Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 44)

Hadde vannbytte på 98 literen med Corydoras panda i formiddag, og når vannstanden synker, kommer Riccia-mosen til syne

Egentlig veldig synd man ikke ser stort til den når det er full vannstand, for den er utrolig pen og dekorativ. Jeg bruker den kun som flyteplante, orker ikke styret med å stadig binde den fast på nytt under vann Men kanskje jeg tester i et annet kar. Den vokser iallefall bra her som flyteplante, siden den kommer så nær lyset. Og den vokser også over vann, om miljøet er litt fuktig. Da blir mosetrådene "bredere" og får plutselig evnen til å klore seg fast på egenhånd. Den sitter iallefall skikkelig fastklort på bakgrunnen, den delen som er over vann

Alt det startet med av Riccia her (Riccia fluitans), var noen få mosetråder som ble overført uten min viten fra et annet kar, ved at jeg hentet noen stilkplanter der. De mosetrådene som fulgte med, drev rundt på måfå inntil de stoppet ved den strukturerte bakgrunnen og ble hengende fast der. Så vokste den og klorte seg fast. Den hadde vokst et par cm over vann før la jeg ikke merke til den her, og siden har den bare spredd seg på egenhånd.
Snart på tide å selge litt (det blir jo ganske mørkt for plantene nede i akvariet når den får spre seg så veldig over store deler av overflaten).


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Wow, der har mosen fått gode tider, ja. Den mosen jeg kjøpte av deg vokser også godt. Den har kanskje tredoblet seg siden jeg kjøpte den, og det er vel bare noen få uker siden?
Så nå er det riccia godt fordelt i alle karene. Jeg har også hatt dem flytende, men ser at der de hekter seg fast under vann, så strekker de seg lengre. I rekekaret har jeg en god floke med javamose, og der liker ricciaen seg. Som du vet, så har jeg testet å feste riccia til stein i dag. Gleder meg til å se hvordan det blir. Håper den vokser like fort som før
Det er faktisk fra dette karet med Corydoras panda den mosen du kjøpte kommer fra, Aggi
Den vokser veldig bra her, i flere andre kar også. Men i visse kar trives den ikke, så det er litt ulikt hvordan jeg får den til.
Det gjødsles sjelden eller aldri her, fordi hver gang jeg gjør det (da tar jeg kun en fjerdedel av full dose..) så popper det frem alger. Alltid! Blir litt sprø av det, så da lar jeg heller være. Og det ser jo ut til at plantene gror likevel Om ikke akkurat med racer-fart, da..

Corydoras panda 1
[External Image]

Corydoras panda 2
[External Image]

Siste bilde i Ricciamose-serien. Se hvordan den har begynt å krype bortover den fuktige trestokken som stikker opp av vannet (også ved full vannstand stikker den litt opp)
[External Image]
Jeg synes det er flott når plantene får grodd seg til sånn som dette
Jeg bruker ikke gjødsel i vannet jeg heller. Men gjødsler i bunnlaget. Da blir det akkurat nok alger til at algespiserne har litt å gjøre
Inaktiv bruker
Utrolig spennende å følge med i denne tråden Mona.

Så tidligere i tråden din at du ønsket deg bie-reker. Ramlet over en svenske som selger disse.
Vet ikke om han sender, men her den iallefall
mona o
Det er lekstendenser i akvariet der, overivrige hanner som forfølger hunner i høy fart og suser rundt og beføler hunnene med bartene sine.

Med sånne barter, skulle man tro de var Trøndere! Skulle forresten ønske at det var noen hanner som kunne beføle meg med bartene sine... Det er sørgelig tynt av dem rundt meg. Sukk...
Men ser man på bildet av hunnen her, så er det grunn til å håpe..! Fete, fine og rognstinne er de iallefall

Det var noen solide jenter, ja. Krysser fingrene for at det skjer et og annet der snart

Forresten: hvor gamle er coryyngel når du starter å gi dem mygglarver?
Torhild
Utrolig spennende å følge med i denne tråden Mona. Så tidligere i tråden din at du ønsket deg bie-reker. Ramlet over en svenske som selger disse. Vet ikke om han sender, men her den iallefall [URLBLOCK1]


Finns billigare att hitta. Dom där var ganska dyra om du frågar mig, vad kostar dom i en affär i norge?
Inaktiv bruker
Vet ikke om de er å få tak i her i Norge en gang. Må vel få dyrebutikken til å bestille de inn, og da blir de fort veldig dyre.

Så at nettbutikken til Interaquaristik i Tyskland hadde disse.
Har du fått tak i bie-reker enda Mona?
Dyrehagen
Forresten: hvor gamle er coryyngel når du starter å gi dem mygglarver?

Når de er noen uker gamle. I starten hakker jeg opp mygglarvene i småbiter med et barberblad (en gammel algeskrape), slik at bitene ikke blir for store for dem.

Torhild
Så at nettbutikken til Interaquaristik i Tyskland hadde disse. Har du fått tak i bie-reker enda Mona?

Nei, ikke enda. Men jeg skal ha noen!
Jeg venter til mai-måned med å bestille, slik at det helt sikkert ikke er for kaldt. Tenkte å bestille fra Tyskland.
Til min store ergrelse så jeg avslørende spor i sanden etter sandsnegler i 98 literen med Corydoras weitzmani. Dit har jeg aldri plassert noen, så dette irriterte meg.

Ikke lenge etter så oppdaget jeg plutselig en sandsnegle i akvariet ovenfor dette også, 98 literen med Corydoras panda, i samme reol! Argh! Noe så irriterende! For alle som har hatt sandsnegler noen gang, vet at der det er èn, er det flere!

Jeg fulgte godt med da jeg slo på lyset en morgen, og knep flere sandsnegler på fersk gjerning i å skynde seg under et dekke av sand.
Tror jeg vet hvor de er kommet fra. De har sannsynligvis kommet inn dit gjemt i klaser med javamose, ettersom jeg stort sett har tatt mose fra et kar med mye av både mose og sandsnegler i... Følger det da med noen miniatyr-sandsnegler, så merkes jo ikke de i en klump med javamose. De er jo veldig små som nyklekte.
C-121
Et par bilder av Corydoras cf burgessi, populært kalt C-121

Jeg tok disse for en uke siden, men jeg tror ikke jeg har postet dem før for jeg fant dem ikke bakover i tråden.









[External Image]

[External Image]
Røde krystallreker - et mysterium:-(
Litt leit.... men enda en av de voksne hunnrekene av de Røde krystallrekene har dødd med undersiden av buken full av klekkeklare egg.
Det er så rart! Hver eneste gang jeg har funnet en død reke i dette artskaret, har det vært en "høygravid" hunnreke med masse klekkeklare yngel/egg. Kunne de ikke ventet bare litt til med å stryke med, inntil eggene var klekket? Og det er et mysterium hvorfor jeg kun har funnet høygravide reker døde. Ingen andre!

Dette er synd, men heldigvis har de fleste voksne jeg kjøpte for snart et halvt år siden rukket å formere seg bra først, før de har avgått ved døden. Det er masse småreker her i ulike størrelser nå, men jeg tror ikke jeg har mer enn en eller to igjen av den opprinnelige populasjonen på 10 voksne (kjøpt i desember).
Vel, vel, jeg får trøste meg med det, og satse på at de rekene jeg har funnet døde kanskje har dødd av alder. De var jo voksne allerede da jeg kjøpte dem, og man vet jo at reker ikke blir så særlig gamle heller.

Dette er et bilde av den hunnreken jeg fant i mosen i dag. Skulle stusse og luke litt i karet, så jeg løftet bort dekkglasset for å komme til bedre. Da så jeg rett ned i mosen og fikk øye på denne som lå gjemt i krattet.

Er det ikke trist å se enn høygravid hunn død?
Se på alle de eggene hun tok med seg i graven...
[External Image]
Røde krystallreker - det kryr av dem nå:-)
Bortsett fra hunnreken nevnt i innlegget ovenfor, er det flotte tider i 19 literen med Røde krystallreker Jeg begynner faktisk å spekulere på om jeg skal dedikere et litt større akvarium til dem alene Det er flere ledige 63 og 54 litere her nå, og jeg lurte litt på en 54 liter. Det hadde vært fint med et mosekar med masse Røde Krystallreker i! Da kan de formere seg fritt og etterhvert kunne jeg kanskje solgt noen også da, når og hvis populasjonen ble stor nok.

Slik ser det ut i 19 literen nå, etter stussing av mosen tidligere i dag. Det er akkurat fòret med Wardley Algae discs her, det kaster de seg over. Jeg knuser en halv tablett i mindre biter og fòrer med det ofte.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Bilder som aldri blir noe av...
.... er det mer enn nok av
Jeg vil si at kanskje bare 2 av 10 bilder blir brukbare, noen ganger færre.

Dette er et sånt bilde. Bildet ble skarpt og fint i fokus egentlig, men blitzen ødelegger alt. Rett i søpla med det.

Jamen er jeg glad at digitalkameraene er kommet for å bli "Før i tiden" må det ha vært en svindyr affære å trene på å bli en god akvariefiskfotograf... Filmrull etter filmrull med betalt fremkalling av bilder, rett i søppelkassa. Nå er det heldigvis bare å knipse bekymringsløst i vei, og slette fra minnebrikken de som ikke kan brukes.



[External Image]
Corydoras davidsandsi-yngel i 85 literen
I karet med den voksne leksgruppen, telte jeg i dag 9 stk sjarmerende småtasser Det er virkelig moro å se hvordan det bare popper stadig nye småtroll frem fra gjemmesteder i akvariet. Etterhvert som de får litt mer størrelse, sånn omtrent når de er trygge på å ikke være en munnfull lenger, så våger de seg frem.

Her er noen av dem.

(jeg har 17 stk i et yngelkar også, men dette er bilder av de i det vanlige akvariet)




[External Image]

[External Image]

[External Image]
Er eggene/yngelen til reken avhenigig av at moren lever?
Om disse plasseres på en eller annen måte der det er litt god sirkulasjon og ingen som spiser dem.. vil de ikke da klekkes og klare seg som normalt?
Det var det jeg og tenkte på. Jeg tror ikke de er forbundet til moren på noe vis, og skal vel da i teorien kunne klekkes uten mor? Hadde vært interessant å funnet ut av dette.
Åh.. jeg trodde de reke-eggene var avhengige av hennes vifting, jeg. De hunnrekene bærer dem jo under kroppen, mens de hele tiden vifter friskt vann over dem. Jeg lurte litt på det samme som dere, prøvde flere ganger å riste eggklasen løs fra den døde reka. Men de løsnet ikke, så til slutt tømte jeg alt i do...
Nåja, da har jeg et eksperiment å utføre hvis jeg (uheldigvis) skulle komme i samme situasjon en annen gang.

***

I dag har jeg skilt meg av med 10 dyrebare Corydoras adolfoi, trekvart år gamle *hulk* De ble solgt og hentet i dag.
Det kan ikke være normalt dette, å bli så trist over å selge egenoppdrett Jeg bryr meg ikke nevneverdig ved andre fisk, men akkurat Coryer... jeg har lyst å beholde alle samma og dulle med dem livet ut Men det går jo ikke. Så mange fine Cory-arter der ute som venter på å bli kjøpt, og så liten plass! Så noen må ut...
Vel, vel, jeg får stålsette meg for neste runde

***

I 160 literen med Apistogramma panduro-kullet mitt (mellom 30 og 40 ungfisk) har banden blitt kjønnsmodne. Samboerskapet med guppy-gjengen, som tidligere har gått knirkefritt, forandret seg bokstavelig talt over natta. Igår så jeg EN halespist guppyhann, og besluttet derfor å tynne ut bestanden og gi bort flesteparten. De ble hentet i dag. Og da så jeg at bokstavelig talt alle hannene var finnespiste! Ingen hunner var berørt, bare de lange og fristende slørene på hannenes haler... stakkars. Men nå er alle unntatt 3 guppyer reist. De tre siste, 2 hunner og 1 hann, har jeg flyttet til et tomt 85-liters kar i reolen jeg holder på å sette opp. Sand o.l. ble vasket for et par dager siden. Ordnet med det grøvste i formiddag, satte inn en stor trerot og ordnet med innkjørt filter, men det gjenstår å plante.

Men de 3 siste guppyene mine fikk iallefall flytte inn der for å unngå videre massakrer, og de får da dele tanken med noen Cory-yngel jeg hadde tenkt å ha der.

Barbarer! (Panduroene altså)
Jeg vet jo hvorfor dette har skjedd så plutselig. Det er nemlig to A. panduro'er som har lagt egg i en kokosnøtt i 160 literen. Da blir de veldig aggressive og skal beskytte territoriet, og de dumme guppyene har vel ikke skjønt tegninga. Det er et tonn flyteplanter i karet, så de skulle hatt mer enn nok sjanser til å gjemme seg vekk. Men det har de åpenbart ikke skjønt at de bør gjøre...
Nåvel, da vet jeg at Apistogramma og guppy ikke er noen knakandes god kombinasjon til en annen gang!
Kjære Mona
Savnet deg om søndagen.

Mvh Jørn
Jørn K.
Jørn Kåsa
Savnet deg om søndagen. Mvh Jørn

Jeg savnet GAK også, og tenkte på auksjonen hele helga! Men...jeg "frarådet meg selv" å dra dit
For da ville jeg bare kjøpe masse fisk som jeg for øyeblikket ikke har penger og innkjørte filtere/plass til.

For pengene jeg nå har er allerede satt av til bestemte fisk, det er noen nye Coryer (tilsammen 40...) jeg går og venter på og som er bestilt via butikker. Dette vil koste en god del kroner, de to artene er ikke vanlige, og de står så høyt på ønskelista at jeg prioriterer disse.

Så nå som jeg gikk glipp av GAK-auksjonen (IKKE fortell meg hvilke godbiter jeg gikk glipp av!) så håper jeg virkelig disse nye fiskene dukker opp også. Har ventet en stund nå, men de kommer ikke selv om de er bestilt. Grossister er tomme omtrent i det øyeblikket listene på papir er trykket. Idiotisk å ikke ha slikt på internett. Papir er gammeldags!

Var det bra oppmøte på auksjonen?
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap