Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 223)

Han på aqua får ikke bestilt dette merket, men han kom med dette bilde jeg lurer på om det går ann, eller er disse for tykke?
Jeg vet ikke.
Men prøv selv og se hvordan det går. Se om du får festet agurkskiven ved å trykke dem på den, og om den blir sittende der når du fester sugekoppen under vann.

Ikke noe annet å gjøre enn å prøve, vet du Det er sånn man finner ut nye ting
mona o
Jeg er litt bekymret for mitt Betta channoides par. Jeg vet at det er sjelden man får se en såpass sky fisk i akvarium, men nå begynner det å bli litt vel mange dager siden jeg så snurten av noen. I begynnelsen så jeg iallefall hunnen omtrent hver dag, om enn bare et glimt, men jeg så også hannen noen få ganger.


Er nok ikke noen fare, mine gjør samme forsvinningene. Kanskje det er no på gang? Syns ofte det er da de forsvinner helt fra syne (Bluferdig fisk dette )
Takk for det, Liv, da trøster jeg meg med det Har ikke sett dem i dag heller, så jeg kjente noen stikk av bekymring i stad også :p
Tar vel litt tid å lære disse fiskene "å kjenne", atferd og alt det der, så i starten blir man nok litt ekstra bekymret for noe som kanskje er helt normalt for arten

Jeg er virkelig begeistret for disse bettaene, og er så glad for at jeg kjøpte dem av deg! Tenkte jeg skulle lage et arts-kar til dem etterhvert, med sortvann i, men de ungfiskene (Corydoras sp. Black) som er i 45 literen nå må få vokse seg store nok først (sånn at de kan flytte hjemmefra
Egen sjarm med fisk en må titte skikkelig etter for å se. Mine går også i veldig tett beplantet akvarium med masse mose så de er ikke lette å finne der gitt

Ut fra de erfaringer jeg har gjort så har de ikke så store krav til vannforhold, men kan se ut som de trenger ph 6,5 eller lavere for å leke. Jeg må begynne å senke ph-en her. Prøver å finne ut av Tønsberg vannet nå, det er så ekstremt med oksygen i vannet når det tappes så jeg får prøve meg litt frem - redd for å senke for mye og for fort.
Forrige uke gikk jeg tom for røde mygglarver i fryseren, så jeg stakk innom en av de lokale zoosjappene for å kjøpe litt så jeg hadde noe, men tenkte jeg skulle ta en større bestilling hos Aquamanias som vanlig. Men siden jeg ikke visste hvor raskt det kunne bli levert og hvor mye han hadde på lager, tenkte jeg å kjøpe noen pakker i mellomtiden på zoobutikken.
Jeg fikk helt bakoversveis da jeg ble fortalt prisen.... de skulle ha 35 kroner for en pakke! Jeg får jo to pakker nesten for den prisen hos Aquamanias.

For at det skal lønne seg å bestille hos han må jeg ta noen titalls pakker i slengen, og jeg trenger uansett mange fordi det går så mye av det hver uke her hos meg. Selv om jeg da må legge til kjøring på 150 kr for å få det levert hjemme, så blir det mye billigere å kjøpe hos han enn i dyrebutikken! Tenk det!
Når jeg bestiller frossenfôr hos Aquamanias, pleier jeg å bestille 30 pakker så jeg har en stund. Skulle gjerne bestilt enda mer, men det er plass i fryseren som begrenser Fryseren vår virker plutselig ikke lenger for et par år siden, alt inni den var tint og måtte kastes. Siden har vi greid oss med frysedelen av det todelte kjøleskapet vårt, 3 skuffer. Planen er å kjøpe ny fryser, men vi har ikke plass på kjøkkenet så vi må ha den på kottet. Men først må det gjøres om der inne med hyllesystemet og ryddes... og den ryddejobben har vi bare utsatt, hehe :p Uansett; jeg kan ikke kuppe for stor plass i den fryseren til fiskefôr, og 30 pakker tar en halv skuff

30 x 35 kr = 1050 kroner ville 30 pk kostet i zoobutikken.

For 30 pakker hjemkjørt på lørdag betalte jeg 600 kr hos Aquamanias.... sparte altså flere hundre kroner!


Chanell78
Han på aqua får ikke bestilt dette merket, men han kom med dette bilde jeg lurer på om det går ann, eller er disse for tykke?


jeg har kjøpt mine på jernia til 5 kr stk. Er beregnet for å henge opp handkler. Funker som bare det.
Black_Flys
[QUOTE=Chanell78]Han på aqua får ikke bestilt dette merket, men han kom med dette bilde jeg lurer på om det går ann, eller er disse for tykke?


jeg har kjøpt mine på jernia til 5 kr stk. Er beregnet for å henge opp handkler. Funker som bare det.




Takk for tipset. Kunne jeg fått sett bilde av det du har? Har ikke sett noe slikt på jernia å vet ikke helt hva jeg skal se etter, for dette er jo akvarium del.
Ta i så fall det i en egen tråd eller få det på email av han, Chanell.
Ikke her i min akvarietråd
mona o
Ta i så fall det i en egen tråd eller få det på email av han, Chanell. Ikke her i min akvarietråd :-)



Sorry Mona, men siden han skrevdet her, så svarte jeg har. Jeg vil selv også ha alt mitt i min egen tråd så jeg kan finne det lett senere om behov og ikke i andres tråder. har jeg kunnet, sku jeg gjerne flytte over det han skrev og det jeg skrev. Men jeg har ikke de knappene. Du kan jo gjerne kontakte admin så kan han gjøre det. Admin på forum har sikkert mulighet. Det har vært snilt
Beklager Mona. En forglemmelse.

Et annet spørsmål. Kjøpte i dag 7 adolofoi som er ca 2-3cm store. De er mere i midten av karet enn på bunnen. Vokser disse fort? En utrolig flott cory.
Ingenting å beklage Jeg bare så for meg en laaang rekke utvekslinger av bilder og frem-og-tilbake-snakk om denne sugekoppen eller festeordningen fra Jernia... :p

Gratulerer med Corydoras adolfoi - en av mine store favoritter!

Corydoras-prat er alltid velkomment 2-3 cm store, da er de ikke så mange måneder enda. Det er vanskelig å si noen bestemt alder på dem, for Corydoras vokser fort frem til akkurat den størrelsen. Men så, ved 2½ cm, er det som om veksten plutselig gjør holdt, og så står de tilsynelatende på stedet hvil i månedsvis. Det går utrolig sakte fra da av, tatt i betraktning hvor fort de vokser i starten.
"Unge voksne" er de ved ca ett års alder. Men Corydoras vokser i et par år, før de når helt voksen størrelse.

Corydoras adolfoi jeg har oppdrettet selv, har blitt kjønnsmodne ved 12-13 mnd alder, men de begynner å "tørrtrene" på noe som ligner leks-atferd opptil et par måneder i forveien. Men eggene har de altså ikke prestert før de har blitt 12-13 mnd.
Jaja, da er det på tide å fange og inn og selge Corydoras metae "yngelen" min som går i 85 literen jeg bruker som "Barnehage". De er ikke så små lenger, åpenbart, for i dag oppdaget jeg egg på frontglasset i det karet!
"Oj, er de blitt gamle....!" tenkte jeg da jeg så det Og det ser ut til at de har greid å befrukte dem også, bra gjort til å være første gangen for disse ungdommene.

Litt usikker på hvor gamle de er, og jeg gidder ikke søke gjennom hundrevis av innlegg for å finne det ut her i tråden heller :p men de er nok bortimot et år gamle - mener å huske de er fra i fjor høst en gang. Jeg bestemte meg for å bla meg en stund bakover i tråden for å finne det ut, og i månedsskiftet november/desember skriver jeg at C. metae ynglene er "bittesmå". Da var de bare noen uker gamle, altså. Regner med at de klekket kanskje i oktober -08. De er rundt 10 mnd gamle nå, med andre ord. 10-11 mnd ca.

Corydoras metae er så utrolig søte!

[External Image]

[External Image]


hei mona

ville bare titte innom tråden din og hilse fra de 10 unge neongrønne, som titter muntert ut av akvariet her
det går bra med alle sammen, fy fasan så livlig fisk

hva fora du med før jeg kjøpte de?
forer nå med tørkede røde mygglarve pellets, wardley shrimp pellets, og frosne mygglarver
det går bra det, føler de er litt kresne på maten, men de spiser det jeg gir de..

vurderer å kjøpe jbl diskus granulat..

tips?

mvh Robin
Takk for hyggelig hilsen!

De fikk JBL tabis og Tetra Tips tabletter også av meg, i tillegg til Brine Shrimp Sticks (men de handles fra England). Frosne røde mygglarver fikk de minst annenhver dag

Mine Corydoras likte dessverre ikke de pelletsene som er laget av tørkede mygglarver, så den posen har jeg lagt vekk. Måtte bare slamsuge det ut igjen, ingen ville ha dem. Kanskje L144 gnagde på noen en stund, men Coryene ville ikke.
Bra at det ikke er bare mine som er kresne da ,for de likte heller ikke disse pelletsene
okei takk for svar mona

mine spiste pelletsene, men jeg mata de på natta da, prøvde først på dagen, men det måtte slamsuges opp gitt, men i løpet av natta blir det borte her ihvertfall

har en gjeng med axelrodi, (fin fisk, synd jeg ikke finner flere) de likte veldig godt denne mygglarve pellets tingen..

mona: er dine green laser ungfisk veldig aktive?
de jeg kjøpte av deg er noe voldsomst aktive du :P hehe opp og ned glasset hele tiden,
mente at corydoras er BUNNfisk, men disse er det noe annet med, de er OVERALT hehe
de stimer veldig bra og, kjempe fine og friske fisk jeg kjøpte av deg mona
Hehe ja, de grønne får noen sånne raptuser i blant. Jeg så en flokk av det yngste kullet som holdt på i går kveld ved frontglasset, helt hyper. Morsomt å se på dem. Jeg hadde byttet vann på dem tidligere på kvelden, og da satte de i gang. Men de trenger ikke noe vannbytte for å sette i gang egentlig, selv om vannbytte virkelig trigger denne atferden med hyper-svømming.

Denne vrimlingen de holder på med, forsterkes etter flytting virker det som. Da blir de enda mere hyper enn vanlig
mona o
Hehe :-) ja, de grønne får noen sånne raptuser i blant. Jeg så en flokk av det yngste kullet som holdt på i går kveld ved frontglasset, helt hyper. Morsomt å se på dem. Jeg hadde byttet vann på dem tidligere på kvelden, og da satte de i gang. Men de trenger ikke noe vannbytte for å sette i gang egentlig, selv om vannbytte virkelig trigger denne atferden med hyper-svømming. Denne vrimlingen de holder på med, forsterkes etter flytting virker det som. Da blir de [I]enda[/I] mere hyper enn vanlig:-)

ja takk merke det :p de roer seg ned iblant lgger å gjemmer seg under rota, rart 10 stk for plass under der men .. hehe er dine voksne sånn og eller?
Robzko
de roer seg ned iblant lgger å gjemmer seg under rota, rart 10 stk for plass under der men .. hehe er dine voksne sånn og eller?


Nei, ikke så mye hos de voksne. De ligger for det meste og kuler'n, hvis det ikke er mat på gang da. Mine voksne er viltfanget fra Peru, fikk dem for et par år siden. Men av og til får de en sånn vrimle-periode, de også. Men de er ikke like hyper som ungfiskene, da
De er uansett mere rundt om og opp i akvariet en enn hel del andre Corydoras-arter. De kan finne på å legge seg høyt oppe på bladene til store sverdplanter o.l. og så ligger de bare der og duver i brisen og slapper av, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap