Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 226)

mona o
Idag har vi blitt en [I]litt[/I] større familie her i huset og fått to nye familiemedlemmer;-) To aldeles nydelige marsvin flyttet hjem til oss. Det er to små gutter, og de er 2 måneder gamle og brødre. Vi hentet dem hos en jente i Nannestad som solgte dem. Stort bur + alt utstyr ble kjøpt inn på forhånd. Jeg ble visst helt betatt, jeg! Hehe :) Jeg hadde marsvin som barn, så litt vet jeg om dem, men det var nesten jeg som var aller gladest i kveld :) De siste ukene har jeg brukt mye tid på å gjøre research om marsvin på nettet, og kjøpt meg en marsvinbok og lest i den. Den heter "[URLBLOCK1]". Sønnen vår på 9 år har gitt dem navn alt ;-) Barn har jo det med å finne på rare navn, men sånn blir det. Vi har nå en "Teddy" og en "Blaster" i familien. Sistnevnte oppkalt etter et medlem i film-marsvingjengen som går på kino nå; "G-gjengen". Teddy heter Teddy fordi han ligner på en teddybjørn i pelsen, har ekstra ullen og tett pels. Makan til søte og herlige dyr! [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_090909211811_2.jpg[/img] Dette er Teddy. Han har et svart og et rosa øre. Blaster har to svarte ører :) [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_090909211811_1.jpg[/img]




Så søte de er, gratulerer så masse med nye familiemedlemmer! Selv har jeg aldri hatt marsvin, men vi har nå kanin og hamster og vet hvilken glede de gir. Små dyr er undervurdert, de er minst like fantastiske som hunder og katter Anbefaler deg å prøve ut Oxbow-fòr (og produkter). Fòret bestilles via vetrinærer, og er det beste du kan gi dyrene dine
mona o
Ja, det blir gøy å se pelsutviklingen ettersom de blir eldre :-) Den ene av brødrene vi har kjøpt ser ut til å bli et rosettmarsvin, han som har fått navnet Blaster. Den har ialllefall de to typiske rosett-virvlene bakpå rumpa. Den andre, Teddy, har ingen virvler i det hele tatt, og pelsen har tett underull og står liksom "rett ut" (ligger ikke ned/glatt) og det er akkurat som å ta på en teddybjørn. Luna88: Oj, du har 6 marsvin! :) Kult! :) Er noen av dem unger du har fått på et par du har? Noen spesielle typer eller raser, eller...?


Den dere kaller Teddy ser da ut til å ha teddy eller rex pels faktisk

Kjøpte meg et marsvin på dyrebutikken her i Bodø en gutt med teddy pels, men siden han er kjøpt på dyrebutikken er det jo ingen garantier for rase, så han er mest sannsynelig pet, etter det fikk jeg tre renrasede teddy marsvin (to voksene og en unge) av søstra til min samboer, dem har vært registrer i NMK for avl og har vært til utstillinger tidligere og har fått to premier den ene på 4 år døde desverre at hjertesvikt noen uker etter vi fikk dem, men de andre lever i beste vellgående etter det kjøpte jeg nok et marsvin fra dyrebutikken (teddy pet) en morgen da jeg sto opp 2 måneder etter vi kjøpte henne var det plutselig 3 ekstra marsvin i buret, så hun var drektig før vi kjøpte henne, de var alle glatthårete.
Joanna & Pål
Så søte de er, gratulerer så masse med nye familiemedlemmer! Selv har jeg aldri hatt marsvin, men vi har nå kanin og hamster og vet hvilken glede de gir. Små dyr er undervurdert, de er minst like fantastiske som hunder og katter :) Anbefaler deg å prøve ut Oxbow-fòr (og produkter). Fòret bestilles via vetrinærer, og er det beste du kan gi dyrene dine :)


her må jeg jo si meg helt enig, jeg bruker oxbow til mine marsvin det er et kjempebra for, litt dyrt, men er verdt det, det som også er bra med dette foret er at Marsvinene får i seg alle nødvendige næringstoffer og ikke minst at det inneholder c-vitaminer som er veldig viktig for marsvin å få gjennom kostholdet sitt man burde ikke gi dem korn blandinger, da marsvin har en tendens til å velge å spise bare de delene dem liker best og da velger bort viktige vitaminer og mineraler det er forresten Kanicare som tar det inn til Norge og hvilke forhandlere som har dem kan man se her og her er en artikkel skrevet på marsvinforumet om det, da skrevet av meg og fra mitt synspunkt da...
Ja, jeg har fått med meg dette med at det finnes en rase som heter Teddy. Det var nok der Teddy-navnet kom fra, for guttungen og jeg har sittet og lest høyt for hverandre både fra boken og fra div. info på internett. Jeg vil helst være brukbart orientert før jeg får levende vesen i hus og påtar meg ansvar for dem, sånn at jeg vet så mye som mulig om stell og fôring, så jeg har lest i timesvis på egenhånd også, jeg

Tusen takk for tipset om Oxbow fôret! Det skal jeg få tak i. Jeg bladde gjennom listen over forhandlere på østlandet, og ser man det; smådyrklinikken nærmest oss fører det Kjekt, vi er ofte borte og handler på Meny-butikken rett ved siden av, så da er det bare å stikke innom og få tak i gnager-fôret på smådyrklinikken.
Vi kjøpte første posen med fôr på dyrebutikken, siden det ble litt bråbestemt at marsvinene skulle hentes idag, men neste fôrpose skal kjøpes på smådyrklinikken her jeg bor:Langhus Smådyrklinikk. Fint å ha en sånn klinikk med veterinær rett i nærheten, hvis det skulle være noe.
ja det er super flott lykke til med de nye familiemedlemmene
gratulerer med nye medlemmer.
Til å være så små pelsdotter, spiser de enorme mengder grønnsaker! Magene er visst bunnløse når det kommer til agurk. Løvetann har fått en ny æra, nå er det slutt på å røske dem opp og hive på kompostbingen. Nå er det MAT! Det var mektig populært med løvetannblad, det er helt sikkert.
De har også fått gulrot og ferskt grønt gress. Salathode blir kjøpt senere idag.

Ser ut som vi bør anlegge vår egen grønnsakshage bak huset neste år... :p

Noe helt annet:
PC'en min kræsja visst helt i går kveld. Får ikke startet den opp igjen, så den må innleveres til pc-doktor og se om den lar seg reparere. Æsj. Får håpe det lar seg fikse, for det lå mye bilder på den... Pluss en hel del annet, selvsagt. Det var en skikkelig dyr pc, så det er verdt å forsøke og få den fikset. Noen ny pc har jeg ikke råd til i den nærmeste fremtid iallefall!

Akkurat nå låner jeg pc'en til mannen min og skriver dette, men når han er hjemme bruker han den mye selv så da må vi dele på pc tiden. Da blir det ikke like mye tid ved pc'en for meg som vanlig de neste dagene, iallefall på kveldstid, så om jeg ikke blir å se her på AF i kveld, så er det fordi min ut(-s)kårede bruker pc'en sin selv! :p

NB! Viktig: jeg får ikke lest eller sendt email så lenge pc'en er ødelagt!
(spesielt viktig for han som skulle kjøpe mine Corydoras panda, håper han leser dette)
Flere som er i samme båt.
Den stasjonære pc'n min med 1000vis av bilder stoppet i forrige uke. Skal sette inn nytt skjermkort i dag og håper det fikser problemet.
Bruker en av de bærbare nå, så det lar seg nå ordne.
Du har jo masse fine bilder i tråden din, så alt er ikke tapt da..
Dålig trøst kanskje.


Ang venusfiskene dine. Ser de alle helt like ut? Har 3 som er ca like og en som er litt mindre og den siste er MYE slankere og har litt mer "knekk" i ryggen. Ser nå at den gjemmer seg blant noen steiner. Ser ikke særlig pigg ut.

Hvordan legger de egg/parer seg?
Black_Flys
Du har jo masse fine bilder i tråden din, så alt er ikke tapt da.. ;) Dålig trøst kanskje. ;)?


Hehe, mager trøst - men takk for at du prøvde i det minste
Det er jo ikke alle bilder som er lagt ut heller
Men en god del bilder har jeg lagret på en sånn "Passport" dings, en separat lagringsenhet. Så mye er reddet der.
Dessverre er det ikke akkurat hver uke (eller hver mnd...) jeg tar backup og overfører bilder fra pc til passporten. Burde jo gjøre det oftere, men man sitter liksom ikke og er forberedt på krise hele tida da....


Black_Flys
Ang venusfiskene dine. Ser de alle helt like ut? Har 3 som er ca like og en som er litt mindre og den siste er MYE slankere og har litt mer "knekk" i ryggen. Ser nå at den gjemmer seg blant noen steiner. Ser ikke særlig pigg ut. :( Hvordan legger de egg/parer seg?


Den med knekk på ryggen er nok ikke frisk, nei. Jeg ville nok tatt ut den og avlivet den var jeg deg. Det skal vel litt til for å greie og rette opp ryggen igjen...

Jeg er litt usikker på hva du mener med "Ser alle like ut"...? For joda, de ser like ut, men det er litt forskjell på hunner og hanner da. Hunnene er mye feitere enn hannene

Ingen av mine har noen ryggknekk e.l. Alle er friske og et kjennetegn med Venus'ene er at de alltid er i aktivitet. De beveger seg hele tiden.

Venusfisk er eggleggere og de parer seg ved at hann og hunn svirrer rundt hverandre i en parringsdans over f.eks. et tett plantekratt eller javamose. Mens de kretser sånn rundt hverandre, slipper de samtidig egg og melke ut, som så daler ned og ut av syne i mosen. Der ligger eggene til de klekker, hvis ikke andre fisk spiser dem, eller venusene finner dem og spiser dem selv, da...:p (De har ingen form for egg eller yngelpleie, og vet ikke hva eget avkom er, de tror det er mat). Er man heldig er det enkelte egg som ikke blir oppdaget av andre fisk, eller plantene er så tette at egg og noen yngel greier å gjemme seg helt og dermed unngår å bli spist. Men det er nok ikke mange. Nyklekte yngel er et kjærkomment kosttilskudd for de fleste fisk, de ser på dem som levendefôr...

Venusfisk er nok enkle å få i lek og forholdene er veldig enkle. Sett opp et plastkar med vann, og la det lufte seg i to-tre dager med en brusestein. Legg et tjukt, men luftig lag med javamose utover hele bunnen. Lav vannstannd,( ca 15 cm). Sett over et par venusfisk, en hunn og en hann, og la dem være der over natten eller et døgn. Ta dem tilbake til hovedkaret, og vent på klekking av eventuelle egg i mosekaret. Hvis alt har klaffet vil du oppdage nyklekte yngel når det har gått noen dager i mosekaret.
Yngelen er ørsmå streker, ikke lette å få øye på, så en lommelykt og et forstørrelsesglass kan nok hjelpe om man vil spionere etter egg og yngel i klekketanken.
du bruker sikkert telenor sin siker lagring?

du kommer vel inn på eposten din på den andre pc'en eller er det at du ikke husker passordet??

du får bildene du hadde på dataen, alt ligger på harddisken og det kan sikkert de som fisker pcen få ut.

jeg hadde en stasjonær som tok kvelden, da koblet onkelen min hardisken til hans pc og overførte alt på harddisken til 2 cder, så det fins håp bare ikke håpe det ER harddisken som strøyk med for da er de helt borte, men tvilsomt, krysse fingrene
Nei, bruker ikke Telenor, har ikke gjort det det siste året. Gikk på et pakketilbud fra Canal Digital i fjor våres, men det har vært bare tull etter det, så for en uke siden sa vi faktisk opp og bestilte nytt adsl-abonnement hos Telenor igjen. Så vi har ikke begynt enda, det er to mnd oppsigelse hos C. Digital.

Uansett, pc'en min driver en del sånn sikkerhets-back up greier på egenhånd og overfører jevnlig kopier til D (?) disken har jeg sett. Så det burde jo være mulig å få reddet ting... eller? Er det ikke nettopp i slike tilfeller man reddes av D-disken?

Leverte pc'en inn til reparasjon i går, og jeg er veldig, veldig spent på hvordan det går. Det virker som gutta hos PCdoktor hadde peilig... hehe, de de så iallefall ut som skikkelige data-nerder et par av de som jobbet der *knegg* Dessverre kunne det ta en ukes tid, sa de, ettersom de hadde mye pc'er inne akkurat nå.

Jeg føler meg helt handikappet uten tilgang til den vanlige pc'en min! Bilder, email, alt mulig er jo lagret der... *hulk*
Og det er riktig at jeg ikke husker passordet til eposten min, det står permanent innlogget på den pc'en. Trenger aldri taste det så jeg har ikke anelse om hva det var for et passord! Har derfor ikke tilgang fra eksterne nettsider å logge på eposten min.
Til og med bildebehandlingsprogrammet mitt savner jeg...

Og denne pc'en til mannen min da... den er mye nyere enn min, men likevel går det så ulidelig tregt! Trykk enter og VENT! (rekker jo å lage meg en kopp kaffe før neste tastetrykk) ...:p

Krysser fingrene, jeg!
Og denne pc'en til mannen min da... den er mye nyere enn min, men likevel går det så ulidelig tregt! Trykk enter og VENT! (rekker jo å lage meg en kopp kaffe før neste tastetrykk) ...:p


Er det Vista på den ??
PS Snart lest hele tråden din
PS2 i nye karret er det tenkt 3-5mm rund elvegrus, mulig noe sand på et lite (ca 1mx0.55m) område, hvordan vil Corryer trives med det ?

Mvh Per
Hei Per

Det er Windows Vista på begge pc'ene. Både min og mannen min sin

____________________________

Over til akvarie-temaet igjen Jeg har vært litt off-topic de siste par dagene her

I dag har 8 Green Laser flyttet hjemmefra, og nytt boligfylke ble Østfold på disse.
Kjøper skulle egentlig ha de 8 siste fra eldste kullet, men de 8 går i 85 literen jeg kaller "Barnehagen". De har vokst opp adskilt fra resten av det eldste kullet, for disse 8 er egg jeg ikke fant og som klekket på egenhånd der. I denne 85 literen har jeg nemlig Betta channoides-paret mitt også. Siden Bettaene har ynglet, så ville jeg nødig ramponere og tømme hele karet akkurat nå (eller i den nærmeste fremtid) fordi jeg da ville ødelegge alt for Bettaene. Kanskje hadde jeg da risikert at de ikke ville yngle igjen.
Men, før eller siden MÅ jeg ta ut omtrent alt inventar i det karet uansett, for det er over 30 Corydoras metae av eget oppdrett der også. Disse er mer enn gamle nok til å selges, det er bare utsatt fordi jeg vet jeg må ta ut alt i karet for å få fatt i dem. Det er et velfungerende kar i perfekt balanse, helt algefritt, og jeg kvier meg veldig for å røske opp i noe som fungerer så bra. Derfor går de unge Metaene litt "på overtid" her, de har blitt kjønnsmodne og alt.

Jeg ble enig med kjøperen i dag at han skulle få 8 fra det yngste kullet med Green Lasere i stedet, sånn at Bettaene ikke ble forstyrret. Så da måtte jeg av med armaturet i den nederst 168 literen, for å få ut den svære og grenete trerota. Usj, karet er fullt av trådalger. Orker ikke sette rota tilbake igjen, den var også nedgrodd.
Det gikk kjapt å fange de 8 som skulle selges. Tok et stort vannbytte og fyllte opp karet igjen før armaturet ble lagt på igjen - uten trerota.

Vista er noe hærk på enkelte maskiner (som denne)
Men PS2 i nye karret er det tenkt 3-5mm rund elvegrus, mulig noe sand på et lite (ca 1mx0.55m) område, hvordan vil Corryer trives med det ? Tenkt ei gruppe på ca 20 stk i ett 1125 liters karr


Mvh Per
Det vil bare blande seg, Per. Etter en stund har du ikke sand noe sted lenger, alt er grus. Grusen legger seg øverst, sanden faller nedimellom gruskornene og forsvinner. Så til slutt har du bare grus å se.
Og for Corydorasenes del har det ikke særlig hensikt å lage et lite parti med sand i et kar. De vil uansett gå der det lukter mat, der maten måtte komme til å lande, og det blir jo litt rundt om i hele karet uansett.

Så enderesultatet blir uansett at Coryene ender opp på grus, dessverre.
Tanken er å ha ei "skillelist" laga av trerøtter ca 0.5 til 1 cm over der sanda skal være, slik atte sanda bli der "nede" MEN vil Corryene trives over den grusen ??
blondviking
Tanken er å ha ei "skillelist" laga av trerøtter ca 0.5 til 1 cm over der sanda skal være, slik atte sanda bli der "nede" MEN vil Corryene trives over den grusen ??




det hu prøvde å si er at uansett så går coryene ppå grusen så lenge d er mat der, de bryr ikke seg noe om det er grus eller sand bare de får mat, så du må ha sand over hele for at coryene skal like seg
mona o
I dag har 8 Green Laser flyttet hjemmefra, og nytt boligfylke ble Østfold på disse.

De er nå i 180 l sammens med metae yngel og adolfoi.
De er framme hele tiden
Utrolig pene
(prøvde og ta bilde men ble ingen fine)
Hos Japan Photo kan man bestille seg noen helt rå fotobøker kalt CEWE bøker. Dvs en innbundet bok, trykket full av dine egne bilder! Det finnes ulike innbindinger og ulike størrelser. Noen er store, noen bøker er små.
Her er eksempel på en stor CEWE fotobok.
Eller denne med hard innbinding i ekstra stor... helt utrolig flott.

Jeg begynte å lure litt på om jeg skulle fylle en slik bok med en del av mine Corydoras-bilder, føye til litt tekst om artene (man kan det) og f.eks. lage en Corydoras art pr dobbeltside / oppslagsside. Det hadde vært en knallbok å sitte og bla i Tror det kunne blitt ganske lekkert! Men kanskje mest for spesielt interesserte da, hehe


Ang. pc'en min så er den helt friskmeldt etter en tur hos pc-doktoren. Suverent å ha et slikt firma i nærheten (i Ski), når man ikke er så fryktelig datakyndig selv. Det kostet meg 800 kr. Det var det verdt, for som ny kostet den pc'en jeg har en liten formue, ettersom det er den største lap-topen som er å få tak i. Modellen heter HP Pavilion HDX9050E O)
Mannfolka hos datafirmaet kunne ikke få beundret den nok, og skrøt fælt av den. "Den pc'en har jo ALT!" sa de. Bare skjermen måler jo 43½ cm tvers over, eller 47½ om man tar med kanten rundt. Dette gjør bl.a. at det er plass til eget talltastatur til høyre, noe som var et krav fra min side da jeg skulle kjøpe ny pc Stort minne og en såkalt "entertainment" pc med fjernkontroll - jeg har sett mye film på denne 20 tommers skjermen .
Du som er så Coryfrelst og kan så mye, burde jo skrive en bok om Coryer.

Og vips er du millionær.......


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap