Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 45)

Denne 85 literen hadde jeg egentlig tenkt å bruke til noe helt annet, men i full fart ble den helt klargjort i formiddag da det ble akutt behov for den til en hel gjeng fisk. Alle Corydoras-ynglene mine er nå flyttet hit, sammen med 3 guppy (reddet fra Apistogrammaenes kjever).

Disse Corydoras-ynglene kommer fra to ulike kar, der det har vært innvendig filtrering med Vitatech. Den originale innmaten (svampen) i disse sto i, jeg har ikke byttet ut med blåsvamp. Det skulle jeg gjort! For dette er tredje eller fjerde gang Vitatech-svampen begynner å stinke og lukte sykt. Akvarier med disse i får ofte en merkelig infusorie-aktig "pest" i vannet, som både ser og lukter merkelig og usunt ut.
Årsaken er sannsynligvis at den originale Vitatech-svampen er utrolig finporet. Den blir da så tett at deler av svampen ikke får nok oksygen og gørra begynner å stinke død og plage. Merkelig nok ikke nitritt eller noe målbart galt i karene det har oppstått, men problemer har det blitt. Blant annet langvarig og diffus sykdom og månedsvis med problemer i karet med Corydoras metae (de voksne).
Så nå ble ynglene av Corydoras panda, Corydoras metae, Corydoras cf burgessi og Corydoras davidsandsi slått sammen til en stor gjeng og satt i 85 literen.

Fy søren for et svare strev jeg hadde med de javabregnene! Rota er diger, den er festet med sugekopper så den ikke skal skli. Først etter at jeg hadde lempet den oppi for tredje gang (ut og inn pga feilmonterte sugekoppene, måtte flytte dem litt), kom jeg på at jeg hadde glemt å surre fast javabregnene med fiskesene... å feste sånt ETTER at rota er under vann er utrolig kronglete og vrient! Men, jeg fikk det til slutt sånn nogelunde og jeg trodde skulderne skulle ramle av da jeg var ferdig. Vondt som fy.

Lærepengen i den historien er uansett; Fest planter FØR trerøtter settes i vannet...


Jeg tok forresten en sniff på filtersvampene i begge de gamle akvariene de ble flyttet fra, og det er nok der det gråaktige, luktende vannet kommer fra. Det luktet svovel...*urk* I det ene karet, 45 liter, var det synet av en bråta døde pestsnegler på sandbunnen som fikk fart i meg i dag. Når de stryker med, er det noe alvorlig gæernt! Har også mistet en del Cory-yngel, helt uforklarlig, i 45 literen for et par uker siden. Illevarslende.

Tilgi elendige og ustødige bilder i dag, men skuldrene mine vil ikke samarbeide mer i dag

På bildene ser man et svampfilter (drevet av luftpumpe) til høyre i karet. Dette er midlertidig, og skal stå her et par mnd. Det er et Hang-on filter i tillegg her, men det stoler jeg ikke helt på enda (innkjørt fem uker). Så inntil filtermassen i hang-on filteret er skikkelig stabil og pålitelig, så har jeg svampfilteret i tillegg siden det er innkjørt over 4 mnd (biologisk gode filtere, men mekanisk filtrering suger de dårlig på..)

[External Image]
mona o
For pengene jeg nå har er allerede satt av til bestemte fisk, det er noen nye Coryer (tilsammen 40...) jeg går og venter på og som er bestilt via butikker. Dette vil koste en god del kroner, de to artene er ikke vanlige, og de står så høyt på ønskelista at jeg prioriterer disse.

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hva du har bestilt!
mona o
[i]For pengene jeg nå har er allerede satt av til bestemte fisk, det er noen nye Coryer (tilsammen 40...) jeg går og venter på og som er bestilt via butikker. Dette vil koste en god del kroner, de to artene er ikke vanlige, og de står så høyt på ønskelista at jeg prioriterer disse. [/i]


Dyrehagen
Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hva du har bestilt!


Corydoras aeneus Black
Corydoras aeneus Green Laser

Green Laser
Gled deg, dette er en utrolig fin fisk.Kjøpte en leksgruppe i sverige i fjor.

Jørn
Jeg går og å venter på Green laser. Da får vi krysse fingrene for hverandre på at de dukker opp snart.
I dag kom jeg over et kjempe tilbud på viltfanget C. Metae, og kunne ikke annet enn å kjøpe ti stk.... Merkelig hvor fort det går å fylle opp ledige kar. Du har sikkert skrevet det ett eller annet sted, Mona, men jeg spør alikevel; har du hatt yngel på dine Metae?
Gry
I dag kom jeg over et kjempe tilbud på viltfanget C. Metae, og kunne ikke annet enn å kjøpe ti stk.... Merkelig hvor fort det går å fylle opp ledige kar. Du har sikkert skrevet det ett eller annet sted, Mona, men jeg spør alikevel; har du hatt yngel på dine Metae?


Jeg må vel si ja men det er bare to stk foreløbig
Jeg har ikke aktivt plukket ut egg og klekket dem separat, men jeg tok fire-fem egg jeg fant i karet til de voksne en gang og slapp oppi flyteplantene i 45 literen. Det er der jeg har hatt C121 og C.davidsandsi yngelen. Etter en stund oppdaget jeg to yngel som skilte seg litt fra de andre Det var to Corydoras metae
De to små og søte krabatene lever i beste velgående, og er nå (siden i går) i en 85 liter nå sammen med resten av alle Corydoras-ynglene mine. Inkl. de eldste som er 15 stk Corydoras panda (de klekket i januar).

Corydoras metae-gjengen min (de voksne) er en blanding av fisk fra flere kanter. Så jeg kjenner dessverre ikke opprinnelsen til alle og hvem som er viltfanget.
Men i fjor sommer kjøpte jeg fem som jeg vet er viltfanget iallefall, kjøpt hos den store zoobutikken på toppen av Oslo City. Det er 13 eller 14 voksne jeg har, tror jeg.

De legger nå egg jevnt og trutt og har gjort det en stund nå. Ser stadig egg her og der i karet, og jeg lar dem sitte. Det er to klumper med javamose som er lagt ned i karet deres med hensikten å gi de voksne et sted å klistre eggene, samt gi skjul for egg og yngel. Mosen får stadig nye egg i seg, senest i går så jeg 7-8 nylagte egg der, i tillegg til de som var der fra før.

Så nå venter jeg bare på å se de første småtrollene poppe frem ved fòringstid Det tar en stund før de tør å komme frem og vise seg helt, men etter noen uker ser man dem.
Apistogramma trifasciata oppdretts-kar
Mine Apistogramma trifasciata har lagt egg og fått mange kull med yngel etterhvert, men de har aldri overlevd lenger enn ca 10 dager. Vanligvis forsvinner de lenge før, siden min kvartett med denne arten går i samme kar som en gjeng Corydoras (eter om natten...) og noen tetra.
Så jeg tenkte jeg skulle ta ut et par, en hann og en hunn, og sette dem i et eget, trygt kar (med yngelvennlig filter). Svampfilteret (drevet av luftpumpe) er innkjørt over et halvt år, og ble hentet fra et annet kar. 100% yngelsikkert Karet er på 54 liter og har WOHA heldekkende lysarmatur (2 x 15 w).

I går stod jeg ute på terrassen med bøtte og hageslange og vasket sand til dette karet. Så skrudde jeg sugekopper i et par små Redmoor-røtter og festet dem i karet. Så plantet jeg noen planter i formiddag, og straks jeg var ferdig så bare håvet jeg over et par av Apistoene Gikk bare bort til 128 literen og da kom alle stimende opp til overflaten i den tro at det vanket mat, så da feide jeg bare håven nedi og fikk dem over på null komma niks.

Straks de kom i nye karet spilte de ut finnene og begynte å kjekke seg Hunnen ble sitrongul på få minutter.
Ga dem litt røde mygglarver, og overlater resten til dem Så dette blir spennende, om de endelig greier å få opp et kull.

Vannet ser ikke helt krystallklart ut på bildene, jeg rotet til litt når jeg drev med plantingen. Det klarner raskt opp

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Apistogramma trifasciata (hann)
Et par bilder av hannen i sine nye omgivelser.
Både hannen og hunnen har funnet hulen og inspisert den nøye


















Hannen kjekker seg og flotter seg veldig!
[External Image]

"Noen som ypper her, eller....?"
[External Image]

"Hmmm.... her har vi noe som kan brukes!"
[External Image]
Dette er jo riktig flott Mona!!
De var nydelige, så håven må ha vist hva den fanget opp ja!;-D
Det er uansett ikke tvil Mona, ingen vits i å lure et fnugg en gang!
Det kommer unger!!
De var jo nyydelige eksemplarer begge to!
Det er gått en måned siden jeg satte opp 85 literen i den doble reolen som min leksgruppe med Corydoras adolfoi går i.
Den ble satt i gang 5. april.

De leker jevnt og trutt og har tatt flyttingen med stor ro. Ingen endring i rutinene, egg popper opp ukentlig som før. Akkurat nå er det vanskelig å skrape glasset for alger, for det henger egg både her og der

Jeg har ikke tilsatt noen form for næring i vannet her, kun to typer gjødningstabletter (AquaMedic "Radix") ved oppstart av karet. De ble stappet dypt nede i sanden ved hver plante. Siden det er stilkplanter har jeg gitt to slike gjødningstabletter til f.eks. en samlebunt på 3 - 4 stilker.

Synes plutselig plantene hadde strekt seg så veldig, for nå legger de seg bortover overflaten. Det gikk opp for meg at jeg faktisk må luke Det er ikke ofte jeg må gitt, og det er heller ikke noe jeg er spesielt flink til. Utsetter det i det lengste.

Plantene i venstre halvdel er Hygrophila polysperma 'Rosanervig', og den til høyre som er litt rødlig er Ludwigia repens 'Rubin'. Det må være veldig enkle planter, siden de vokser så bra hos meg



Oppstartsdagen for akvariet: 5 april, for en måned siden:
[External Image]



Samme akvarium i dag, 4 mai, en måned senere:
[External Image]

[External Image]
Apistogramma trifasciata
Nå har vannet klarnet opp skikkelig i det nye akvariet
Da blir synet et helt annet.












[External Image]

mona o
Det er gått en måned siden jeg satte opp 85 literen i den doble reolen som min leksgruppe med Corydoras adolfoi går i. Den ble satt i gang 5. april.


det har blitt kjempe fint på en måned!=D nå blei jeg drit mesunnelig...
Jeg tror min "onde plan" med Apistogramma trifasciata-paret har lykkes Og det tok ikke lang tid *gliz*

I går var jeg vitne til at hannen inviterte hunnen med på hulebesøk ved å signalisere til henne og etappevis bevege seg mot hulen. Utenfor inngangen gjorde han noen buktende slag med kroppen og halen i retning av åpningen som for å si "Inn dit". Og hunnen i sin tur stod over mosedotten på taket av hulen, og fulgte nøye med på alt han gjorde. Hun svarte velvillig på hans vink, og gled inn i hulen. Hannen fulgte etter. Der inne ble de en stund, mens alt jeg kunne se utenifra var at hva de nå enn foretok seg, så var det i taket på hulen

Og siden har hunnen blitt inne i hulen, og tar bare korte turer rett utenfor som for å sjekke terrenget litt.
Se på den flotte sitrongule fargen hennes. Et klart tegn på egg.

Dette var moro For nå er de i et miljø der yngelen endelig har en sjanse til at noen lever opp.






[External Image]
Rekesnakk
Liv og død... noen liv oppstår i akvariene, andre dør.

I går, mandag, oppdaget jeg til min store sorg hele 4 døde Røde Krystallreker i rekekaret Nå som det har vært stabilt så lenge, så skjer dette. Byttet rutinemessig det ukentlige vannbyttet søndag, og det ble kanskje litt større vannbytte denne gang enn jeg pleier for jeg begynte å glo på andre ting mens jeg stod der og tappet ut vann (noen som kjenner igjen den?). Så det ble 50% vannbytte istedenfor de vanlige 25-30%.

Og dagen etter dette var det altså 4 stk (som jeg kunne finne) som var døde, og selvsagt også av de største rekene i karet, som vanlig:-/ Attpåtil glemte jeg å fjerne dem i går også, så de lå der og luktet frem til i dag. Feber igjen på meg, så jeg sovnet og glemte bort hele greia inntil i dag. Så da ble det vannbytte i dag også. Vanligvis ville jeg ikke brydd meg stort om et par døde reker i et kar, men siden dette er kun på 19 liter, så liker jeg ikke la ting ligge og forpeste vannet. Selv om disse rekene ikke tar fem øre for å spise på sine døde artsfrender, rekker de ikke spiser opp fire stykker på kort tid.

Jeg fant frem lommlykta og gransket inni mosen og mellomrommet mellom de sidelente steinene i dag for sikkerhets skyld. Var egentlig forberedt på rene bårehuset, men til min glede satt det opptil flere store der inne og pillet i grusen Så alle de store var ikke daue likevel, de bare greier å gjemme seg godt til tross for at karet er så lite

Det kan ha hatt betydning, og det kan ikke ha hatt betydning, at vannbyttet ble større enn vanlig. Dessverre får man ikke alltid noen svar Og er det noe jeg liker, så er det svar på hvorfor! Meningsløshet er det verste jeg vet. Kan man ikke lære noe av dette, så er det jo fånyttes at de døde.
Men jeg skal passe meg for å ta for store vannbytter i en smekk til senere iallefall.
(Vannet var romtemperert)

Nei så trist at de døde da! Men man lærer av sine feil som det heter... Takk for at du deler teori i både opp og nedgang med oss. Nå vet jeg at jeg ikke skal ta så store vannbytter på rekene om det er noe trøst for deg. Skulle du forresten bestille reker fra Tyskland?
Lotus rubra
Den brune knollen jeg fikk pr post helt fra andre kanten av jordkloden, Malaysia, ser ut til å komme seg bra Mosen har det gått dårligere med, mesteparten er visnet.

Men denne, en knollvekst som heter
Lotus Rubra, har fått blader og i tillegg skutt ut en avlegger under sanden som har kommet opp rett foran "moderknollen" Det ser lovende ut
Den er åpenbart avhengig av mye næring i bunnlaget, for det så ut til at veksten liksom stoppet opp på denne avleggeren. Men så stappet jeg en plantegjødningstabelett ned i sanden under den også (moderknollen har), og da spratt det blader i været med en gang.

Gleder meg til å se denne utvikle seg Skyter den ut flere avleggere, skal jeg knabbe en og sette i 250 literen når den kommer i gang med Co2 og hele pakka.
Bladene er veldig små enda, men de kan bli store og flotte.


[External Image]

[External Image]
Så nydelig den hadde blitt Mona!
Lurer på en ting:
Er dette den lille knollen du plantet selv under sanda og fikk til å vokse selv??
Vist ikke: Hvordan går det med den??
P.S.: Kjempepen plante!
Dette er samme plante (Nymphea rubra). Det forbløffet meg hvor fort den vokste. Har ingen næring i bunnlaget hos meg. Den har skutt opp flyteblader som ligger å vaker i overflaten. Helt nydelig plante.

[External Image]
Sindre Dybvik
Dette er samme plante (Nymphea rubra). Det forbløffet meg hvor fort den vokste. Har ingen næring i bunnlaget hos meg. Den har skutt opp flyteblader som ligger å vaker i overflaten. Helt nydelig plante.

Gleder meg til knøtteplanten min blir like stor som din Det var bilder som viser planter lik den du presenterte som gjorde at jeg bestilte den

PS!
Hvordan trimmer du planten om den blir for voldsom med flyteblader som skygger for vegetasjonen lenger nede? Bare klipper av planteblader helt nede ved sanden? Klipper du bare av et eller to store blad? Hva slags respons har planten på trimming og "pruning"? Får den et nytt blad pr klippet blad, eller skyter den ut flere ekstra?
Elin Pedersen
Nei så trist at de døde da! Men man lærer av sine feil som det heter... Takk for at du deler teori i både opp og nedgang med oss. Nå vet jeg at jeg ikke skal ta så store vannbytter på rekene om det er noe trøst for deg. Skulle du forresten bestille reker fra Tyskland?


Fant to til døde i dag (røde krystallreker) Shit... men nå håper jeg det er stopp!

Ikke rart det er få av disse rekene på privatmarkedet egentlig. Plutselig mister folk en haug eller halve bestanden dauer uten påviselig årsak. Få som tør å selge unna noe særlig da gitt! Kan iallefall si med skråsikkerhet at jeg neppe vil selge en eneste èn av disse før jeg har en temmelig svær koloni..!

Og her kommer vel egentlig det gode, gamle ordtaket til sin rett; "Man bør ikke legge alle sine egg i èn kurv". På moderne norsk; risikospredning er smart. Dvs jeg hadde sikkert gjort lurt i å spre bestanden min over minst to kar, slik at om noe går galt i dette ene, så har jeg flere i et annet kar. To kolonier er mindre risikofyllt enn bare èn, ikke sant?

Jeg hadde tenkt å bestille fra Tyskland, ja, men jeg har lurt litt på å granske markedet litt i Norge først. Sjekke mer på priser her osv. Er litt bekymret for hvordan det går med reker etter flere dager i posten. Men andre har jo fått reker tilsendt fra utlandet, så...

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap