanget julii men jeg hadde da lest dine svar og kunne fortelle ham at det ikke var Julii. Så til spørsmålet er det mulig å skille viltfanget fra oppdrett, på generell basis og feks konkret med triliateus ? for hvis prisenene de kan ta i utgangspunktet er høyere for viltfanget kan jo mange bli fristet til å bli ville ???

stå på.
Hvis butikken sa det var viltfanget, spørs det jo hvilket land denne sendingen kom fra. Det kan f.eks. ikke komme viltfanget C. julii fra Peru, ettersom arten er fra Brasil. Men hvis de har fått inn viltfanget fisk i sending fra Brasil er det jo en liten mulighet for at det faktisk var C. julii. Må nesten vite landet de kommer fra og se bilder av fisken for å gi sikker id.
C. julii er såvidt jeg vet ikke drettet i stor skala på kommersiell basis, men C. trilineatus er det. Mange C. trilineatus i handelen er oppdrettsfisk.

Det er nok ikke mulig å se på fisken om den er viltfanget eller oppdrettsfisk. Det er ingen forskjeller å finne på det er jeg redd. Men ofte er oppdrettsfisk svært unge og ganske små når de kommer til salgs i butikkene, mens viltfanget fisk gjerne er voksne og store når det gjelder Corydoras. Kommersielle stor-oppdrettere måker jo fiskene ut til salgs så fort som overhodet mulig.

donadoni
Hei Mona, er helt fersk i denne verden men etter kun litt over en uke her på AF er jeg imponert over ditt arbeid ( hobby...??) Kommer sikkert til å spørre masse om det jeg ikke finner i trådene her og håper det er greit. Kjøpte meg 7 triliateus i dag. Han i butikken sa det var viltfanget julii men jeg hadde da lest dine svar og kunne fortelle ham at det ikke var Julii. Så til spørsmålet er det mulig å skille viltfanget fra oppdrett, på generell basis og feks konkret med triliateus ? for hvis prisenene de kan ta i utgangspunktet er høyere for viltfanget kan jo mange bli fristet til å bli ville ??? stå på.
Corydoras metae egg samlet inn
En liten "Note to self" trengs når man samler egg

13. november, i går, plukket jeg ut noen Corydoras metae egg fra 85 literen jeg har dem i. Denne gangen kammet jeg gjennom den svære mosekladden i karet der for å finne flere enn de få eggene som satt på glasset. Totalt fant jeg vel 17 egg. De var ikke særlig klebrige (det er Metae-eggene aldri, har jeg inntrykk av) så noen av dem måtte jeg legge i mosekladden i yngelkaret jeg har et par små C. black i.

Forrige gang jeg plukket Metae-egg og klistret i plasttanken, begynte plastkaret brått å lekke fra en sprekk i plasten den dagen eller dagen før eggene skulle klekket. Jeg måtte tømme karet og prøve å berge de bløte eggene (de blir myke når de skal til å klekke) som hang på innsiden, men det gikk dårlig. Tror ikke yngelen tålte å bli pelt løs på det stadiet av utviklingen, så alt i alt var det bare èn Metae-yngel som overlevde flyttingen da. Den befinner seg sammen med de to Corydoras Black-ynglene i plastkaret nå.
Det er forresten en enorm forskjell på de to svarte små Coryene! Den ene er helt dverg! Den andre har normal utvikling og begynner å bli ganske stor nå. Disse har levd utelukkende på avskallede artemiaegg. Jeg har ikke gitt levendefôr til disse, orket ikke sette i gang artemiaklekkeren for bare et par yngel. Men det ser ut til å gå bra

Pga bruntone i plasttanken er det vanskelig å ta bilder.

C. metae egg, samlet inn 13. nov.
[External Image]

Den største av de to C. black ynglene slapper av i hjørnet
[External Image]
Den rota var bare knalltøff, tenker du måtte gi litt for den å.
Sendt deg mail:)
Hei Mona.
Sendte deg mail i går, gjennom profilen din, har du fått den?
Lurte på om du er hjemme i helgen, og om det er mulig å komme en tur på besøk?
Hei Tangloppa
Har fått den, skal svare nå
I dag har jeg skiftet vann på nesten alt som er av akvarier.
De som gjenstår er èn 85 liter med mye reker, så der vil jeg ikke bruke iskaldt vann, samt de minste akvariene mine: 19 liter, 31 liter og 45 literen. Der er det også så mye reker, som ikke er like begeistret for iskaldt vann, at jeg mellomlagrer og lufter vannet til i morgen før jeg skifter vann på dem.

Et filterrør som jeg har til overs fra et Eheim tønnefilter fungerer som "sugerør". Det er kuttet i en lengde som gjør at passe mengde vann tappes ut, og om jeg glemmer at jeg tapper ut så stopper det av seg selv på et passelig nivå (når enden av røret kommer i luft). I suge-enden av det har jeg festet en svamp så ikke yngel, reker og fisk blir sugd med og forsvinner i avløpet. Den andre enden av slangen ligger i sluket til dusjen.
[External Image]

CRS x Red Bee rekene i 45 literen har fått "Super Veggie" flakfôr og sitter spredd rundt i mosen og gomler i seg godsakene.
[External Image]


Nå begynner det å bli litt størrelse på L144 mallene jeg har hatt i 180 literen en god stund. Jeg har ventet og ventet, kjempespent, for å se hva slags kjønn det er på de 3 jeg har der. Nylig flyttet den voksne hannen fra 112 literen inn der også, siden det karet ble solgt. Og han okkuperte kokosnøtta tvert! Han innreder ivrig, koster og børster sand dagen lang. Han kostet sand helt ned til glasset faktisk! Men pansermallene roter sanden tilbake igjen når de svinser rundt der på matleting.

De tre noe yngre og mindre L144 mallene som jeg venter på å få vite kjønn på, har ikke fått barter, noen av dem. Er nesten redd for å håpe men... er jeg så heldig at jeg har 3 hunner tro?? Det hadde jo vært suverent! Jeg gransker dem jevnlig, men jeg er virkelig elendig på øyemål altså...men de må da være 6-7 cm nå, og da burde jeg sett barte-tendenser om det nå var sånn at de skulle få det?
Jeg håper de snart blir kjønnsmodne!

Just hanging out...
[External Image]

Jobber med algeskraping (type grønne prikker)
[External Image]

Den store hannen med trynet innafor
[External Image]


fasinerende dette her, har sittet og sett på de nye corydorasene i lang tid....har sett på bildene av Julii og trilineatus og for meg virker som om to av de er lik trili og to er lik Julii og resten en krysning....Så jeg får vente til jeg får noen gode bilder av dem så får du se...Han i butikken sjekket ihvertfall hvor de var fanget og sendte meg en mail på at det var brasil. Nå har jeg helgen til å bestemme meg for en til sort jeg skal ha som han skal bestille på onsdag. snakkes ! og god helg
Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg kikket på C. metae eggene jeg klistret i plast-tanken i går... Det ser ut til at den største C. Black yngelen har greid å spise opp noen :p Det mangler 4 egg.
Kan ikke se at de har ramlet ned, det lå ingen egg i sanden eller i mosen rett under stedet jeg klistret dem.
Ah, i dag fikk jeg pakke fra Aquaristikshop (igjen)! Alltid rene julaften å få pakker med akvarieting Å pakke opp sånt er moro!

Og endelig fikk jeg en til av denne lille dingsen! Med en slik får man rettet utstrømmen fra powerheaden bak HMF-filteret i den retningen man ønsker. Denne dingsen monteres på tuppen av slangen som stikker ut i akvariet gjennom svampmatten. Det har irritert meg i 2½ uke at plantene i den øverste 160 literen blir bøyd bakover av utløps-strømmen, de lente seg liksom helt motsatt vei av det man vil. Man vil jo gjerne at plantene lener seg fremover (mot frontglasset) og litt oppover
Nå fikk jeg satt på en "part no. 4004600" og dermed var saken fikset
Den nederste 160 literen har allerede en sånn "part no. 4004600" satt på, men jeg måtte bestille enda en til den øverste.

[External Image]

Fikk også div. fiskemedisiner, da jeg ved gjennomgang av fiskeapoteket mitt for en stund siden fant en del som var gått ut på dato. Så da kastet jeg det, og fyllte på med nye (og bedre), både parasitt- og bakterielle kurer. Jeg hater å ikke være "rustet til kamp". Føler meg forsvarsløs om jeg ikke har et godt utvalg medisiner på lur, for du kan bare banne på at sykdom slår til rett før en helg eller helligdager, eller at du oppdager det f.eks. lørdag kveld. Så står du der og ser fiskene daue som fluer eller bli dårligere og dårligere for hver time som går. Så medisin til fisk, det har jeg alltid i beredskap.

Lysrør var det også i pakken, 5 stk 30 w, til 160 og 180 literne. Ikke noe jeg trenger akkurat altså, men det er greit å ha til den dagen man trenger dem så slipper man å vente da. Jeg husker ærlig talt ikke når jeg byttet lysrør i 180 literen sist! De andre armaturene rundt om i akvarierommet har jeg vært så lur å merke med en lapp, f.eks. "Nye rør 17/8-08". Ellers er det jo umulig å huske når man byttet på alle de forskjellige 19 akvariene... Men 180 literen mangler lapp, så enten er rørene veldig gamle, eller så glemte jeg å teipe på en lapp etter utført jobb...Jeg synes egentlig at plantene kanskje har begynt å vokse litt saktere og blitt mere pinglete i det karet i det siste.. det kan tyde på at lysrørene er i ferd med å miste effekten og lysutbyttet er dårligere.

Jeg fikk også et nytt og interessant innvendig filter som jeg gleder meg til å prøve ut. Er alltid på jakt etter nye og smarte filterløsninger jeg kan like.
Det er fra JBL (et av mine yndlingsmerker) og heter JBL CristalProfi. Det har en helt ny utformning; det er kurver både med blåsvamp og filterkuler i det (à la Eheim Substrat)! Altså drastisk forbedret biologisk filterkapasitet. Man kan også velge å bruke en ekstra kurv med Efi substrat, finnes å få kjøpt masse tilbehør. Det henger ikke på sugekopper, men med magneter! Det er utformet til å stå i hjørnet.
Min modell heter CristalProfi i100. Det finnes større, men jeg kunne ikke velge større pga målene/høyden på filteret. De fleste akvariene mine er bare 35 eller 40 cm. CristalProfi i100 er 29,5 cm høyt, så det går akkurat egentlig (rett over sandbunnen).


*sukk* Akkurat nå kunne jeg ønske jeg var i på et hotellrom i Porsgrunn, med vekkerklokka innstilt og klar til å dra på storauksjonen i morgen formiddag... Det kommer til å bli sååå mye interessant fisk til salgs der! *grin*

gak sin event var jo forrige helg det.. er vel aquaark som har sin denne helga

har selv lyst til å "raide" den websida, de har jo så utrolig mye fint og billig der, finner hele tiden noe som kunne vært kjekt å ha :p
Jeg satt og leste om begge, så det var en skrivefeil. Den ble fjernet før du skrev inn Jeg mente AquaArk, og jeg kunne virkelig ønske jeg var der. Men jeg er blakk som en kirkerotte, har iallefall ikke råd til å gå på auksjon, som garantert ville kostet meg flere tusen

Jeg er søvnløs i natt. Selvforskyldt, så klart, for jeg sovnet på sofaen rundt halv åtte og sov til klokka var nesten elleve i kveld... dermed er jeg lys våken nå. Det skal bare en liten halvtimes dupp til på sofaen om kvelden, så er min nattesøvn ødelagt. Og når jeg nå sov i over tre timer så....
prøv å telle coryer. hjelper kansje ikke men det er fin utsikt.
Til mona o.
Ang. det du skrev om plantene som ikke grodde så bra i det ene karet ditt som du sa at tiden kanskje var inne for å skifte lysrør. Plantene mine er fine og grønne og får nye blader hele tiden, men de blir ikke større!!! De gikk fra 40 cm til 10-15 cm på noen uker!!
Har du noen tips?
Der må du nok spørre plante-ekspertene her på forumet, for jeg er ikke helt god på å nøste årsaker til det

Matsi95
Ang. det du skrev om plantene som ikke grodde så bra i det ene karet ditt som du sa at tiden kanskje var inne for å skifte lysrør. Plantene mine er fine og grønne og får nye blader hele tiden, men de blir ikke større!!! De gikk fra 40 cm til 10-15 cm på noen uker!! Har du noen tips?
Den frekkingen av en black-yngel

Den lille plastdingen virker helt genial! Spørs om jeg ikke må bestille noen slike også, i takt med at jeg får inn utstyr til å lage slike HMF filtere her selv. Takk for tipset!
I kveld får jeg levert en gruppe på 12 Corydoras julii, og de skal være den ekte, denne gangen! Viltfanget fra Brasil tyder jo sterkt på det også. Gurimalla som jeg gleder meg! Jeg får også et lager med røde mygglarver, så jeg må rydde plass i fryseren nå. Det går en god del av det her.

For levering senere, om noen uker, har jeg også bestilt noen viltfangede, lansnutede store Corydoras, men de var svindyre *urk*. De kommer til å koste en liten formue, men jeg SKAL bare ha dem! Men jeg kunne derfor ikke kjøpe så mange som jeg egentlig kunne tenkt meg. De er på listen hos Aquamanias, på den neste Brasil-sendingen han skal ta. Jeg har valgt meg ut noen Corydoras amapaensis og Corydoras spilurus. Er det den ekte, den siste der, så hopper jeg i taket! Dessverre hadde de løftet den opp av vannet og holdt den i hånden på bildet Aquamanias hadde fått (vedlagt nedenfor), så da var det vanskelig å gi id på noe som helst. Men det så ut til å kunne stemme. Fin fisk uansett

Corydoras amapaensis kan være vanskelig å holde i akvarium, så jeg må passe godt på dem og sjekke så de ikke går løs på hverandre. Andre akvarister har hatt problemer med at hannene bøller hverandre til døde. Da gjelder det å plukke ut hannene og skille dem om det blir trøbbel. Den øverste 160 literen skal huse disse, og der skal de også avluses og få kurene sine. Jeg håper de i det minste går fredelig sammen til jeg blir ferdig med karanteneperioden deres. Det er så uvanlig at Corydoras er aggressive mot hverandre, så det er veldig spesielt, og gjør denne arten til både en utfordring å ha, men også spesielt interessant og morsomt å ha Får håpe jeg ikke mister noen, siden jeg bestilte bare 6, og hannene har territorium. Får håpe jeg får overvekt av hunner... :p

Corydoras spilurus
[External Image]

Bildet av C. spilurus (fra eksportøren).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap