Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 142)

mona o
Dette bildet viser hvordan [URLBLOCK1]skal se ut mht mønster og prikker på både hode og kropp. Ser man på det bildet, ser man fort at de jeg har umulig kan være C. julii. Det skal være separate [B]prikker[/B], prikker og prikker. Jeg kan ikke se at mine [I]kan[/I] være ekte C. julii når man sammenligner.



Hei igjen Mona. Som du kanskje husker byttet jeg til meg noe som ble KJØPT som Julii her for kort tid tilbake. Ser av linken du la ut av ekte Julii at det jeg har ikke er det. Legger ved noen bilder som jeg håper gjør at du kan identifisere denne corydorasen for meg. Har 2 stk Trilineatus som er di to store på bildene, men hva er de andre mindre om dette ikke er Julii. Håper du kan hjelpe meg Mona, selv om ikke bildene er av det beste

Hilsen Leif
loffa
Som du kanskje husker byttet jeg til meg noe som ble KJØPT som Julii her for kort tid tilbake. Ser av linken du la ut av ekte Julii at det jeg har ikke er det. Legger ved noen bilder som jeg håper gjør at du kan identifisere denne corydorasen for meg. Har 2 stk Trilineatus som er di to store på bildene, men hva er de andre mindre om dette ikke er Julii. Håper du kan hjelpe meg Mona, selv om ikke bildene er av det beste Hilsen Leif


Tre av dem er en art innen samme gruppe som Corydoras elegans. Jeg har markert disse tre med piler på bildet.
I mine øyne er alle disse artene innen Elegans-gruppen utrolig like, jeg har vanskelig for å se forskjell. Men, likevel, jeg synes dine ligner mest på Corydoras bilineatus. Den siste delen av det vitenskaplige navnet betyr;
bi = to (2)
linea = linjer, streker
Det betyr altså at den har to linjer (lyse) langs kroppen.

Den nederste fisken, som ligger trøkket ned på sanden og ikke er markert med pil på bildet ditt, er en Corydoras trilineatus.
Her betyr navnet omtrent det samme, men tri betyr 3.

[External Image]
Bildet til innlegget ovenfor (glemte det selvsagt...)
Tusen takk Mona,

det er nok rett det du hentyder til. Som jeg har sagt og sier igjen du er et vandrende leksicon innen corydoras, en inspirasjon og en glede å ha med å gjøre. Har en enslig corydoras til i sammen med Paleatusene mine jeg også gjerne vil vite hva er, om du har bryet med det. Er lei for å lage arbeids studier til deg... men tror du liker det litt også ;- )

Er kjedelig når en får fisk som ikke er hva det oppgis til å være. Blir igjen å prøve å bytte bort disse jeg har så få av da det ikke er lett på disse kanter å skaffe flere. En vet jo snart ikke hva en skal bestille, for en får ikke det en bestiller men helt noe annet.


Har du selv Corydoras bilineatus, Corydoras Melini og Corydoras Trilineatus? Og hvor vanskelig er det egentlig å skaffe disse, evnt bytte dem bort? Må evnt bytte disse bort i noe av det jeg har allerede og VET hva er

Masse hilsner fra Leif



loffa
det er nok rett det du hentyder til. Som jeg har sagt og sier igjen du er et vandrende leksicon innen corydoras, en inspirasjon og en glede å ha med å gjøre. Har en enslig corydoras til i sammen med Paleatusene mine jeg også gjerne vil vite hva er, om du har bryet med det. Er lei for å lage arbeids studier til deg... men tror du liker det litt også ;- )

Ingen årsak, bare hyggelig Det er bare bra med litt "trening", finne frem blant alle artene og studere dem, slik at jeg holder hukommelsen vedlike

Den siste du viser bilde av der er sannsynligvis en Corydoras elegans.

loffa
Har du selv Corydoras bilineatus, Corydoras Melini og Corydoras Trilineatus? Og hvor vanskelig er det egentlig å skaffe disse, evnt bytte dem bort? Må evnt bytte disse bort i noe av det jeg har allerede og VET hva er


Nei, jeg har ikke akkurat C. bilineatus, men jeg har CW018 som ligner. Viltfanget fra Peru. Så har jeg Corydoras metae, som mange mener ligner veldig på C. melini. C. melini er jo en kjempefin art, den burde du satse litt på Er sikker på at evt oppdrettsfisk ville selge som varmt hvetebrød hehe

C. trilineatus har jeg, det er den siste arten jeg kjøpte av Corydoras. Kjøpt som C. julii (viltfanget) fra Brasil. Siden de kom fra Brasil hadde jeg store forhåpninger om at det ville være den rette denne gangen, men det ser ikke ut som det var det denne gangen heller. Men jeg gir meg ikke! En dag skal jeg få tak i C. julii, den ekte!
Men C. trilineatus er en utrolig søt art, fine små krabater, det også. Så jeg beholder disse. De er nydelige.




Jeg takker, bukker og bøyer meg i støvet.... Ja disse små C. Melini er kjempe skjønne, men er et problem med å skaffe flere. Men mulig jeg tar di typene med Corydoras jeg har mindre enn 6 stk av å har i et eget karr, i håp om å komme over noen til i tiden fremover. Vil helst ha artskarr av Coryene, men et minimum på 6 stk som gruppe. Regner med at min lille "syke" ide om artskarr med Corydoras i 375L er på plass før nyttår. Fikk min svigerfar og ene svoger til å bære ned bordakvariet på søndagen før vi reiste i dåpen til vår sønn. Kona vil helst ha gullfisk/slørhaler i bordet, men prøver å overtale henne til at vi flytter fisken fra 375L ned til bordet. Da slipper jeg gi bort/selge fisken vi har der og slipper kjøpe disse "golfballene" for flere hundre kr for å få litt ruslasjon i bordet. Men hun er en hard nøtt å knekke akkurat der.... hehe. Hadde lettet mann hennes for mye arbeid også : - )

Har du noen linker/forslag til hvor jeg kan finne lesestoff/bilder til forslag om innredning for corydoras i en 375L? Er straks litt mer arbeid enn i en 54L som fleste parten går i nede. Tusen takk atter en gang Mona for gode svar, meget gode svar

Eksempel på Corydoras biotop fra naturens side

Dette er et stilig oppsett

Ellers kan du jo kikke på medlemsakvariene, bare velge f.eks. akvarier mellom 300 og 375 liter, velge "Thumbnails" så du ser småbilder listet opp, og så bare bla gjennom og kikke nærmere hver gang du ser noe som ser spesielt interessant ut.

Et Corydoras-kar bør selvsagt ha fin sand på bunnen, godt med røtter som har åpent rom under slik at Coryene kan søke skjul og ligge i skyggen og slappe av. Flyteplanter er fint. Litt eikeløv strødd rundt her og der
Hej Mona

Det finns stor möjlighet att svaret finns i din långa tråd men det är ju ganska mycket att läsa igenom.

Det jag undrar helt enkelt om du lagar din egen mat ?

Då menar jag mat till dina fiskar Mona
tror säkert du gör mat till dig själv .

Och då om svaret är jag så undrar jag i såfall vad du använder.
Många som håller på det som jag är intresserad av gör ju egen mat och det finns många olika varianter och åsikter om vad man skall ha i räkmixen.

mvh Kjell
Nei, jeg lager nok ikke noe fiskemat
Du får gi beskjed hvis dette skulle vært plasser i generell og ikke hos deg... men du var grunnen til at jeg bestillte disse så tenkte jeg skulle gå rett til deg

fikk levert 12 Eques i dag som var spesialbestilt til butikken levert fra danmark? . de er selvfølgelig bleke (fremdeles i posen) men de ser anderledes ut enn de Eques som jeg har sett bilder av hos deg. Ikke alle i posen men flere har "slør" lignede haler. Legger ved et par bilder. ( sliter med å få kameraet i fokus på fisken) Så håper jeg få tatt noen bedre bilder etterhvert når de er kommet vell til rette i sitt nye hjem. Hilsen Trond
Det er dessverre ikke Corydoras eques du har der.
Det er derimot en oppdrettsvariant (menneskeskapt) av den helt vanlige Corydoras aeneus, og varianten kalles "Long-fin" eller "High-fin". Jeg har hatt et par eksemplarer av akkurat den selv.

Det hadde vært meget interessant å få vite hva du betalte pr stk for disse...? Har du betalt mye, går du rett tilbake til butikken og forlanger pengene tilbake

Her er en av mine:

[External Image]
Hmm Takker meget for kjapt svar Mona. Du har sikkert vært gjennom dette mange ganger, men frustrerende å bestille noe for å oppdage at det ikke som bestillt! Jeg måtte bestille 12 stykker og betalte da 65 pr stk. Er usikker nå om jeg skal kjøre tilbake til butikken med dem eller være lykkelig eier av 12 vanlige longfin aeneus. Tar jeg disse i har jeg ikke plass til noe mer spesiellt senere... ÅÅÅÅ frustrert !!

Hadde tenkt disse i 260L karet og

Bestillte også 10 sp.black, de ser ikke så veldig sorte ut så de er vel noe annet de også ( han sa de ville få igjen fargen sin, så får sette disse ut) som jeg skulle ha i eget 120L

eller kanskje jeg kan slippe begge typene i 120L ..Hjelp
donadoni
Hmm Takker meget for kjapt svar Mona. Du har sikkert vært gjennom dette mange ganger, men frustrerende å bestille noe for å oppdage at det ikke som bestillt!

Nemlig Har vært gjennom det selv. Bestilt Corydoras eques, og fått C. aeneus (eller C. schultzei var det jeg fikk da, men den er vel egentlig slått sammen med C. aeneus)
Har også bestilt Corydoras julii, og fått C. trilineatus hver gang.
Sånn er det. Men fryktelig kjedelig når det skjer.



donadoni
eller kanskje jeg kan slippe begge typene i 120L ..Hjelp

Det lille utropet om hjelp på slutten der... Var det til meg? Jeg vet dessverre ikke hva du bør gjøre mht plasseringen av dine nye fisker, men du bør definitivt ringe butikken og be om prisavslag. Jeg synes 65 kr stk var dyrt, for C. aeneus (selv om de er aldri så mye Long-Fin). Men om det hadde vært C. eques, hadde det vært veldig billig!
(jeg ga 129 kr pr stk for mine Eques, og det var ikke så dyrt, men grunnen til det var at de var feilmerket og solgt som C. rabauti, hehe!)

Sendt butikken mail, så får jeg heller la de avklimatisere seg noen uker ( hadde ikke hjerte til å ta de ut på kjøretur igjen med en gang ) å ta diskusjonen med butikken. Ser jeg har samme kamera som deg, har du noen triks for innstillingene når du tar bilder av fisk ?

txs
da er vel bare å bestille C. Rabauti og håpe det er samme leverandør
Jeg blir helt matt når det kommer til feilmerking/navning på coryer som er ute å går. Må være utrolig frustrenrende å bestille noe og få noe fullstendig annet. Såklart kan det hende man får en skatt, men som oftest er det bare "billig"typen som ligner.
Med tanke på innredning i den øverste, nye 160 literen tenkte jeg for litt siden at jeg skulle prøve å velge noe annet enn sverdplanter. Jeg bruker alltid sverdplanter, det er min favoritt-plante nummer èn.
Så nå tenkte jeg å forsøke og ikke bruke den, for en gangs skyld bare, og heller prøve noe annet, hehe

Da jeg fant en annonse for Ludwigia repens til salgs en dag, slo jeg til. Det måtte vel bli nydelig med den som hovedplante? Rødlige og flotte. Da plantene kom i posten, plantet jeg dem, tok tre skritt bakover for å se og få overblikk... og kjente misfornøydheten krype inn. Søren og! Det så ikke bra ut i det hele tatt! Liksom ikke det jeg var ute etter. Jeg tok meg sammen, og tenkte "OK, nå lar vi det være et par uker, så ser vi an - kan jo hende jeg kan venne meg til det".

Tiden gikk, og jeg mislikte det mer og mer. Det så jo ut som jeg hadde et f... blomsterbed oppi der, ikke akvarieplanter! Underveis kom jeg også på en av grunnene til at jeg kuttet ut denne stilkplanten tidligere en gang, de feller så mye blader. Stadig vekk flyter det løse blader fra dem i akvariet. Alt i alt: jeg greide ikke bli fornøyd, selv om ukene gikk. Så misfornøyd var jeg at jeg ikke engang orket å ta bilder av det :p Så i går fikk jeg nok, og røsket ut alle sammen. La gå at jeg har betalt penger for dem, men blir det ikke slik at man liker det, så får man heller tåle det. Etterpå hentet jeg meg et par - tre sverdplanter fra noen andre kar og plantet her. Se der ja. Det likte jeg bedre! Det er kanskje kjedelig, men det er mere meg! Jeg var ganske sikker på at førsteinntrykket, magefølelsen, var den riktige. Slik er det alltid. Men jeg sa til meg selv at jeg måtte prøve å venne meg til det iallefall...
[External Image]

Jeg kjøpte forresten et par nye planter i går, Cardamine lyrata, og leste om dem i Plantebasen så fort jeg kom hjem. Søren også, et bomkjøp. Det er en plante som trives best i kjøligere vann, maks 24°C. Så lav temperatur sliter jeg med å ha i noen av mine kar. Hm. Hva gjør jeg da? Jeg lot dem stå i pottene sine, siden jeg ikke vet hvilket kar jeg skal ha dem i eller hva jeg skal gjøre med dem, så de ble med på dette bildet av 160 literen. Men de skal ikke bli værende der.


Hei Igjen Mona, lovte et bedre bilde og her det. De får bli hos meg en stund, så får jeg vente på tilbakemelding fra butikken. takk igjen !
Jepp, bekrefter bare første blikk på dem i posen Det er long-fin varianten av Corydoras aeneus.
Huff. tenk at de gjør slikt..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap