Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 39)

Hahaha, de må vel ha lurt på hvorfor du bestilte nettingvegg til all den mosen
Men hvis du mikker inn litt javamose også, så blir det sikkert fint likevel
Venter også på varer derfra.
Hadde lest meg fram i tilbakemeldingene, at men bare fikk
knollen.
Det sto også at de hadde fått planter ut av det, så jeg også tok sjansen.
Mosen vokser vel seg utover veggen:p
Bare husk å plassere den i høyden, etter hvor mye lys du har.
Min mose har en tendens til vokse mye bedre, langt oppe i karet.
Elin Pedersen
Gøyalt Mona :) Disse fortjener du etter alt ditt fine arbeid og inspirasjon til oss andre akvarister. Måtte de komme snart, trivest og yngle som pokker! ;)

He-he, takk for den

Skal jeg avsløre noe? Jeg er nesten fristet til å gå ned i knestående og be de høyere makter om hjelp i denne saken *he-he*
Det er nemlig ikke gitt at fisken faktisk dukker opp, selv om den er bestillt... det hender ofte at div. arter finnes på listene, men når butikkene bestiller, så kommer det bare ikke. Da er vel grossisten tom da.. Siden butikkene får papirlister fra grossistene/leverandørene, så er systemet håpløst gammeldags. Papirlister er utdaterte omtrent det øyeblikk de trykkes. Hvorfor har man ikke slikt på nett, med automatiske oppdateringer på beholdningen? Hver gang grossisten har pakket en ordre og scannet art og antall, så reduseres antallet som finnes på nettlisten. Hadde vært mye bedre.

Så nå biter jeg nesten negler av nervøsitet! Jeg håper, håper, håper at de har dem og at jeg får dem til uka som avtalt.
De er bare....sussebasser! *smask* )

Jeg kan garantere at jeg kommer til å sette alle kluter til for å fete opp disse og vente i spenning på øyeblikket de når kjønnsmoden alder! Da skal jeg virkelig gå inn for å få til oppdrett på dem. Jeg må inn på akvarierommet og ta noen mål...hvor kan jeg skvise inn en reol til? (neida, tuller bare)
Godt å lese at det ble levert til avtalt tid osv - det er rart med det, man blir litt ekstra skeptisk når ting evt. skal bestiolles fra den andre siden av kloden.

Gleder meg til å se hvordan denne mose-bakveggen din blir, Mona - men jeg mistenker at det kan ta litt tid da, med den mengden mose du har å kle den med :p

Hmm.... denne hobbyen får oss jammen til å gjøre mye rart - som nevnt i en annen tråd måtte jeg plutselig ut og handle hårnett (!) - og nå sitter jeg her og vurderer å bestille fra singapore bare for å få tak i passe grovmasket plastnetting. Jeg må være gal!
Nye maller: L-144.... igjen:-)
Jeg måtte bare ha meg noen "sugemaller" igjen Savnet dem litt etter at jeg solgte rubb og stubb i fjor.
Alt av L-maller ble solgt, inkludert de store L-144 jeg hadde også.

Nå fikk jeg sjansen til å gjøre en grei handel med en hyggelig akvarist, vi avtalte før påske at vi skulle ordne dette rett over påske. I dag har hun vært her, og nå er jeg nybakt eier av 6 små L-144 (gulhvite med svarte øyne, altså ikke albino)

Så lenge de er små og ikke kjønnsmodne, så bøller de ikke så fælt med Corydorasene mine *he-he* Når den tiden kommer, får jeg sette dem i et eget kar.

De er fremdeles under akklimatisering i posen på bildene.
Søte små rakkere Og fine algespisere.
[External Image]

[External Image]
I dag oppdaget jeg noe rart i 45-literen jeg har med Cory-yngel. Det er noen C-121, samt ca 18 Corydoras davidsandsi.
Jeg fikk plutselig øye på en liten kjapp Corydoras metae !

For ganske lenge siden slapp jeg tre-fire egg i karet, som jeg fant i Metae-akvariet. De var ikke klebrige selv om de var helt nylagte, helt glatte. Uvanlig til å være Corydoras-egg. Jeg trodde derfor ikke de var befruktet engang, men tenkte..."skitt au, jeg tester", så jeg bare hev dem oppi og de forsvant ned på bunnen.

Av disse tre-fire eggene har det altså klekket og levd opp en liten tass Den var sååå fin!

PS!
Corydoras metae-gjengen har forresten kommet inn i en fin eggleggingsvane nå. Men de legger dessverre veldig få egg om gangen, akkurat som C. panda. Fant 8 egg på sideglasset i går, men jeg lot dem sitte. Har dyttet litt mose ned i karet på bunnen, så yngelen kan gjemme seg (hvis de greier seg)
Dette med akvarium kan du Mona!
Synd du fikk så lite mose, men får de godt stell vokser de vell til ja..!

Ja forresten... hvor skal denne ene metaen gå da??
Jeg regner med den ikke kan gå med leksgruppen(??) eller trives den der den er nå??=D

Og må bare si at du har helt rett når det gjelder bestilling av fisk!!(uheldigvis..;S)
Bestilte en ancistrus dame på 10 cm til hannen min for over en måned siden,
og de har vel hatt tre bestillinger etter dette??
Ikke en eneste stor ancistrus har hannen min fått å boltre seg med,
også skal jeg liksom betale 300 kr for denne?!:S
Ja systemet burde vert en del oppdatert her i Norge, men sånn er det..

Så til slutt: Vet du noe om den "nye" fisken som heter Galaxi Rasbora??
Ja, har søkt på den...og vet at det oppfordres til å kjøpe denne KUN for å drette den,
men tror du det er mulig for meg å kjøpe noen??
De hadde noen utroolige eksemplar ute i byen!!
(Er så heldig at jeg har HELE 3 DYREBUTIKKER nær meg!!**hihi**)
Apistogramma macmasteri - en skikkelig kjekkas!:-)
Er det rart Macmasteri-fruen yngler med denne kjekkasen støtt?

De har kull etter kull og har holdt på kontinuerlig nesten siden jeg kjøpte dem i fjor sommer. Han er et riktig prakteksemplar, synes jeg

(De har et helt nytt kull akkurat nå faktisk, som kom ut av hulen for et par dager siden)

[External Image]
C-121
Noen bilder fra akvariet med
Corydoras C-121.
En skjønnhet














[External Image]

En rund og rognstinn hunn, ingen tvil om den saken
[External Image]

[External Image]
Du skal være glad jeg ikke er i nærheten av karet ditt med disse skjønnhetene i. Da hadde det nok kommet innlegg ala: hvordan fjerne siggel fra akvarieruten...(Svaret er forresten fjern den siglende akvaristen og/eller gi han/hun det de vil ha!) Hehehe
Bildeserie: Tandem-egglegging hos eplesnegler! :-)
I natt så jeg det rareste jeg har sett hos eplesneglene....! To stykker som hadde krabbet opp glasset sammen og over vannflaten, og side om side klemte begge ut en lang babymais De var kommet akkurat like langt med eggklasen, så de må ha begynt akkurat samtidig.

Det var det rareste... jeg ble helt fascinert, og ble sittende og glane med lommelykt. Så kom jeg på at dette MÅ jeg bare ha bilder av, og løp for å hente kameraet.

Det er 9 bilder, og de lastes opp 3 og 3 i hver sin post. Det er enkelte som er ganske like hverandre, men jeg bare fyrte løs med kameraet og håpet at iallefall ett ble bra nok.







[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Corydoras caudimaculatus
Nå har jeg observert minst fire-fem ganger at min gruppe på 10 stk Corydoras caudimaculatus har lekt og lagt egg.
Stod nettopp og kikket på dem, der en hunn og en hann inntok T-posisjonen og at hunnen svømte avgårde med et egg mellom bukfinnene etterpå Det er 3 ivrige hanner som svermer rundt henne og prøver å komme til, så hun er kjapp og prøver å komme seg vekk for å få lagt egget i fred.

De går dessverre i et 128 liters selskapskar, med 4 tetraer og 4 Apistogramma som selskap... Eggene blir derfor et kongemåltid hos de andre, og jeg har ikke sett noe egg på glasset eller på plantene. De blir nok fort spist. Apistogrammaene pleier å jakte på yngel av tetraene. Hver gang jeg ser en Apistogramma trifasciata blant flyteplantene (det er ikke et område de normalt ferdes, Apistoene holder seg stort sett i nederste halvdel og spesielt ved sandbunnen), så vet jeg med sikkerhet at den ene tetra-hannen (pyrrhulina zigzag) har sluppet fri et nytt kull med frittsvømmende yngel... Da jakter nemlig Apistoene intenst på yngelen. Han passer eggene og yngelen som wigglers mens de ligger på plantebladet, men når yngelen er frittsvømmende må de passe seg selv. Og de holder seg akkurat i vannspeilet, de svømmer aldri rundt ellers i vannet, men ligger helt oppe i overflaten, skjult av flyteplantene. Det vet Apistoene, og har stor fest.

Jeg har derfor lyst å flytte C. Caudi'ene til et eget kar og drive oppdrett på dem der. Et kull med slike småtasser hadde vært moro, for denne arten har jeg ikke drettet før. Jeg har hatt gruppen ganske lenge, men har ikke sett lek på dem før nå på senvinteren. Da begynte de plutselig, og nå har jeg sett det flere ganger med en uke eller to i mellom.

Jeg har jo 85 liters-reolen, og i tillegg to ledige kar i reolen med 63 litere. Jeg venter i grunnen bare på at bestillingen med sand skal komme, det får jeg fredag neste uke. Finkornet, rund grus har jeg masse av, men jeg vil helst bruke sand til Coryer. Så da får jeg vente...usj!


Corydoras davidsandsi - den elegante Coryen:-)
Corydoras davidsandsi er en av mine yndlinger Idag har jeg tatt en haug med bilder av diverse akvariefisk, og lånte Canon kameraet til mannen min til det. Med det kameraet (speilrefleks) går bildetagningen som en lek. Nesten alle bilder blir vellykket. Det er forresten et Canon EOS D350.

Jeg synes C. davidsandsi er så utrolig pene, med den sorte ryggstripen som slynger seg fra ryggfinnen og nedover ryggen og ut i tuppen av halefinnen som et elegant slep Kroppen er krembeige i farge, jevn og uten noen spetter eller ujevnheter.

Det er 7 voksne i 85 literen, og de leker og legger egg jevnt og trutt, flere ganger pr uke. De yngler verre enn kaniner Når jeg først greide å få dem i gang etter noen ukers intenst arbeid med kondisjonering og vannbytter, så var de ikke til å stoppe. Når de først begynte, begynte de til gagns
I dag telte jeg 8 yngel i varierende alder og størrelse i akvariet. De vokser opp en del yngel på egenhånd her også, og det er så utrolig hyggelig
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Noen flere bilder til innlegget ovenfor
Mer Corydoras :-)
Tok en grundigere kikk i 85 literen som mine C. adolfoi nå har som hjem
De ble flyttet fra en 63 liter med grus, fordi noen usunne bakterier hadde fått grobunn i underlaget slik at noen av de yngre Adolfoiene mistet bartene sine. Heldigvis oppdaget jeg det før alle ble rammet, og fikk flyttet dem fortere enn svint.
Det nye karet har selvsagt sandbunn, slik de burde hatt fra starten av En naturlig del Corydoras'enes adferd, er å sile fin sand gjennom gjellene for å finne små matpartikler.

De voksne kvitterte for flyttingen ved å legge egg et par-tre dager etterpå. Som alle Corydoras; de elsker sand! De borer hele nesegrevet nedi sanden så det står helt opp til øya, og roter lykkelig rundt.

Jeg oppdaget i kveld at de små Adolfoi'ene som hadde mistet bartene (det var kun en milimeter små butte stubber igjen), allerede nå har begynt å få bartepryden tilbake! Jøss, tenkte jeg, det var mye raskere enn forventet! Men gledelig! Det vil ta sin tid før de har full bartepryd og like mye som før, men det kommer. Kanskje barteveksten er så rask fordi de er så unge enda?
Uansett fant jeg det veldig betryggende og beroligende for min dårlige samvittighet at ting begynner å ordne seg igjen
Viser et bilde der en av de voksne ligger ved siden av en småtass, en av de som mistet bartene. Som man kan skimte på bildet, er det nå to tynne bartetråder på vei ut igjen
[External Image]

De neste to bildene viser noen sjeldenheter Noen av min gruppe med Corydoras C-140! De er så sky og skvetne, at de stormer i dekning under trerota så fort jeg kommer inn i rommet. Det er nesten umulig å få tatt bilder av dem. Hadde håpet at denne sky adferden og skrekken for mennesker skulle roe seg ned ettersom ukene gikk, men det har den ikke gjort. Min gruppe med C-121 var likedan i starten, veldig skvetne, men nå styrter de frem til fòringshjørnet så fort jeg bare tar i skyveluken over karet Av og til svømmer de til og med opp og spiser fra pinsetten jeg holder mygglarvene med
De store langsnutede C140 er imidlertid helt annerledes, og ligger i mørket under trerota og glor når det er folk i rommet. Knipse bilder av dem er derfor ingen enkel jobb, og man må være kjapp for å rekke og knipe dem på fersken ute i det fri (før de rekker å storme i dekning under rota)

Fete og fine er de imidlertid, for de har en glupende appetitt!
[External Image]

[External Image]
Blå guppy
I karet med Corydoras metae har jeg latt det vokse opp en gjeng guppy-yngel. De har nå blitt "ungdommer" og har begynt å farge ut for alvor. Blant disse er det to som skiller seg ut. Vanligvis er det bare mørkeblå hanner (min egen lille selektive avl) som dukker opp, men her er det to som nærmest kan kalles turkis! Skikkelig fine, det er en uvanlig farge.
Dessverre ble fargen ikke godt gjengitt med kamerablitz. Da ble de mere "vanlig blå".

Legger ut noen bilder jeg tok under en "fotosesjon" i helgen

Noen av bildene ble litt uskarpe og ute av fokus, men jeg tar dem med likevel, fordi fargen deres synes så godt til tross for det


[External Image]

[External Image]

Her er en av de som ser turkis ut i vanlig belysning. Det turkise skinnet ble blått i blitz-lys.
[External Image]

Dette er en eldre hann som går i 160 literen sammen med et kull Apistogramma panduro.
Panduroene er begynt å bli kjønnsmodne, og har nå plutselig begynt å nappe på guppyene, mens de før lot dem være helt i fred. Hannen her har derfor fått et lite "innhugg" i halefinnen sin...
[External Image]
Blå guppy
Det siste bildet til innlegget ovenfor
Hei!


Jammen har du mye fin fisk!
Blir stadig imponert av dine flotte bilder som du legger
ut på forumet.

Har denne oppdrettsvarianten av guppy noe spesielt navn
(handelsnavn) eller heter den bare blå guppy?
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap