Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 41)

Teit spørsmål:
Spiser kuler eplesneglebabyer??
Haslana and fishes
Teit spørsmål: Spiser kuler eplesneglebabyer??:)

Det gjør de sannsynligvis. Nyklekte eplesnegler er små og passe munnfull for en kulefisk. Skallet er også skjørt og knekker lett på en så liten eplesnegle, så jeg regner med at kulefisk ville hatt skikkelig kalas med dem

Jeg har ikke kulefisk selv da, men jeg regner med at de gjør det, ja
Jeg tror nok ikke ei kule ville si nei til en sånn godbit, nei. Snegler er kulemat, og ferdig med det Noen kuler vil ikke spise snegler som er for store, men det er ikke noe man bør regne med dersom man vil beholde sneglene. Enkelte av kulene finner nemlig ut hvordan de skal fiske sneglene ut av huset, dersom snegla er for stor til at de greier å knuse skallet. Og når palettene og de blå monstrene mine ikke greide å stå for fristelsen når en sånn diger matklump passerte, vil ihvertfall ikke ei kule greie å dy seg
Corydoras weitzmani (bilder)
Etter at jeg tok en kraftig opprenskning i 98 literen med Corydoras weitzmani, har de plutselig kommet frem i lyset igjen. Bokstavelig talt

Alle flyteplantene (H. leucocephala) ble fjernet, og så plantet jeg noen rosabrune Alternanthera Reineckii istedet. Det er ikke så lenge siden, så de har ikke rukket å vokse noe særlig enda. En av røttene ble fjernet, men den andre var for stor til å få ut Karet står jo nå i reol, og det var for trangt. Den rota ble jo satt inn før karet ble satt inn i reol, og da var det jo plass nok.

I går skiftet jeg en del vann, og satte inn en luftestein. Dette elsker de. Nå kjører alle heis opp og ned i boblene og er helt på tuppa

Noen bilder fra i dag
[External Image]

[External Image]

Derfor skal Corydoras ha sand Slik at de kan gjøre dette som den på bildet gjør:
pløye nesegrevet dypt ned i sanden og rote lykkelig rundt etter mat i den bløte sanden.
[External Image]

En utrolig vakker Corydoras! Dette er forresten en av ungfiskene jeg kjøpte av Ian Fuller i november -06.
[External Image]

[External Image]
Corydoras weitzmani (bilder)
Dette er de tre siste bildene til innlegget ovenfor.
Corydoras weitzmani
Jeg må bare si at denne typen cory er utrolig vakre!
Hei!


Weitzmaniene dine ser ut til å virkelig stooooor kose seg i sanden.
Lurer derfor på hvilken sand som viser på bildene?

Tenker da på kornstørrelse og hvor du har kjøpt den.

Cory68
Weitzmaniene dine ser ut til å virkelig stooooor kose seg i sanden. Lurer derfor på hvilken sand som viser på bildene? Tenker da på kornstørrelse og hvor du har kjøpt den.


Det er en type sand som er å få i de aller fleste akvarie- eller zoobutikker. Det er Rådasand, og kornstørrelsen jeg bruker er 0.4 - 0.8 mm.
mona o
[QUOTE=Haslana and fishes]Teit spørsmål: Spiser kuler eplesneglebabyer??:)

Det gjør de sannsynligvis. Nyklekte eplesnegler er små og passe munnfull for en kulefisk. Skallet er også skjørt og knekker lett på en så liten eplesnegle, så jeg regner med at kulefisk ville hatt skikkelig kalas med dem

Jeg har ikke kulefisk selv da, men jeg regner med at de gjør det, ja

Dyrehagen:
Jeg tror nok ikke ei kule ville si nei til en sånn godbit, nei. Snegler er kulemat, og ferdig med det Noen kuler vil ikke spise snegler som er for store, men det er ikke noe man bør regne med dersom man vil beholde sneglene. Enkelte av kulene finner nemlig ut hvordan de skal fiske sneglene ut av huset, dersom snegla er for stor til at de greier å knuse skallet. Og når palettene og de blå monstrene mine ikke greide å stå for fristelsen når en sånn diger matklump passerte, vil ihvertfall ikke ei kule greie å dy seg

Selv har jeg ikke kuler, men vurderer det!
Tusen takk for svar!
Corydoras + sand = sant :-)
Lurer du på hvorfor mange helst vil ha sandbunn til sine Corydoras?

Se på bildet. Derfor

Sanden står omtrent opp til øya og bartene roter ivrig rundt i den myke sanda.
Dette er grunnen til at jeg vil ha sand - denne adferden vil jeg ikke gå glipp av

Det er en Corydoras weitzmani på bildet.
[External Image]
Dagens Corydoras bilde:-)
I luftig svev

Det var full rulle i Corydoras weitzmani-tanken i går, alle var i hyperaktivitet og suste opp og ned langs frontglasset. Dagen før hadde jeg byttet vann. Da jeg la meg i går, hadde det ikke blitt lagt noen egg, men jeg krysser fingrene for at de snart vil klemme ut noen
Corydorasene er alene i tanken nå som det unge paret med Apistogramma macmasteri er solgt, og ingen som biter Coryene i rumpa lenger



[External Image]
Diverse akvariebilder
Har tuslet rundt med kameraet, og tatt litt bilder her og der.

Dette er et par bilder av
Corydoras cf. burgessi, med andre ord; C-121
En av mine aller fineste coryer! Er virkelig begeistret for disse, og degger ordentlig for dem







[External Image]

[External Image]
Corydoras panda
Sjarmtrollet som aldri taper sin popularitet

Dette er en Corydoras panda, hunn.






[External Image]
Ikke begriper jeg hvorfor jeg syntes coryer var kjedelige første gang jeg så en (det var noen aeneus for mange år siden). Jeg blir bare mer og mer forelsket i disse fiskene. Og bildene dine gjør ikke saken verre akkurat heller ;-D Coryer er rett og slett kule!
Corydoras davidsandsi bilder
Ved siste opptelling så jeg 8 yngel i akvariet med Corydoras davidsandsi, som har klekket og vokst opp der på egenhånd. Det er nesten ikke vits i å ta ut egg, for noen overlevende blir det alltid. Og etterhvert vokser antallet i karet jevt og trutt, så lenge yngelen har skjulesteder som små.

Er de ikke fiiiine, vel?
Perfekte små kopier av sine foreldre









[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dyrehagen
Ikke begriper jeg hvorfor jeg syntes coryer var kjedelige første gang jeg så en (det var noen aeneus for mange år siden). Jeg blir bare mer og mer forelsket i disse fiskene. Og bildene dine gjør ikke saken verre akkurat heller ;-D Coryer er rett og slett kule!

Jeg var ikke så nådig i uttalelsene mine. Jeg syntes de rett og slett var stygge *ille, ille*.
Davidsandsi-yngelen er bare helt nydelig, Mona! Jeg fikk mine Duplicareus i dag. Helt nydelige de også. Sjekket paktoralfinnene, og det er Duplicareus.
Den Rosa Kampfisken
Her har vi Benoni, kampfisken min. Han lever utelukkende på mygglarver, og regjerer alene i en 28 liter. Flakfòr eller andre forsøk på fòring blir blankt avvist. Han tok aller nådigst litt frossen artemia, men det var ikke med stor iver. Han viser tydelig hva han mener om serveringen om "Dagens rett" ikke inneholder røde mygglarver på menyen...
Og det sier jeg; det finnes vel ingen fisk som kan se mere FURTEN ut og henge mer med geipen enn en kampfisk?

Så mygglarver blir det.

Akvariet hans får gjenskinn av sol fra den hvite døren i rommet. Lyset reflekteres fra døren og rett bort på akvariet hans. Resultatet er at det er en "fin" grønn hinne på glasset overalt. Får vel ta frem algeskrapen, men han er ikke så glad i forstyrrelser av noe slag heller

Han er så fin, så! Rosa kampfisk har jeg alltid hatt lyst på! Se på den fine halen med mørkerosa og lyseblåhvite sølv-spetter i!


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Apistogramma trifasciata
Og her har vi en av mine yndlinger blant Apistogramma: A. trifasciata.

Det er nå på tide å satse litt på å få til oppdrett på disse. Det er 3 hunner og 1 hann i 128 literen, men yngelen de produserer vokser aldri opp. De blir nok spist, som oftest av gjengen med Corydoras caudimaculatus (10 stk) på natten. Da ligger hunnen og "sover" i en slags døs, med yngelen lagt til sengs i en grop i sanden under seg. Smatt-smatt for Coryene...:-/ På dagtid kan det godt hende at tetraene, 4 stk Pyrrhulina zigzag, forsyner seg av ungeflokken til dvergciklidene også. Sånn er livet i et blandingskar.

Det hadde vært kjempestas å plukke ut en av hunnene og hannen og plassere dem i et separat kar alene, uten forstyrrende og truende elementer. Et yngelsikkert svampfilter også. Jeg venter i grunnen bare på sekkene med Rådasand jeg har bestilt hos en lokal zoobutikk. Jeg bestilte 3 stk med en gang, så har jeg sand en stund... en liten stund

Hvis man ser bort fra kulefisk, er vel kampfisk den fisken jeg har sett mest personlighet hos, ja. Nå er kampfisk den fisken jeg har hatt lengst, så jeg har opplevd mange forskjellige fisker, fra noen skikkelige pingler, til noen utrolige hissigpropper. Ikke to fisk er like. De har forskjellige preferanser, både når det gjelder mat, damer og plass. De viser også følelser, noe som for meg betyr at de har en viss intelligens.
Men hvor mye personlighet de enn har, de kan ikke slå kulene på dette området ;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap