Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 232)

Kjempefin tråd dette Mona o Har fulgt med på denne hele tiden.En vakker dag skal jeg ha et rent cory karr Men nå er det Ciklider som gjelder


Ps:Nyyydelig akvarierom du har
30 grønne har forlatt barndomshjemmet
I dag har 30 skjønne av de grønne forlatt barndomshjemmet sitt. De ble hentet i halv åtte tiden. Det var utrolig deilig å selge så mange til èn person. Enkelt!
Me like!

Det var for mange til å drive med posepakking, så jeg fant frem en av isoporkassene jeg har fått fisk i fra Aquamanias, og fyllte 7-8 cm med vann i den. Alle ble puttet direkte i kassen ved innfanging.
For å være sikker på antallet, tok jeg et par bilder ovenfra og så telte jeg dem på bildet i Paint. En dært rød spray på hver fisk som var telt - umulig å komme ut av tellinga da :p Det var 29, så da måtte jeg inn igjen og fange inn en til og ha oppi kassen.

Ellers føler jeg meg som en snørrunge i dag. Jeg har vært forkjølet i et par uker.
Det mest irriterende er hodepinen som følger med, dag etter dag. Kanskje jeg har fått fiskeinfluensa eller noe :p

I nesten alle karene jeg har HMF filtrering har jeg trådalger. Det er vanvittig irriterende...og stygt! Det er et eller annet med det HMF-opplegget som gjør levevilkårene for trådalgene utrolig bra, for det tyter over av dem overalt her nå. Nesten halvparten av karene mine er angrepet, og jeg er luta lei av å fjerne de sleipe, seige nøstene manuelt hver eneste uke ved vannbyttene. Jeg er desperat etter å bli kvitt det snart!
Som et aldri så lite eksperiment tok jeg rett og slett og fjernet hele HMF matten i det nederste 120 cm lange karet (der jeg har Green Laser oppdrettet) for et par uker siden. Det gjorde egentlig ingenting å fjerne matten, for det karet har et Eheim pro 3 2071 filter som har drevet pumpekraften gjennom HMF matten. Det var litt av en grisejobb å få den ut, møkka bare raste av den. Men jeg var fast bestemt, og ut kom matten.
Og hvordan gikk det?
Nå er det ingen trådalger å se i det karet....
De rett og slett bare forsvant av seg selv når matten ble fjernet.




Tellebildet av Corydoras 'Green Laser'.
[External Image]
Plussmedlem
Hei, Cory-guruen.
Hvordan gikk det i karet der den ene hunnen strødde eggene på bunnen og døde? Ingen tegn til liknende adferd hos de andre?
Kan ikke skjønne annet enn at det er snakk om en medfødt feil, eller noe eggleggingskluss som hun ikke tålte. Vil jo være en rimelig tanke å anta at også dyr og fisk kan oppleve fødselskomplikasjoner.
Viktor
Hei, Cory-guruen. Hvordan gikk det i karet der den ene hunnen strødde eggene på bunnen og døde? Ingen tegn til liknende adferd hos de andre? Kan ikke skjønne annet enn at det er snakk om en medfødt feil, eller noe eggleggingskluss som hun ikke tålte. Vil jo være en rimelig tanke å anta at også dyr og fisk kan oppleve fødselskomplikasjoner.


Heisann

Ja, jeg tror også det var noe med eggene som klusset seg til og gikk veldig galt med den hunnen. Har aldri sett noe lignende før.

Det ser ut til å gå strålende med de 3 gjenværende. Jeg har målt vannet i dag også (ammoniakk og nitritt), ingenting å utsette på vannkvaliteten. I morgen vil jeg sette inn 3-4 stk til fra gruppen. Jeg har, eller hadde rettere sagt, 14 stk. Men nå er det bare 13 da. Vil ta det litt gradvis så ikke jeg får noen nitritt-oppblussing i ny-karet, da slipper jeg det vannbytte-stresset.

Jeg ser at de en del av eggene hunnen strødde vilt rundt seg ligger igjen rundt om på bunnen, mugne, men det er vannbyttedag i morgen så jeg drøyer det til da med å slamsuge dem ut. De 3 andre Coryene har nok spist en del av eggene også.
mona o
I dag har 30 skjønne av de grønne forlatt barndomshjemmet sitt. De ble hentet i halv åtte tiden. Det var utrolig deilig å selge så mange til èn person. Enkelt! :) Me like! :D


Nå har disse kommet seg oppi karet sitt Fyker rundt og sjekker alle blader, ruter og kriker og kroker. De er helt nydelige. Fått litt mer farge igjen også. Dette kommer til å bli knallbra
Veldig hyggelig å få se rommet ditt, med alle de flotte fiskene. Har jo vært en liten drøm det

Så tusen takk for hyggelig møte Og, ikke minst, flotte skjønne grønne fisk!

Lover at det kommer bilder etterhvert, så du får snike innom tråden min i blandt.

Foresten, en ting jeg glemte å spørre om. Du hadde i flere kar (tror jeg) en skikkelig stjerneplante. Var vel ca. 15 cm høy med masse tynne blader. Så nesten ut som stråblader. Så den forresten i karet til de voksne grønne. Hva slags plante var dette? Den var utrolig tøff

I karet med de voksne Green Laserne? Da er det Blyxa japonica

Er helt enig i at den er kjempefin! Startet med et par små avleggere. Tok først en evighet før de slo rot, de bare fløt opp hele tiden så jeg var på nippet til å gi opp og hive dem. Så flyttet jeg på dem til et annet kar... og pang! Da slo de rot straks og så startet veksten Alle jeg har av den planten stammer fra disse to små avleggerne.

Den krever egentlig ganske mye næring og lys, men jeg har fått den til overraskende bra i flere kar nå. Jeg bare planter avleggere litt her og der, og så ser jeg hvilke kar den ser ut til å trives og fungerer i, og hvilke den ikke gjør det. Så du den skikkelig store Blyxa-planten i karet med C. adolfoi? I det karet ser den ut til å trives veldig bra

Takk for handelen og hyggelig besøk
Følte meg litt rufsete og hes etter to ukers forkjølelse, men... :p
Hmm.. Lyst til å prøve den, for den var veldig dekorativ
Da er det ut på plante-leting...
Jeg vil bare si at vi kom oss vel hjem alle sammen. Smaragdene ser ut til å være i fin form. Jeg gleder meg veldig til de er ferdig akklimatiserte, slik at jeg får se dem svømme rundt i et av mine akvarier! *stort glis* Stakkars Kaisa var skikkelig kald da jeg kom ut i bilen. Hun var litt fuktig etter at jeg luftet henne like før jeg kom til deg, så da ble det kaldt å ligge og vente i bilen. Men nå ligger hun fornøyd i sofaen, og synes det er deilig å komme hjem igjen.
Hei Mona!

De svarte er vel installert, og har til og med spist sitt første måltid på Hedmarken. Matlysten var det ingenting feil på, så flyttingen har nok godt bra. De er nydelige!

Må bare få si at det alltid er like koselig og komme til deg for å slå av en prat, både om akvarier og andre ting
ElinH
Må bare få si at det alltid er like koselig og komme til deg for å slå av en prat, både om akvarier og andre ting :-)

Jeg må bare si meg helt enig! Det var forresten også veldig hyggelig å treffe deg igjen Elin.
tellebildet? det er 30 stykker på det bildet, hehe.
Jeg teller også 30 skjønne. Det er en som er vanskelig å se over flekken med sand.
Eg nevnte det til Mona på fredag. Hun har sikkert tatt bildet etter den siste kom opp i kassen.?
Donald
Eg nevnte det til Mona på fredag. Hun har sikkert tatt bildet etter den siste kom opp i kassen.?


ja, jeg trodde det, men måtte si ifra. hu kalte det jo tellebildet så regnet med det var det bildet hun brukte da hun telte og kom fram til 29
Da tror jeg Siv fikk 31 med seg :p
Bildet ble tatt for å telle, jeg kom til 29, og da gikk jeg og hev oppi en til.
Den som ligger på sandflekken så jeg ikke!
Høsten er her!
Jeg pleier å ha vinduet på akvarierommet stående på luftegløtt fra april til oktober, for å unngå overoppheting og for å lufte ut fuktig luft.

Men nå er høsten ugjenkallelig her, og det er det på tide å lukke vinduet for sesongen. Det så jeg i dag.
Da jeg sjekket romtemperaturen før lysene ble slått på der i dag, var det 19°C i rommet der inne. Ojsann! I de fleste akvariene mine har jeg jo ikke varmekolbe, så jeg tok en kjapp runde og sjekket temperaturene i akvariene. Det var noen kar der temperaturen hadde sunket til 22°C, men heldigvis ingen lavere enn det. De større karene var ikke særlig påvirket, tempen lå på rundt 24 - 25°C. Det tar jo lang tid før temperaturen synker i større mengder vann.

Heldigvis setter de fleste Corydoras pris på litt kjøligere vann, som varsler dem om at høsten er her og det er tid for lek Kanskje kjølige netter kan trigge et og annet

Så nå er det på tide og la maskinene gjøre jobben med å avfukte og med å holde brukbar temperatur i rommet. Luftavfukteren holder luftfuktigheten nede, og air-conditioneren holder temperaturen på 24°C døgnet rundt. I bruksanvisningen til air-conditioneren står det riktignok at den skal kunne lufte ut fuktighet også, men det gjør den åpenbart ikke særlig godt. Har testet å la den gå med vindu og dør lukket, og da stiger luftfuktigheten fort til 60-70% der inne. Dermed må også luftavfukteren være påslått.


Visste dere forresten at nå er denne tråden omtrent 3 år gammel?
Lite ante jeg at tråden skulle leve videre i flere år etter at jeg startet den i oktober 2006, da jeg tok de første bildene av det som skulle bli akvarierommet mitt. Behersket som jeg er (!) skrev jeg da at "jeg skal ha en reol eller to"...*ler rått* Ja, den slags uttalelser har jeg måttet ete i meg flere ganger, hehe .... "Bare eeeeeen reol til!"...!
mona o
[B]Visste dere forresten at nå er denne tråden omtrent 3 år gammel? :-)[/B]


hm 3 år ja, det er ganske lenge det faktisk. det var faktisk i oktober 06 jeg fikk mitt første akvarie akvariet mitt.
det er 3 reoler du har nå? eller er det 4?
fiskeren
det er 3 reoler du har nå? eller er det 4?


6 stykker
(5 enkle og 1 dobbel.)
De enkle har 2 eller 3 kar i høyden, den doble har 6 x 85 liter (3 i høyden)
Totalt 19 akvarier i drift.
Hurra
Gratulerer med 3 års dagen.
Hvordan skal det feires?

Black_Flys
Hvordan skal det feires? ;)


Hmmm.... med røde mygglarver?
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap