Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 43)


Nå har lyset skrudd seg av, og hun ligger nok og vugger på vomma og sover
Skal få tatt i morgen.

Forresten, kan corydoras og kulefisker blande seg?! *knis*
Kulerunde Corydoras-damer.
Kom til å tenke på noe... Er dette en av det kullet du kjøpte av meg i fjor, MC?
I så fall så er de 13-14 mnd gamle nå, og har akkurat blitt kjønnsmodne Kan opplyse om at min gruppe på 18 C. adolfoi, som var klekt bare en måned før dine Sterbai, brått ble uhyggelig runde om vomma i tiden rundt før de la egg første gang (de var da 12 og 13 mnd). De lå liksom og vugget, ja, de hunnene.

Det kan være dette som har skjedd med den du sikter til nå. Hun er blitt kjønnsmoden og eggproduksjonen eksploderer av ungdommelig iver, kan man si og derfor er forskjellen fra tidligere så stor ifht nå.

MC Darup
Nå har lyset skrudd seg av, og hun ligger nok og vugger på vomma og sover ;) Skal få tatt i morgen. Forresten, kan corydoras og kulefisker blande seg?! *knis*

Det dummer er at jeg ikke er sikker, Mona. Jeg har sterbai fra tre forskjellige steder (og jeg liker å blande litt blod blant samme type fisk)
Men de fra deg er jo av de største, de nyeste er endel mindre ja.
Så det kan være en av dine, men jeg er som sagt ikke sikker..
Bilder av "kula"

Her er tre bilder av henne, det som gjør meg bekymret er at hun er så bulkete.. :S
MC Darup
Her er tre bilder av henne, det som gjør meg bekymret er at hun er så bulkete.. :S

OMG! Huff, hadde også vært litt bekymret... Ser iksom litt voldsomt ut... Pleier være litt mer velproposjonert selv når de er veldig rognstinne.

Jepp, helt enig.
Hun ser bulkete ut
Auda! Det så definitivt ikke godt ut! Men hvor har jeg sett noe lignende? Jeg vet jeg har opplevd et sånt utseende på en fisk jeg har hatt tidligere, men ikke snakk om at jeg greier å huske hvilken! Det eneste jeg husker, er at det nok ikke endte godt. Den døde til sist. Jeg skal gruble litt mer på dette...

Hun er iallefall veldig sprek, suser rundt og spiser godt.
MC Darup
Her er tre bilder av henne, det som gjør meg bekymret er at hun er så bulkete.. :S


Er enig. Jeg ville også blitt bekymret, for dette var litt uvanlig. "Bulkete" er rette ordet, og det skal de ikke bli om de er rognstinne. Jeg vet ikke riktig hva jeg skal foreslå, forslaget mitt er litt nifst...
Den bulkete formen satte fantasien min i sving, og jeg så for meg noen enormt store innvollsmark av noe slag i den buken der... at bulkene skyldes orm som har kveilet seg sammen i bunter der inne.

Beklager, men jeg tror heller ikke det er egg, nei.

Vurderer du noen tiltak?
OM det verste skulle skje og den tar kvelden, så ville jeg faktisk gått til det skritt å obdusere den. Det hadde vært utrolig interessant å sjekke hva som egentlig forårsaker disse bulkene.

mona o
OM det verste skulle skje og den tar kvelden, så ville jeg faktisk gått til det skritt å obdusere den. Det hadde vært utrolig interessant å sjekke hva som egentlig forårsaker disse bulkene.

Æsj! En så disgusting tanke! Tenk på hvis man finner noen enorme innvollsormer der! Jeg blir direkte kvalm ved tanken!
Vel, jeg husker den fisken jeg hadde levde ganske lenge med dette, men jeg husker fortsatt ikke hva slags fisk det var. Det er leeeenge siden! Men jeg husker også at innvollsorm var en tanke som slo meg den gangen, ja. Ellers var nok også kreft en tanke. Men jeg tror ikke min var så diger som din. Fillern at jeg ikke kan huske dette! Jeg blir snart sprø...
Tror dere ikke hun hadde vært avmagra i resten av kroppen dersom det hadde vært innvollsorm? Det måtte jo vært en stor orm/mark, siden hun er såpass omfangsrik, og da hadde den vel trengt veldig mye næring.
Godt poeng, Gry. Med så mye innvoldsorm som måtte være inni en sånn klump, burde ikke fisken være tilsynelatende frisk og rask, nei. Æsj! Jeg blir fortsatt kvalm av tanken på hva som kunne befinne seg inni der...
Vi satser på at ho bare er ekstra produktiv. Det er lov å håpe og være optimist så lenge ho virker frisk.

Jeg får følge med henne (hun er ikke direkte vanskelig å få øye på akkurat).

Hun er like aktiv som alle de andre.
MC Darup
Jeg får følge med henne (hun er ikke direkte vanskelig å få øye på akkurat). Hun er like aktiv som alle de andre.


MC Darup:
Har vært borti det samme som deg, men dette forsvant når ho var ferdig med egglegging.... ( Det var en del ekstra egg
denne gangen, men ingen vart befruktet).

Håper det er dette som er "galt" med din også...
Liste over noen Corydoras-arter som jeg ønsker meg myyye
(det finnes flere, selvsagt, men jeg kan ikke sitte her hele natta heller og ramse opp

Corydoras tukano
Corydoras venezuela black, en art jeg håper vil ankomme neste uke...til meg
Corydoras sychri
Corydoras oiapoquensis, en artig "fetter" av den velkjente C. panda ser det ut til
Corydoras serratus
Også denne da, Corydoras evelynae, som er en merkelig liten skrue med så store variasjoner at den ser ut som en hybrid og kryssning av flere andre arter som f.eks C. schwartzi blant andre. Er det rart id av Cory er blitt vanskelig?
Og en stilig krabat som Corydoras loretoensis, hadde virkelig vært noe

Listen kan bli skrekkelig lang, men jeg gir meg her før jeg blir varm i trøya for alvor!



Den Venezuela black'en var jo bare vanvittig stilig, da! Hvor har du bestilt den? Det er ikke håp om at en eller annen butikk blir sittende igjen med rester etter din bestilling, vel?
Serratusen var ikke akkurat stygg, den heller
De er bestilt hos Dahls dyrerike i Moss. Samme sted som Gry sine.
De går vanligvis under navnet Corydoras aeneus Black, men også Corydoras Venezuela Black.
C. serratus har jeg forsøkt å bestille et par steder, men de har ikke lykkes med å skaffe den. Kanskje jeg får prøve hos herr Dahl i Moss der også?

Dyrehagen
Den Venezuela black'en var jo bare vanvittig stilig, da!

Her er et bilde til.
En sann fryd for øyet, den der, det er helt klart!
Corydoras C-140
Et par av de ytterst få bildene jeg har greid å ta av C-140. De er veldig sky og skvetter under trerota så snart jeg nærmer meg. Disse bildene er derfor tatt fra langt hold, zoomet kraftig inn med kameraet.

Det er lekstendenser i akvariet der, overivrige hanner som forfølger hunner i høy fart og suser rundt og beføler hunnene med bartene sine. Så langt har jeg ikke sett tegn til at de har greid å overtale noen hunner til å bli med på moroa.

Men ser man på bildet av hunnen her, så er det grunn til å håpe..! Fete, fine og rognstinne er de iallefall




[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap